Režiser
Heinrich von Kleist
Katica iz Heilbronna ali preizkus z ognjem
Naslov izvirnika: Das Kätchen von Heilbronn oder die Feuerprobe
Prva slovenska uprizoritev
Velika zgodovinska viteška igra
Premiera
8. december 2007
Veliki oder
Trajanje:
250 minut, z odmorom
Heinricha von Kleista raziskovalci njegovega dela in življenja označujejo kot eno največjih ugank nemške klasične književnosti. Napisal je nekaj res velikih gledaliških iger, uprizoritve pa ni doživel nobene, čeprav so njegove igre postale del klasičnega repertoarja evropskega gledališča. ›Velika zgodovinska viteška igra‹, kakor je Heinrich von Kleist podnaslovil svojo Katico iz Heilbronna (1807/08), v skladu z romantično tradicijo poustvarja svet srednjega veka, vendar je to prostor imaginacije, prežarjen s svetlobo notranjega in zunanjega ognja – sestavlja ga vrsta votlin, gradov in temnih gozdov, v katerih se v nenadni slepeči svetlobi kažejo obrisi postav, oseb in duhov v duši junakov ter mečejo dolge, divje plešoče sence na steno tega izrednega in nenavadnega prostora duše. Čeprav gre na videz za ljubezensko zgodbo s srečnim koncem, ki se dogaja na Švabskem v 13. stoletju, številne in zelo različne osebe, od plemenitih vitezov in oseb s cesarskega dvora do ›navadnih‹ meščanov, ne gradijo zgodovinske širine, ampak vstopajo v Kleistov skrivnosten chiaroscuro, ki spominja na mrakobnost in presvetljenost kakšnega Rembrandta, in si nadevajo drugačne podobe in pomene; igro pogosto usmerjajo sanje, srečujemo se s pravljičnimi zapleti, čarovniškimi procesi in silovitimi ljubezenskimi preobrati med grofom Strahlskim, kovaško hčerjo Katico in plemkinjo Kunigundo, ki jih moramo razumeti ne toliko kot pravljično pripoved, temveč bolj kot spraševanje o tem, kaj je resnično in kaj le videz, kaj je človekova resnična identiteta in kaj le krinka, ki si jo je ponevedoma nadel ali pa mu jo je nadel nerazumljivi, skrivnostni svet, v katerem se giblje. Kleist je iz prostora drame ustvaril camero obscuro, ki med iskanjem resnice, duše, ljubezni in rešitve ne meče izostrenih senc samo na steno gledališča, temveč naravnost v zenico gledalca. Tako osrednji preobrat, znameniti preizkus z ognjem, iz katerega se Katica čudežno reši in s tem razreši tudi spletke in uganke igre, učinkuje kakor svetel blisk, ki odstrne sence in temo ter pokaže, da sta si bila z grofom Strahlskim pravzaprav že ves čas usojena …
Ustvarjalci
Igralska zasedba
Cesar / Georg Waldstättenski / Nočni čuvaj / Sodnik
Gebbhardt
Grof Oton Flühenski / Jakob Pech
Friderik Wetter, grof Strahlski
Iva Zupančič
Grofica Helena
Eleonora
Brigita
Vitez Flammberg
Sodnik
Gottschalk
Sodnik
Kunigunda Thurneška
Katja Levstik
Rozalija
Katja Levstik
Kunigundina stara teta
Teobald Friedeborn
Katica
Renski grof Steinski
Sodnik
Rok Kunaver
Gottfried Friedeborn
Rok Kunaver
Vitez Wetzlaf / Sodnik
Aljaž Jovanović
Maksimilijan
Aljaž Jovanović
Sodnik
Matija Stipanič
Vitez Schauermann / Drugi nočni čuvaj / Sodnik
Alja Kapun
Kunigundina stara teta / Drugi premogar / Sodnik
Uroš Kaurin
Friderik Herrnstadtski / Sibila
Uroš Kaurin
Sodnik
Eginhardt Wartski / Sodnik
Prvi premogar / Kerub / Sodnik
Iva Babić, Alja Kapun, Matija Stipanič, Rok Kunaver, Uroš Kaurin, Jure Henigman
Drugi
Nagrade
Velika nagrada za najboljšo uprizoritev, BS
Veronika Drolc – Borštnikova nagrada za igro, BS
Marko Mandić – Borštnikova nagrada za igro, BS
Marko Mandić – nagrada Prešernovega sklada 2009, tudi za vlogo Grofa Strahlskega
Leo Kulaš – Borštnikova nagrada za kostumografijo, BS
François-Michel Pesenti – Borštnikova nagrada za režijo, BS
Festival
2008
43. Borštnikovo srečanje, Maribor (BS)