Premiera
20. marec 2025
SNG Opera in balet Ljubljana
MAC A ne zna nobeden
nobene pesmi?
20. marec 2025
SNG Opera in balet Ljubljana
Trajanje:
Režiserka
Jonathan Jeremiah Peachum, šef beraške združbe
Gospa Peachum
Polly Peachum, njuna hči
Macheath, šef združbe cestnih banditov
Brown, vrhovni šef londonske policije
Urša Kavčič
Lucy
Bezniška Jenny, cipa
Smith, stražnica
Mojster ceremonije
Peter Grdadolnik
Walter Žalujka
Martin Meglič
Suni Jakob
Maks Dakskobler
Novc Matthias
Miha Ravnikar
Robert Žaga
Matej Velikonja
Ede
Filip Štepec
Jimmy
Pastor Kimball
Maks Dakskobler
Filch, eden od Peachumovih beračev
Dolly
Betty
Inez Osina Rues
Molly
Višnja Fičor
Vixen
Ireneja Nejka Čuk
Lizzy
Anja Zemljarič
Sally
Solistke in solisti Tretjega finala za tri groše
Ireneja Nejka Čuk
Višnja Fičor
Peter Grdadolnik
Martin Meglič
Inez Osina Rues
Miha Ravnikar
Matej Velikonja
Anja Zemljarič
Manipulanti scenskih elementov
Aleš Anžič
Jasmin Avdić
Janez Bratun
Luka Jelšnik
Matej Rudolf
Tomislav Samardžija
Matej Skubic
Tina Slapnik
Orkester SNG Opera in balet Ljubljana
Domen Koren, Arijan Mačak, Oskar Laznik, Lan Meden
Saksofona
Tadej Kenig, Jakob Bobek, David Gregorc, Borut Turk
Klarineta
Vesna Jan Mitrović, Helena Trismegist
Flavta
Jure Mesec, Árpád Balázs-Piri
Fagot
Uroš Pavlovič, Gregor Turk, Kristjan Zupan, Dominik Rus
Trobenti
Niko Mir, Žan Žumer
Pozavna
Barbara Gradišek, Tamara Gombač
Violončelo
Veljko Stanković, Aleksandra Blagojević
Kontrabas
Tomaž Vouk, Gašper Gradišek, Maja Povše, Petra Vidmar
Tolkala
Marko Hatlak
Harmonika
Primož Grašič
Kitarski inštrumenti
Kayoko Ikeda, Stefan Pajanović
Klavir, čelesta
Prva koprodukcija SNG Drama Ljubljana in SNG Opera in balet Ljubljana bo ena najslovitejših oper 20. stoletja, ki sicer ni prava opera, samo parodija na klasično opero pa tudi ne, temveč edinstvena zmes dramskega in glasbenega gledališča, ki je sama vzpostavila lastni žanr: Weillova in Brechtova Opera za tri groše. Uprizarjali so jo pogosto in povsod, v ljubljanski Drami malodane z vsako generacijo izrazitih igralcev, ki lahko pojejo Weilla. Ti so v Drami tudi danes.
Opera za tri groše je bila že ob premieri uspešnica, hkrati pa je postala mejnik v zgodovini glasbenega gledališča. Teme in slog ostajajo še danes odmevne pri občinstvu ter so priljubljena izbira za repertoarje gledališč po vsem svetu. Sodelovanje Bertolta Brechta s Kurtom Weillom predstavlja tudi vrhunec njunega umetniškega sodelovanja in pomemben prispevek h gledališču 20. stoletja. Gre za predelavo angleške baladne opere Johna Gaya iz 18. stoletja z naslovom Beraška opera, v kateri je avtor zastopal razsvetljensko tezo o enakosti vseh ljudi. Brechtov pristop h gledališču želi občinstvo čustveno in intelektualno odtujiti ter ga na ta način spodbuditi, da se kritično vključi v družbene in politične teme, predstavljene v delu, kot so revščina, korupcija in hinavščina višjega razreda.
Nauk Opere tako gotovo ne more biti sočutje z reveži, pa tudi noben drug moralni nauk ne. Brechtova dialektika je namreč vseskozi materialistična: noben moralni ideal ne more razrešiti težavnosti, ki izhaja iz realnih protislovij družbe. Kot zapiše Brecht, imamo družbeno ureditev, v kateri se ne živi moralno, ampak se živi od morale;³ bodisi dobesedno, kot Peachum, bodisi od družbene neenakosti, ki jo pomaga vzdrževati tudi morala vladajočega razreda. V finalnem songu drugega dejanja se Mac postavi pred zaveso, da bi grobo in konkretno, tako kot se za materialistično zavrnitev idealov spodobi, zavrnil pridiganje revnim zločincem (pridruži se mu ena od ženskih oseb Opere – Brecht si je večkrat premislil, katera –, ki takšno zavrnitev aplicira tudi na prostitutke): »Učite nas, kako bi se ravnali, / kako se grešnost in zločin zatre. / Kaj ne bi rajši nam kaj žreti dali, / preden se vaša pridiga začne.« Še en Macov nauk torej, če že ne moralni nauk, pa vsaj nauk o morali. A nauk ni v »vulgarnem« materializmu prednosti zadovoljevanja potreb pred višjimi vzgibi. Ne gre za naravno in nespremenljivo dejstvo, da človek živi od hrane; gre za družbeno ureditev, v kateri človek (in torej ne le odpadniški sloj) »od zločina le živi«. Da bi nam podale takšne nauke, dramske osebe deloma izstopijo iz svoje vloge in stopijo na mesto rezonerjev, ki na dogajanje že gledajo od zunaj.⁴ Morda pri tem ne gre toliko za to, da bi gledalce poučevale, temveč da same postanejo model gledalca, kakršnega naj bi proizvedlo epsko oz. dialektično gledališče: kritičnega opazovalca resničnega sveta, ki svoja opažanja že razume tudi v kontekstu njegovega spreminjanja.
Rok Benčin, Se lahko iz tega kaj naučimo? (odlomek)
3 Bertolt Brecht, »Die Dreigroschenoper«, v: ibid., str. 57.
4 Kot v svojem komentarju Brechtovega gledališča pravi Louis Althusser, »ni nobena oseba v sebi ›morala zgodbe‹ – razen v primerih, ko nekdo stopi naprej k odrski rampi, si sname masko in potem, ko je igra končana, ›potegne iz nje nauk‹ (in je tedaj zgolj gledalec, ki razmišlja o nji od zunaj ali, bolje povedano, ki nadaljuje njeno gibanje: ›Nismo mogli storiti bolje, na vas je, da iščete naprej …‹).« Louis Althusser, »›Piccolo‹, Bertolazzi in Brecht«, prev. S. Žižek, v: Za Marxa, Ljubljana: Založba /*cf., 2023, str. 149.
10
JUNIJ
TOREK
SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA
–
Abonma Torek in Izven
Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
11
JUNIJ
SREDA
SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA
–
Izven
Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
12
JUNIJ
ČETRTEK
SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA
–
Abonma Četrtek popoldanski in Izven
Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
13
JUNIJ
PETEK
SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA
–
Izven
Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
14
JUNIJ
SOBOTA
SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA
–
Izven
Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
Ostanimo v stiku
Od prejemanja obvestil se lahko kadarkoli odjavite.
Več informacij o politiki varovanja osebnih podatkov SNG Drama Ljubljana je dostopnih na www.drama.si.
Slovensko narodno gledališče
Drama Ljubljana
Litostrojska 56
1000 Ljubljana
Blagajna na Litostrojski 56
Uro pred predstavo ali drugo prireditvijo
SNG Opera in balet Ljubljana
Župančičeva 1
Od ponedeljka do petka
Od 14.00 do 17.00
2021 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana
Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta in spletne trgovine Politika varovanja osebnih podatkov
Izjava o dostopnosti Prijava po zakonu o zaščiti prijaviteljev | Avtorji
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
pll_language-Sl | 1 leto | Piškotek pll _language uporablja Polylang, da si zapomni jezik, ki ga je izbral uporabnik, ko se vrne na spletno mesto, in tudi za pridobitev informacij o jeziku, če niso na voljo na drug način. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
_ga-SI | 2 leti | Piškotek _ga, ki ga namesti Google Analytics, izračuna podatke o obiskovalcih, sejah in oglaševalskih akcijah ter spremlja tudi uporabo spletnega mesta za analitično poročilo spletnega mesta. Piškotek shranjuje podatke anonimno in dodeli naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat_gtag_UA_71260805_1-SI | 1 minuto | Nastavi Google za razlikovanje uporabnikov. |
_gid-SI | 1 dan | Piškotek _gid, ki ga namesti Google Analytics, shranjuje informacije o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, hkrati pa ustvarja analitično poročilo o uspešnosti spletnega mesta. Nekateri zbrani podatki vključujejo število obiskovalcev, njihov vir in strani, ki jih obiščejo anonimno. |
CONSENT-SI | 2 leti | YouTube nastavi ta piškotek prek vdelanih youtube videoposnetkov in registrira anonimne statistične podatke. |
iPROM UID | 3 leta | iPROMov oglaševalski piškotek deluje na način, da sistem namesti piškotek na podlagi katerega se po zapustitvi spletne strani na drugih spletnih medijih prikazuje prilagojene oglase. Sistem namesti piškotek uporabniškemu profilu (brskalniku) ob predhodno izrecno pridobljenem soglasju na spletni strani. Uporabnikov profil je anonimiziran in ne vsebuje osebnih podatkov. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
elementor-Sl | nikoli | Ta piškotek uporablja tema spletnega mesta WordPress. Lastniku spletnega mesta omogoča implementacijo ali spreminjanje vsebine spletnega mesta v realnem času. |
ls_smartpush-SI | 2 meseca | Ta piškotek nastavi ponudnik Litespeed Server. Ta piškotek strežniku omogoča shranjevanje nastavitev in izboljšanje delovanja spletnega mesta. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE-SI | 6 mesecev | Piškotek, ki ga nastavi YouTube za merjenje pasovne širine, ki določa, ali uporabnik dobi nov ali stari vmesnik predvajalnika. |
YSC-SI | seja | Piškotek YSC nastavi Youtube in se uporablja za spremljanje ogledov vdelanih videoposnetkov na straneh Youtube. |
yt-remote-connected-devices-SI | nikoli | YouTube nastavi ta piškotek za shranjevanje nastavitev videoposnetka uporabnika, ki uporablja vdelani videoposnetek YouTube. |
yt-remote-device-id-SI | nikoli | YouTube nastavi ta piškotek za shranjevanje nastavitev videoposnetka uporabnika, ki uporablja vdelani videoposnetek YouTube. |
yt.innertube::nextId-Si | nikoli | Ta piškotek, ki ga nastavi YouTube, registrira edinstven ID za shranjevanje podatkov o tem, katere videoposnetke iz YouTuba je uporabnik videl. |
yt.innertube::requests-SI | nikoli | Ta piškotek, ki ga nastavi YouTube, registrira edinstven ID za shranjevanje podatkov o tem, katere videoposnetke iz YouTuba je uporabnik videl. |