Režiser
Anton Tomaž Linhart
Ta veseli dan ali Matiček se ženi
»Vaša gnada, samá sva –
noč je – kdo nama brani?«
Komedija v petih aktih
Premiera
26. april 2018
Veliki oder
Trajanje:
155 minut, z odmorom
Linhartova komedija Ta veseli dan ali Matiček se ženi (1790) je slovensko dramatiko že v samem začetku vzpostavila kot avtonomno, jezikovno suvereno, problemsko premišljeno in duhovito zvrst, ki je imela poleg literarnih kvalitet še vse tiste kvalitete, ki jih potrebuje oder: prepričljive like, živ dialog, dramatičen zaplet in številne situacije, ki vključujejo uporabo prostora, scenografskih in drugih elementov klasičnega gledališča.
Veliki poznavalec slovenske dramatike Taras Kermauner je zapisal, da nobena slovenska drama ni tako svobodna v obravnavanju telesa, spolnosti, resnice, pravice in etike kot prav Matiček, to paradigmatično delo socialnopolitičnega svobodnjaštva: »Matiček je drama radikalnega posmeha: vsemu, tudi sebi.«
Filozof Mladen Dolar pa meni, da je Linhart izkazal svojo neizmerno duhovno prostost s tem, da je vzel za model igre Beaumarchaisovo Figarovo svatbo (1781): »Težko si je predstavljati, kolikšna svoboda je bila potrebna za izbiro takega modela, kolikšno iztrganje iz zakotnih slovenskih razmer, lokalnih razmerij gospostva in hlapčevstva. Linhartova svoboda je bila v pripoznanju: ta model, ta francoski model, nabit s prekucuškimi socialnimi idejami in obetajoč drugačne čase, ta model je veljaven tudi tu, v teh pritlehnih kranjskih okoliščinah. Ta zgodba govori o tebi, ta historični trenutek je naš lastni historični trenutek. Ta gesla so naša gesla, ta čas je naš čas, in naloge, ki jih ta čas postavlja, so naše naloge. Ta model je v svoji univerzalni veljavi toliko slovenski kot francoski in toliko lahko slovenska samobitnost participira na univerzalnem občestvu tedanjega historičnega trenutka.«
Tokrat bo priljubljeno slovensko klasično komedijo postavil na oder režiser Janusz Kica, ki slovi po natančnem in pronicljivem branju, tako klasike kot sodobnih besedil.
MATIČEK: To je res! Deklica je ta, da ji ni para! Okrogla kakor igračica, pripravna, priljudna! To je vse živó, vse polno ljubezni in ognja! – In zraven tudi kako pametna! Gre gor in dol in roke riblje. – Ha, ha, ljubi moj baron, sva vkup? Zdaj šele zastopim, zakaj mene tako visoko povzdigniti hočejo. Jaz bi njim služil, oní pak moji ženi; jaz bi njih glavó krišpal, oní pak mojo, jaz bi se za njih žlahto trudil, oní bi pak za mojo skrbeli. Matiček, tako daleč se ne boš zgubil.
Iz gledališkega lista
Besedilo drame je dogajalno postavljeno v en sam dan, še več, dan, ko naj bi se Matiček in Nežka vzela. Režiser pričujoče uprizoritve je na eni od vaj poudaril, da je glavni igralec tega besedila prav »ta veseli dan«, in s tem je jasno, da drama brez komične in privzdignjene situacije poročnega dne ne bi dosegla svojega cilja. Gonilo celotnega dneva, dogajanja in akterjev ostaja erotika. Pričujoče obdobje je nosilo v sebi svobodo spolne izraznosti, ki je iz današnje perspektive mestoma sicer problematična, a jo pooseblja sintagma: »Vaša gnada, samá sva – noč je – kdo nama brani?« Čeprav se hitro pojavi primerjava baronovih dejanj in namenov z vsem, kar trenutno obsoja gibanje #metoo, bi rada tu opozorila na fascinacijo nad svobodo, ki si jo v pričujočem besedilu lahko jemljejo ženske. Baronica v nasprotju z zmotnim mišljenjem ni dramska oseba, ki bi svojega moža potrebovala, še celo želela včasih ne, postavljena je kot ženska, ki mora svojo vlogo na novo iznajti.
Maša Pelko, Eden drug’mu ogenj dajmo! (odlomek)
Ustvarjalci
Igralska zasedba
Baron Naletel
Rozala, baronova gospa
Matiček, vrtnar graščinski
Nežka, hišna
Nik Škrlec
Tonček, študent na vakancah
Zmešnjava, advokat na deželi
Žužek, kancelir graščinski
Budalo, kancelirjev šribar
Jerca, županova hči
Jaka, lakaj
Gašper, delavec
Deklič
Lucija Harum/Mia Skrbinac
Deklič
Nagrade
Priznanje Zlata paličica – uvrstitev v katalog kakovostnih uprizoritev za otroke in mladino, 2019
Nina Ivanišin – nagrada Sklada Staneta Severja 2019, tudi za vlogo Nežke
Nina Ivanišin – nagrada Prešernovega sklada 2020, tudi za vlogo Nežke
Festivala
2019
49. Teden slovenske drame, Kranj
28. Dnevi komedije, Celje
Iz medijev
vecer.com, 19. junij 2018, Petra Vidali
dnevnik.si, 14. maj 2018, Nika Leskovšek
delo.si, 10. maj 2018, Nika Arhar
Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 27. april 2018
TV Slovenija 1, Odmevi, 26. april 2018, Igor Bratož
delo.si, 26. april 2018, Igor Bratož
rtvslo.si, 26. april 2018
sta.si, 26. april 2018
demokracija.si, 24. april 2018
morel.si, 24. april 2018
sta.si, 19. april 2018
Prikaži vseSkrij