Dostopnost
Search
Close this search box.

Heinrich von Kleist

Razbiti vrč

Sej vem, da sm lagala. A sm lagala čist
sam s tem, da sm bla tih.

Naslov izvirnika: Der zerbrochne Krug
Veseloigra

Premiera

13. april 2019

Veliki oder

Trajanje:

110 minut, brez odmora

Režiser

Vito Taufer

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Andrej Rozman Roza

Drama Igralec: Andrej Rozman Roza | odpri ustvarjalca

AVTOR PRIREDBE IN DRAMATURG

Mate Matišić

Drama Igralec: Mate Matišić | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Igor Pauška

Drama Igralec: Igor Pauška | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Barbara Stupica

Drama Igralec: Barbara Stupica | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Mate Matišić

Drama Igralec: Mate Matišić | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC SVETLOBE

Pascal Mérat

Drama Igralec: Pascal Mérat | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Arko

Drama Igralec: Arko | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERJA

Mitja Lovše

Drama Igralec: Mitja Lovše | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Branko ŠturbejDrama Igralec: Branko Šturbej | odpri igralca

Valter, sodni svetnik

Jurij ZrnecDrama Igralec: Jurij Zrnec | odpri igralca

Adam, vaški sodnik

Marko MandićDrama Igralec: Marko Mandić | odpri igralca

Svit, pisar

Polona JuhDrama Igralec: Polona Juh | odpri igralca

Gospa Marjeta Rul

Maruša MajerDrama Igralec: Maruša Majer | odpri igralca

Eva, Marjetina hči

Večplastna komedija Razbiti vrč (krstno uprizorjena 1808, objavljena 1811) je ena najznamenitejših iger Heinricha von Kleista in obenem kánonsko delo nemške romantike.

Kleistov Razbiti vrč je nastal le nekoliko zatem, ko se je z Linhartovima veseloigrama rodilo naše sodobno gledališče. In tudi pri Razbitem vrču gre za razkrinkavanje nečednih erotičnih namenov moškega, ki ima družbeno moč. Oziroma se v primeru Tulpenheima in Micke dela, da jo ima. Vplivni in ugledni gospodje, ki si proti njihovi volji želijo telesne intimnosti s socialno nižje stoječimi lepimi mladimi dekleti, so bili svetu komedije namreč znani že davno pred škandali, ki so lani zatresli Hollywood. Vendar pri Razbitem vrču žrtev pohote sodnika Adama ni mlada Evica, ampak njena mati, ki ji je sodnik med nočnim izletom razbil vrč. Posebnost Kleistove veseloigre pa je predvsem v tem, da mora vaški sodnik odkriti in obsoditi storilca dejanja, za katerega je gledalcu že od samega začetka jasno, da je bil to on sam. In ker gre za »jezičnega dohtarja«, je prav v besednih igrah, s katerimi se sodnik Adam izmika resnici, in v njegovem neumornem trudu, da bi se neizprosnim dejstvom navkljub izvil iz primeža resnice, največji šarm tega besedila. A čeprav je vsej njegovi oziroma Kleistovi jezikovni spretnosti navkljub krivec na koncu razkrinkan, žrtvi njegovega dejanja to ne pomaga in bo morala za razbiti vrč iskati zadoščenje na višji sodni instanci. S tem pa je za naš današnji svet ta komedija aktualna tudi na nek čisto konkreten in družbeno realen način.

Andrej Rozman Roza

Samo črepinje vidite pred sabo, najlepši vrč je šel na dvoje. Tu, kjer zdaj zija votlina in praznina, je bila slika … (Prevedel Miran Jarc)

To, kar so zdaj zgolj črepinje, je bil glinast vrč in na njem slika. Slika je prikazovala zgodbo – zgodovino Nizozemske. Torej tam, kjer je bila prej zgodba-zgodovina, je zdaj votlina, praznina, nič. Od Karla V. so ostale noge, od Filipa Španskega pa samo rit. Metafora naših črepinjastih prostorov in našega črepinjastega časa po koncu konca zgodovine. Črepinjastih junakov črepinjaste družbe. Sodnik Adam ni kakšen junak Zgodovine. Je pa gotovo junak našega časa, v kratkem času mu uspe zagrešiti skoraj vse možne grdobije: od bežanja pred odgovornostjo, laganja, ponarejanja dokumentov, izsiljevanja, prikrivanja dokazov, navajanja na krivo pričanje z grožnjami in podkupovanjem, do spolnega nadlegovanja, bežanja pred zakonom … Na prvi pogled gledališka šala sestavlja črepinje nekih pričanj v zgodbo, ki se dotakne najglobljih človeških vzgibov – glavni liki ves čas po lastni krivdi ali brez nje tragikomično bingljajo nad breznom niča. Tudi Kleistu je bila inspiracija neka slika oziroma bakrorez. Izziv so mu bili drobni psihološki detajli na starem bakrorezu, ki je prikazoval dramatičen trenutek sodnega procesa nekje na nizozemskem podeželju. Na podlagi teh detajlov – psiholoških črepinj – je razvil zgodbo, študijo zapletene in kompleksne človeške nravi, obsojene na beganje med dobrim in zlim, zgodbo o zlorabi moči in oblasti, o pogoltnosti, pohoti, obsojenosti na življenje v krempljih banalnosti in banalnih uzurpatorjev moči in oblasti. Občutek imam, da je naša naloga obuditi zgodbo te slike, ki se je že Kleistu razbila na dve varianti – črepinji konca. Kaj pa danes, ko namesto slike kompleksne človeške nravi zija »votlina in praznina«?

Vito Taufer

Iz gledališkega lista

Razbiti vrč Heinricha Von Kleista je resda dramsko besedilo z začetka 19. stoletja, vendar gre pri njem za zgodbo, ki še zmeraj odmeva v sodobnosti. Poglejmo samo grob opis, kajti Kleistova veseloigra, kakor je sam žanrsko poimenoval delo, govori o starejšem moškem na visokem družbenem položaju, ki s svojimi dejanji povzroči hude težave mlajši ženski, pri tem je pa pripravljen narediti vse za ohranitev lastnega statusa quo. Preko različnih peripetij se nam razkrije njegova dvoličnost, vendar na koncu, kljub njegovemu porazu, ne pride do spremembe sistema, odgovornega za njegovo ustoličenje. Ne, sistem preživi, pokaže pa se še, da ta moški ni njegova aberacija, temveč običajni element. Kar naenkrat nam neka na prvi pogled starinska fabula postane današnja vest.
Mitja Lovše, Neznosna sodobnost Razbitega vrča (odlomek)

Na sporedu

Gostovanje v tujini

2019

Mestno gledališče Celovec Stadttheater Klagenfurt

Iz medijev

delo.si, 20. junij 2019, Peter Rak

Kritika manipulantov in manipuliranih

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri