23. september 2023
Veliki oder
Dominik Smole
Antigona
Avtor priredbe Janez Pipan
Trajanje:
180 minut, z odmorom
Režiser
Janez Pipan
Antigona Dominika Smoleta velja za najpomembnejšo slovensko dramo, ki od nastanka pa vse do zdajšnjih časov ni izgubila poetične moči in miselne veljave. Ko ob teh dejstvih znova preverjamo tudi moč njenih odrskih podob in uprizoritvenih potencialov, ugotavljamo, da nam aktualnosti, ki je ultimativna zahteva naše zdajšnjosti, v njej ne bo treba dolgo iskati ali ji je celo dopisovati, saj aktualnost kar kriči iz Smoletovih dvoumnih verzov. Tudi danes je svet, ki je v vseh svojih razsežnostih samo še Kreontov svet, poln trupel, ki čakajo milost groba in terjajo mnoga pojasnila. Če sta Eteokles in Polinejk še umirala za svoje in morda tudi naše skupne ideale, pa v današnjih bratomornih vojnah ljudje umirajo samo še za eno, Kreontovo korist. Na bojnih poljih, v masovnih grobnicah in na dnu morja leži toliko trupel, toliko Antigoninih bratov in sester, da jih nikoli ne bo mogla vseh pokopati. To je tista groza, ki zdaj govori iz Smoletovih verzov, tista trpkost, ki nenehno duši upanje.
Smoletova pesniška drama je po drugi strani duhovita, mestoma že kar razposajeno komična anatomija Kreontovega režima, v katerem ni več proste sobe in ne vloge za Antigono, in hkrati poizkus neideološke, nemara tudi pravične ureditve zadev iz zadnje vojne, da se nam preteklost ne bi nenehno vračala kot mučne sanje in zgodovinski opomin. Po drugi strani pa se je avtorju v dramo preroško zapisovala prihodnost, ki jo živimo prav zdaj. Nastalo je pesniško delo, ki ga upravičeno štejemo za slovenski veliki tekst in za najpomembnejši dosežek slovenskega gledališča v novejši zgodovini. Dominik Smole ga je, v skladu z razmerami in duhom svojega časa, pisal za pogoje komornega gledališča, v katerem je bil prostor organiziran predvsem za zven in pomen pesniške besede. V našem času pa se nam razkrivajo še druge razsežnosti Smoletove drame. Antigona ne nastopa, rada pa se prikrade v sanje. Ne samo Kreontu, Pažu, Stražniku in drugim, temveč tudi nam. Ko v sanjah hodimo za njo, nam kmalu ni več jasno, ali ji sledimo po opustelih bojiščih stare slovenske vojne ali smo zašli v grozljive podobe, ki prihajajo k nam iz Mariupolja, Hersona in Bahmuta. V enaindvajsetem stoletju je Antigona Dominika Smoleta še vedno veliki tekst, a tudi véliko gledališče, tragedija sveta, ki se ga polašča in ga drži v pesti zločinska samovolja.
Janez Pipan
Iz gledališkega lista
V tej drami Sofokles raziskuje konflikt med človeškimi in božjimi zakoni, hkrati pa prevprašuje moralno pravičnost in etične vrednote v družbi. Poudarja tudi moč tragičnih posledic, izhajajočih iz odločitev voditeljev, ki se zanašajo na pretirano oblast in neprilagodljivost. Antigona ponazarja močan lik upora in predanosti, ki zagovarja svoje vrednote ne glede na posledice: kot poudarja sama, ljudje ne pripadajo samo človeški družbi, temveč tudi spodnjemu svetu umrlih, zato ne morejo biti predmet politične oblasti. Pokop jim pripada že zato, ker so ljudje in je potemtakem njihova naravna pravica. »Ne da sovražim – da ljubim, sem na svetu,« zabrusi v svojem zagovoru Kreontu – ljubezen do družine je njena glavna vrednota. To tragedijo je kot klasični primer soočenj nasprotujočih si principov, ki se lahko razrešita samo s tragično žrtvijo, navedel filozof Hegel: na eni strani imamo formalno oblast, ki jo zastopa Kreont, na drugi pa posameznikovo moralno pravico do spoštovanja, ki jo uteleša Antigona. Ker gre za skrajni poziciji, pri čemer nobeden od njiju ne želi popustiti, je tragični izid za vse udeležene neizogiben, čeprav so zakoni naravnega prava oziroma božji zakoni v resnici nad državnimi.
Polonca Zupančič, Antigona pred Antigono (odlomek)
Ustvarjalci
Igralska zasedba
Ismena
Kreont
Hajmon
Tejrezias
Matevž Sluga (AGRFT)
Paž
Stražnik 1
Stražnik 2
Zbor
Peter Alojz Marn (AGRFT), Domen Blatnik
Vojaka, Varnostnika, Služabnika
Nikola Drole, Kolja Miljković, Ana Pribošič
Mrtvi vojaki
V uprizoritvi nastopa koza Bina. Z njo ravnamo spoštljivo in odgovorno.
Na sporedu
17
OKTOBER
TOREK
VELIKI ODER
–
Abonma PLUS
IZVEN
Predstavi sledi pogovor z ustvarjalci uprizoritve.
Iz medijev
veza.sigledal.org, Kritika, 25. september 2023, Jaka Smerkolj Simoneti
24ur.com, 25. september 2023, Alen Podlesnik
365.rtvslo.si, Kultura, 25. september 2023
sta.si, 23. september 2023, jvo/kb
rtvslo.si, 23. september 2023, A. P.
dnevnik.si, 22. september 2023, Gregor Butala
si21.com, 21. september 2023
veza.sigledal.org, 21. september 2023
mladina.si, 21. september 2023
morel.si, 20. september 2023
misli.sta.si, 20. september 2023
sta.si, 20. september
si21.com, 1. september 2023
Prikaži vseSkrij