Dostopnost

Po trilogiji Ivana Mraka Stari Rimljan, Sinovi starega Rimljana, Razsulo Rimljanovine

Mrakijada

Saga o razsulu družine kot prilika o razpadu moralnih in etičnih vrednot

Režiserka

Nina Rajić Kranjac

Premiera

18. marec 2023

Veliki oder

Dramatika pisatelja, igralca in režiserja Ivana Mraka velja za spregledano, neuprizarjano in neupravično marginalizirano, četudi je sam Mrak na tej prisilni »margini« vse življenje zavestno vztrajal. Na oder ljubljanske Drame so, recimo, njegovo dramo (Marijo Stuart) nazadnje postavili leta 1966. Avtobiografske trilogije Stari Rimljan, Sinovi starega Rimljana in Razsulo Rimljanovine – družinske sage, ki obravnava usodo gostilne Mrakovega očeta »Pri starem Rimljanu« (kasneje »Gostilna pri Mraku«), poznane tudi kot »Rimljanovina« – Mrakovo gledališče v času njegovega življenja ni uprizorilo v celoti. Starega Rimljana so premierno izvedli leta 1939, Sinove starega Rimljana pa leta 1941 (tragedija je izšla leta 1984 pri Založbi Obzorja), kmalu po tem pa so (leta 1942) Mraku prepovedali gledališko dejavnost, ker se ni vključil v fašistični sindikat. Zadnji del trilogije, Razsulo Rimljanovine, ki ga je dokončal leta 1945 (izšlo šele leta 1974 pri Založbi Obzorja), pa doslej še ni bil uprizorjen. Eden izmed fokusov naše priredbe, raziskave in uprizoritve je nedvomno preizpraševanje možnosti sprave in nezmožnosti preseganja dialektike rablja in žrtve (kot je to imenoval Taras Kermauner), torej samopoveličevanja in sočasne demonizacije drugih; tako kot marginalizacije izjemnih ustvarjalcev, ki jih naša družba vztrajno zavrača, predvsem če javno izpričujejo ambicije po doseganju največjih del znanosti in umetnosti ali drezajo v nevralgične točke narodne psihopatologije.

Tibor Hrs Pandur

Ivan Mrak svoji trilogiji ni dal krovnega naslova, a lahko bi rekli, da se ukvarja z razsulom neke družine. To razsulo pogojuje kontekst časa, v katerega mestoma vpenja svojo avtobiografsko zgodbo. Skozi razpon časa (od konca prve svetovne vojne in vse do konca druge) Mrak plete družinsko sago. V njej v imenu golega preživetja ironično portretira razpad moralnih in etičnih vrednot. V takšnem okolju ni ne varnosti ne zatočišča. Niti v najmanjši družinski celici. Sovražnik je vsak, zato postanejo glavno tkivo teh treh iger paranoidnost in gluhost, nezmožnost dialoga in nenehno naraščanje konflikta. Človek potrebuje drugega človeka zgolj za prepir. Tukaj ni sporazumov, empatije ali sobivanja. Obstaja le ogromna potreba vsakega po uveljavljanju lastne volje. Druge prisiliti v svoj prav. Mrak se neusmiljeno in pogumno norčuje iz šibkosti človeka ter slavi njegov mrak. To počne z obilo humorja in distance, lahko bi rekli, da nastavi slovenski družbi ogledalo, majhnosti prisoli klofuto, margino pa postavi na piedestal.

Nina Rajić Kranjac

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

AVTORJA PRIREDBE

Tibor Hrs Pandur, Nina Rajić Kranjac

Drama Igralec: Tibor Hrs Pandur, Nina Rajić Kranjac | odpri ustvarjalca

Na sporedu

18

MAREC

SOBOTA

VELIKI ODER

Zapri