Dostopnost
Search
Close this search box.

Carlo Goldoni

Zaljubljenca

»Jaz sem z ljubeznijo opravil.«

Naslov izvirnika: Gl’innamorati

Prva slovenska uprizoritev

Premiera

17. september 2016
Veliki oder

Trajanje:

110 minut, brez odmora

Režiser

Paolo Magelli

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALCA

Jaka Fišer, Srečko Fišer

Drama Igralec: Jaka Fišer, Srečko Fišer | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Željka Udovičić Pleština

Drama Igralec: Željka Udovičić Pleština | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Sven Jonke

Drama Igralec: Sven Jonke | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAF

Leo Kulaš

Drama Igralec: Leo Kulaš | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Arturo Annecchino

Drama Igralec: Arturo Annecchino | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Andrej Hajdinjak

Drama Igralec: Andrej Hajdinjak | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA REŽISERJA

Tatjana Peršuh

Drama Igralec: Tatjana Peršuh | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA SCENOGRAFA

Sara Slivnik

Drama Igralec: Sara Slivnik | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Janez ŠkofDrama Igralec: Janez Škof | odpri igralca

Fabrizio, star meščan

Maša DergancDrama Igralec: Maša Derganc | odpri igralca

Eugenia, Fabrizieva nečakinja

Nina IvanišinDrama Igralec: Nina Ivanišin | odpri igralca

Flaminia, Fabrizieva nečakinja, vdova

Gregor BakovićDrama Igralec: Gregor Baković | odpri igralca

Fulgenzio, meščan, zaljubljen v Eugenio

Veronika DrolcDrama Igralec: Veronika Drolc | odpri igralca

Clorinda, Fulgenzieva svakinja

Saša TabakovićDrama Igralec: Saša Tabaković | odpri igralca

Roberto, plemič

Alojz Svete/Jernej Šugman

Ridolfo, Fabriziev prijatelj

Nina ValičDrama Igralec: Nina Valič | odpri igralca/Maja SeverDrama Igralec: Maja Sever | odpri igralca

Lisetta, sobarica v Fabrizievi hiši

Matjaž Tribušon

Cuzanešplje, star Fabriziev služabnik

Valter DraganDrama Igralec: Valter Dragan | odpri igralca

Tognino, Fulgenziev služabnik

Številna besedila znamenitega italijanskega komediografa Carla Goldonija delujejo danes neverjetno sodobno in živo. Tako komedija Zaljubljenca (1759) ni le zabavna prigoda mladega para, ki si zaradi ljubezenske preobčutljivosti in strahu pred osmešenjem nenehno otežuje pot do skupnega življenja, temveč tudi prava vivisekcija znevrotiziranih, z vsakršnimi, tako potrebnimi kot nepotrebnimi skrbmi obremenjenih medčloveških odnosov. Sorodniki in prijatelji mladih zaljubljencev, tudi sami vsak po svoje v težavah, so prisiljeni v vlogo nekakšnih psihoterapevtov, ki se trudijo pomagati in jima (zaman) poskušajo odpreti oči. Toda značajska muhavost in slikanje ljubezni, ki se pogosto demonstrira kot njeno nasprotje, kot okrutnost in poigravanje z ranljivimi čustvi, ni edina tema Zaljubljencev. Nevsiljivo in v drugem planu kaže Goldoni meščane, ki materialno še komajda vzdržujejo življenjski slog, v katerem bi radi živeli. Že samo za boljše kosilo se morajo odreči družinski srebrnini, vzdrževanje videza pa jih spravi tudi ob duševni mir in jih peha v najrazličnejše nevroze. Čeprav se Zaljubljenca v skladu s komedijskimi pravili končata srečno, s poroko, pa ob današnjem branju te spretno izpisane komedije ostane grenak priokus, da je njen svet neprijetno podoben našemu, v katerem na robu negotovosti razprodajamo dediščino nekih boljših časov in živimo v strahu, da temu, kar nezadržno prihaja, nismo kos.
Z režijo Goldonijevih Zaljubljencev se v Dramo po dvajsetih letih vrača uveljavljeni italijansko-hrvaški režiser Paolo Magelli, čigar režije slovijo tako po gledališki magiji kot po obveznem družbenokritičnem razmisleku.

Iz gledališkega lista

Zaljubljenca, besedilo, ki ga štejejo za eno Goldonijevih velikih komedij, je lep primer goldonijevske reforme komedije, ki se odreka preprostosti improvizacije ter akrobacijam in ki snema maske v dobro definiranosti značajev, v katerih se lahko občinstvo, tako nekdanje kot današnje, prepozna kot posameznik, ki se trudi za uresničitev utopije. Kajti med njimi ni abstraktnih modelov nedosegljivih človeških vrlin, niti takšnih, ki utelešajo absolutno zlo, ampak v odločitvah junakov prepoznamo značaje, ki jih je generiralo življenje samo in nam s tem omogočilo, da prikažemo in razkrijemo njihovo eksistenčno tesnobo. Ta pa odpira odrski prostor tragikomičnim učinkom. Tokrat to počne z iskanjem ljubezni. In ko raziskujemo ta magični protorealizem, ob tem pa se z vso potrebno resnostjo izogibamo površnemu pristopu, s katerim se velikokrat lotevajo tega avtorja, je tisto, kar zares lahko odkrijemo v njegovi pisavi in kar nas je vodilo in navdihovalo med uprizarjanjem te igre, literarno dejstvo, da je Goldoni svojevrsten Čehov ante temporem. Pisec, v katerem lahko najdemo veliko več kot le omejenega kronista šibkosti in deviacij svojega časa.
Željka Udovičić Pleština, Lažem samo resnico (odlomek)

Nagrada

Maša Dergancnagrada Sklada Staneta Severja 2016, tudi za vlogo Eugenie

Iz medijev

TV Slovenija 1, Profil, 12. oktober 2016, Marjana Ravnjak

Paolo Magelli

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 18. september 2016, Dušan Rogelj

Zaljubljenca

Prikaži vseSkrij
Zapri