Dostopnost
Search
Close this search box.

William Shakespeare

Kar hočete

VIOLA Pa če, gospod,
ne more vas ljubiti?
VOJVODA To ni odgovor.
VIOLA Pa bi moral biti.

Naslov izvirnika: Twelfth Night, or What You Will

Premiera

16. december 2023
Veliki oder

Trajanje:

125 minut, brez odmora

Režiser

Janusz Kica

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Milan Jesih

Drama Igralec: Milan Jesih | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Mojca Kranjc

Drama Igralec: Mojca Kranjc | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFINJA

Karin Fritz

Drama Igralec: Karin Fritz | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Eva Dessecker

Drama Igralec: Eva Dessecker | odpri ustvarjalca

GLASBENA OBLIKOVALKA

Darja Hlavka Godina

Drama Igralec: Darja Hlavka Godina | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Arko

Drama Igralec: Arko | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC SVETLOBE

Aleš Vrhovec

Drama Igralec: Aleš Vrhovec | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOSTUMOGRAFINJE

Ana Janc

Drama Igralec: Ana Janc | odpri ustvarjalca

KOREPETITOR

Joži Šalej

Drama Igralec: Joži Šalej | odpri ustvarjalca

Pesmi je uglasbil Janez Škof. Verze iz Shakespearovega Soneta št. 7 v prevodu Janeza Menarta je uglasbil Joži Šalej.

Drama Igralec: Pesmi je uglasbil Janez Škof. Verze iz Shakespearovega <i>Soneta št. 7</i> v prevodu Janeza Menarta je uglasbil Joži Šalej. | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Gorazd LogarDrama Igralec: Gorazd Logar | odpri igralca

Kapitan potopljene ladje

Polona JuhDrama Igralec: Polona Juh | odpri igralca

Olivija

Igor SamoborDrama Igralec: Igor Samobor | odpri igralca

Tobija Rigej

Gregor BakovićDrama Igralec: Gregor Baković | odpri igralca

Andrej Medlika

Janez ŠkofDrama Igralec: Janez Škof | odpri igralca

Norec (Feste)

Gorazd LogarDrama Igralec: Gorazd Logar | odpri igralca

Duhovnik

Komedija Dvanajsta noč ali Kar hočete sodi med najpogosteje uprizarjane Shakespearove komedije. Nastajala je med letoma 1600 in 1602, prvič pa je bila uprizorjena na dvoru kraljice Elizabete I. na svečnico leta 1602.

Glavna junakinja plemiška hči Viola se reši iz brodoloma nekje v Iliriji in v tujem kraju poskuša poskrbeti za svojo eksistenco s službo pri lokalnem plemstvu. Ker grofica Olivia zaradi žalovanja za bratom ne sprejema nikogar, se Viola preobleče v moškega in se zaposli pri vojvodi Orsinu kot njegov sluga Cesario. Vojvoda, ki ga obseda ljubezen do nedostopne Olivie, začne pošiljati k njej svojega sla Cesaria, da bi mu pomagal pri snubitvi. Vendar se Olivia zaljubi v Cesaria, Cesario-Viola pa v svojega gospodarja, vojvodo Orsina. Ta precej brezupni ljubezenski trikotnik obdaja družba veseljakov, dvorjanov in slug, ki si privoščijo šalo z nadutim Olivijinim strežnikom, samoljubnim puritancem Malvoliem. Večplastni zaplet se razreši, ko se jim pridruži Violin brat, dvojček Sebastian, ki je prav tako preživel brodolom. Razkričana in prikrita čustva, prikrite identitete, (danes tako popularen) fluidni spol, istospolna naklonjenost, vse to se pri Shakespearu razreši s trojno poroko, kot se spodobi za renesančno komedijo. Vendar pa je tisto, kar v njej še danes vznemirja, prav širok nabor obsesij, nestanovitnih čustev, radoživosti, nesramnih šal, vsakršnega uživaštva in dejstvo, da ljubezenska negotovost lahko muči vsakogar, ne glede na njegov status v družbi.

Z naslovom Kar hočete je Shakespeare povzel bistvo situacije, v kateri so se s svojimi ljubezenskimi in drugimi težnjami znašli njegovi komični junaki. Danes ta naslov zveni osupljivo sodobno. Občutek imamo, da nam je vse na razpolago, da je vse dovoljeno in vse mogoče. A najteže je izluščiti, kaj pravzaprav hočemo. In še potem ni odveč, če nam pri realizaciji naših hotenj priskoči na pomoč kakšna magija, na primer magija dvanajste noči v prazničnem novoletnem času.

Darja Dominkuš

Iz gledališkega lista

Dvanajsti noči, seksualni komediji, kot jo imenujejo, z vsemi odrskimi zmešnjavami, ko gre za spolne identitete, seksualne privlačnosti in (homo)erotične strasti, pripade posebno mesto. Postane gledališka predhodnica pripovedi o spolnem transvestizmu, ki ga bomo sposobni artikulirati šele ob zatonu visoke modernosti. »Kar hočete«, zdaj moški, zdaj ženska, ki stopa na mesto predmeta poželenja, poruši vso gotovost (biološkega) spola in razkrije prevaro heteronormativnosti. Zdi se, da je Shakespeare upodobil karnevalsko zmedo identitet, da bi vizionarsko napovedal, da se je doba, ki je pravkar odkrila moderni subjekt in okrog njega splela magično uprizarjanje samo-predstavljanja, odprla v zgodovino dvoumnosti, antagonizmov in napačnih prepoznav – v prihajajočo zgodovino komedij s spolom.
Ksenija Vidmar Horvat, Komedija s spolom ali Zakaj (še) igrati Shakespeara? (odlomek)

Na sporedu

29

MAJ

SREDA

VELIKI ODER

Izven

30

MAJ

ČETRTEK

VELIKI ODER

Izven

Nagrade

2024

Polona Juh – žlahtna komedijantka, DK

Branko Šturbej – žlahtni komedijant, DK

Iz medijev

Dnevnik, 26. februar 2024, STA

Nagrajeni najboljši gledališki komedijanti

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri