Režiser
Heinrich von Kleist
Razbiti vrč
Sej vem, da sm lagala. A sm lagala čist
sam s tem, da sm bla tih.
Naslov izvirnika: Der zerbrochne Krug
Veseloigra
Premiera
13. april 2019
Veliki oder
Trajanje:
110 minut, brez odmora
Večplastna komedija Razbiti vrč (krstno uprizorjena 1808, objavljena 1811) je ena najznamenitejših iger Heinricha von Kleista in obenem kánonsko delo nemške romantike.
Kleistov Razbiti vrč je nastal le nekoliko zatem, ko se je z Linhartovima veseloigrama rodilo naše sodobno gledališče. In tudi pri Razbitem vrču gre za razkrinkavanje nečednih erotičnih namenov moškega, ki ima družbeno moč. Oziroma se v primeru Tulpenheima in Micke dela, da jo ima. Vplivni in ugledni gospodje, ki si proti njihovi volji želijo telesne intimnosti s socialno nižje stoječimi lepimi mladimi dekleti, so bili svetu komedije namreč znani že davno pred škandali, ki so lani zatresli Hollywood. Vendar pri Razbitem vrču žrtev pohote sodnika Adama ni mlada Evica, ampak njena mati, ki ji je sodnik med nočnim izletom razbil vrč. Posebnost Kleistove veseloigre pa je predvsem v tem, da mora vaški sodnik odkriti in obsoditi storilca dejanja, za katerega je gledalcu že od samega začetka jasno, da je bil to on sam. In ker gre za »jezičnega dohtarja«, je prav v besednih igrah, s katerimi se sodnik Adam izmika resnici, in v njegovem neumornem trudu, da bi se neizprosnim dejstvom navkljub izvil iz primeža resnice, največji šarm tega besedila. A čeprav je vsej njegovi oziroma Kleistovi jezikovni spretnosti navkljub krivec na koncu razkrinkan, žrtvi njegovega dejanja to ne pomaga in bo morala za razbiti vrč iskati zadoščenje na višji sodni instanci. S tem pa je za naš današnji svet ta komedija aktualna tudi na nek čisto konkreten in družbeno realen način.
Andrej Rozman Roza
Samo črepinje vidite pred sabo, najlepši vrč je šel na dvoje. Tu, kjer zdaj zija votlina in praznina, je bila slika … (Prevedel Miran Jarc)
To, kar so zdaj zgolj črepinje, je bil glinast vrč in na njem slika. Slika je prikazovala zgodbo – zgodovino Nizozemske. Torej tam, kjer je bila prej zgodba-zgodovina, je zdaj votlina, praznina, nič. Od Karla V. so ostale noge, od Filipa Španskega pa samo rit. Metafora naših črepinjastih prostorov in našega črepinjastega časa po koncu konca zgodovine. Črepinjastih junakov črepinjaste družbe. Sodnik Adam ni kakšen junak Zgodovine. Je pa gotovo junak našega časa, v kratkem času mu uspe zagrešiti skoraj vse možne grdobije: od bežanja pred odgovornostjo, laganja, ponarejanja dokumentov, izsiljevanja, prikrivanja dokazov, navajanja na krivo pričanje z grožnjami in podkupovanjem, do spolnega nadlegovanja, bežanja pred zakonom … Na prvi pogled gledališka šala sestavlja črepinje nekih pričanj v zgodbo, ki se dotakne najglobljih človeških vzgibov – glavni liki ves čas po lastni krivdi ali brez nje tragikomično bingljajo nad breznom niča. Tudi Kleistu je bila inspiracija neka slika oziroma bakrorez. Izziv so mu bili drobni psihološki detajli na starem bakrorezu, ki je prikazoval dramatičen trenutek sodnega procesa nekje na nizozemskem podeželju. Na podlagi teh detajlov – psiholoških črepinj – je razvil zgodbo, študijo zapletene in kompleksne človeške nravi, obsojene na beganje med dobrim in zlim, zgodbo o zlorabi moči in oblasti, o pogoltnosti, pohoti, obsojenosti na življenje v krempljih banalnosti in banalnih uzurpatorjev moči in oblasti. Občutek imam, da je naša naloga obuditi zgodbo te slike, ki se je že Kleistu razbila na dve varianti – črepinji konca. Kaj pa danes, ko namesto slike kompleksne človeške nravi zija »votlina in praznina«?
Vito Taufer
Iz gledališkega lista
Razbiti vrč Heinricha Von Kleista je resda dramsko besedilo z začetka 19. stoletja, vendar gre pri njem za zgodbo, ki še zmeraj odmeva v sodobnosti. Poglejmo samo grob opis, kajti Kleistova veseloigra, kakor je sam žanrsko poimenoval delo, govori o starejšem moškem na visokem družbenem položaju, ki s svojimi dejanji povzroči hude težave mlajši ženski, pri tem je pa pripravljen narediti vse za ohranitev lastnega statusa quo. Preko različnih peripetij se nam razkrije njegova dvoličnost, vendar na koncu, kljub njegovemu porazu, ne pride do spremembe sistema, odgovornega za njegovo ustoličenje. Ne, sistem preživi, pokaže pa se še, da ta moški ni njegova aberacija, temveč običajni element. Kar naenkrat nam neka na prvi pogled starinska fabula postane današnja vest.
Mitja Lovše, Neznosna sodobnost Razbitega vrča (odlomek)
Ustvarjalci
Igralska zasedba
Valter, sodni svetnik
Adam, vaški sodnik
Svit, pisar
Gospa Marjeta Rul
Eva, Marjetina hči
Vid Timpel, kotlar
Rupert, Vidov sin
Gospa Brigita
Hanfrid, sodni sluga
Zvezdana Mlakar/Sabina Kogovšek
Meta, dekla
Na sporedu
Gostovanje v tujini
2019
Mestno gledališče Celovec Stadttheater Klagenfurt
Iz medijev
si21.com, 25. januar 2023
delo.si, 20. junij 2019, Peter Rak
vecer.si, 20. maj 2019, Melita Forstnerič Hajnšek
TV Slovenija 1, Osmi dan, 16. maj 2019
lokalne-ajdovscina.si, 9. maj 2019, Nejc Furlan
odkrito.si, 26. april 2019, Teja Pelko
koridor-ku.si, 24. april 2019, Kaja Novosel
mladina.si, 19. april 2019
TV Slovenija 1, Odmevi, Kultura, 15. april 2019
Radio Slovenija 2, Dogodki in odmevi, 14. april 2019
24ur.com, 14. april 2019, Alma Rahne
delo.si, 13. april 2019, Igor Bratož
sta.si, 13. april 2019
rtvslo.si, 13. april 2019
Radio Slovenija 3, Svet kulture, 12. april 2019
Radio Slovenija 2, Kulturnice, 12. april 2019
sta.si, 11. april 2019
Prikaži vseSkrij