Dostopnost
Search
Close this search box.

Bertolt Brecht, Kurt Weill

Opera za tri groše

MAC A ne zna nobeden
nobene pesmi?

Naslov izvirnika: Die Dreigroschenoper
Po Beračevi operi Johna Gaya, sodelavka Elisabeth Hauptmann
Koprodukcija s SNG Opera in balet Ljubljana

Premiera

20. marec 2025
SNG Opera in balet Ljubljana

Trajanje:

155 minut, z dvema odmoroma

Režiserka

Mateja Koležnik

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Ervin Fritz

Drama Igralec: Ervin Fritz | odpri ustvarjalca

DIRIGENT

Marko Letonja

Drama Igralec: Marko Letonja | odpri ustvarjalca

DRUGA DIRIGENTKA IN ASISTENTKA DIRIGENTA

Andreja Šolar

Drama Igralec: Andreja Šolar | odpri ustvarjalca

PISEC DODATNIH BESEDIL

Gregor Fon

Drama Igralec: Gregor Fon | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Mojca Kranjc

Drama Igralec: Mojca Kranjc | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Arko

Drama Igralec: Arko | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF IN OBLIKOVALEC VIDEA

Igor Vasiljev

Drama Igralec: Igor Vasiljev | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFKA

Ana Savić Gecan

Drama Igralec: Ana Savić Gecan | odpri ustvarjalca

KOREOGRAFKA

Magdalena Reiter

Drama Igralec: Magdalena Reiter | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALCI SVETLOBE

Koležnik, Koležnik, Vasiljev

Drama Igralec: Koležnik, Koležnik, Vasiljev | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC ZVOKA

Luka Berden

Drama Igralec: Luka Berden | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERKE

Matej Prevc

Drama Igralec: Matej Prevc | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA SCENOGRAFA

Katarina Majcen

Drama Igralec: Katarina Majcen | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOSTUMOGRAFKE

Ana Janc

Drama Igralec: Ana Janc | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOREOGRAFKE

Jerneja Fekonja

Drama Igralec: Jerneja Fekonja | odpri ustvarjalca

HOSPITANTKA

Katarina Julija Pipan

Drama Igralec: Katarina Julija Pipan | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Janez ŠkofDrama Igralec: Janez Škof | odpri igralca

Jonathan Jeremiah Peachum, šef beraške združbe

Barbara CerarDrama Igralec: Barbara Cerar | odpri igralca

Gospa Peachum

Mina ŠvajgerDrama Igralec: Mina Švajger | odpri igralca

Polly Peachum, njuna hči

Jurij ZrnecDrama Igralec: Jurij Zrnec | odpri igralca

Macheath, šef združbe cestnih banditov

Domen NovakDrama Igralec: Domen Novak | odpri igralca

Brown, vrhovni šef londonske policije

Urša Kavčič

Lucy

Silva ČušinDrama Igralec: Silva Čušin | odpri igralca

Bezniška Jenny, cipa

Nina ValičDrama Igralec: Nina Valič | odpri igralca

Smith, stražnica

Gregor BakovićDrama Igralec: Gregor Baković | odpri igralca

Mojster ceremonije

Peter Grdadolnik

Walter Žalujka

Martin Meglič

Suni Jakob

Maks Dakskobler

Novc Matthias

Miha Ravnikar

Robert Žaga

Matej Velikonja

Ede

Filip Štepec

Jimmy

Vojko ZidarDrama Igralec: Vojko Zidar | odpri igralca

Pastor Kimball

Maks Dakskobler

Filch, eden od Peachumovih beračev

Inez Osina Rues

Molly

Višnja Fičor

Vixen

Ireneja Nejka Čuk

Lizzy

Anja Zemljarič

Sally

Solistke in solisti Tretjega finala za tri groše

Ireneja Nejka Čuk

Višnja Fičor

Peter Grdadolnik

Martin Meglič

Inez Osina Rues

Miha Ravnikar

Matej Velikonja

Anja Zemljarič

Manipulanti scenskih elementov

Aleš Anžič

Jasmin Avdić

Janez Bratun

Luka Jelšnik

Matej Rudolf

Tomislav Samardžija

Matej Skubic

Tina Slapnik

Orkester SNG Opera in balet Ljubljana

Domen Koren, Arijan Mačak, Oskar Laznik, Lan Meden

Saksofona

Tadej Kenig, Jakob Bobek, David Gregorc, Borut Turk

Klarineta

Vesna Jan Mitrović, Helena Trismegist

Flavta

Jure Mesec, Árpád Balázs-Piri

Fagot

Uroš Pavlovič, Gregor Turk, Kristjan Zupan, Dominik Rus

Trobenti

Niko Mir, Žan Žumer

Pozavna

Barbara Gradišek, Tamara Gombač

Violončelo

Veljko Stanković, Aleksandra Blagojević

Kontrabas

Tomaž Vouk, Gašper Gradišek, Maja Povše, Petra Vidmar

Tolkala

Marko Hatlak

Harmonika

Primož Grašič

Kitarski inštrumenti

Kayoko Ikeda, Stefan Pajanović

Klavir, čelesta

Prva koprodukcija SNG Drama Ljubljana in SNG Opera in balet Ljubljana bo ena najslovitejših oper 20. stoletja, ki sicer ni prava opera, samo parodija na klasično opero pa tudi ne, temveč edinstvena zmes dramskega in glasbenega gledališča, ki je sama vzpostavila lastni žanr: Weillova in Brechtova Opera za tri groše. Uprizarjali so jo pogosto in povsod, v ljubljanski Drami malodane z vsako generacijo izrazitih igralcev, ki lahko pojejo Weilla. Ti so v Drami tudi danes.

Opera za tri groše je bila že ob premieri uspešnica, hkrati pa je postala mejnik v zgodovini glasbenega gledališča. Teme in slog ostajajo še danes odmevne pri občinstvu ter so priljubljena izbira za repertoarje gledališč po vsem svetu. Sodelovanje Bertolta Brechta s Kurtom Weillom predstavlja tudi vrhunec njunega umetniškega sodelovanja in pomemben prispevek h gledališču 20. stoletja. Gre za predelavo angleške baladne opere Johna Gaya iz 18. stoletja z naslovom Beraška opera, v kateri je avtor zastopal razsvetljensko tezo o enakosti vseh ljudi. Brechtov pristop h gledališču želi občinstvo čustveno in intelektualno odtujiti ter ga na ta način spodbuditi, da se kritično vključi v družbene in politične teme, predstavljene v delu, kot so revščina, korupcija in hinavščina višjega razreda.

Za pomoč in podporo se zahvaljujemo prof. Žarku Prinčiču, dr. Aldu Milohniću in Niku Žnidaršiču.
Iz gledališkega lista

Nauk Opere tako gotovo ne more biti sočutje z reveži, pa tudi noben drug moralni nauk ne. Brechtova dialektika je namreč vseskozi materialistična: noben moralni ideal ne more razrešiti težavnosti, ki izhaja iz realnih protislovij družbe. Kot zapiše Brecht, imamo družbeno ureditev, v kateri se ne živi moralno, ampak se živi od morale;³ bodisi dobesedno, kot Peachum, bodisi od družbene neenakosti, ki jo pomaga vzdrževati tudi morala vladajočega razreda. V finalnem songu drugega dejanja se Mac postavi pred zaveso, da bi grobo in konkretno, tako kot se za materialistično zavrnitev idealov spodobi, zavrnil pridiganje revnim zločincem (pridruži se mu ena od ženskih oseb Opere – Brecht si je večkrat premislil, katera –, ki takšno zavrnitev aplicira tudi na prostitutke): »Učite nas, kako bi se ravnali, / kako se grešnost in zločin zatre. / Kaj ne bi rajši nam kaj žreti dali, / preden se vaša pridiga začne.« Še en Macov nauk torej, če že ne moralni nauk, pa vsaj nauk o morali. A nauk ni v »vulgarnem« materializmu prednosti zadovoljevanja potreb pred višjimi vzgibi. Ne gre za naravno in nespremenljivo dejstvo, da človek živi od hrane; gre za družbeno ureditev, v kateri človek (in torej ne le odpadniški sloj) »od zločina le živi«. Da bi nam podale takšne nauke, dramske osebe deloma izstopijo iz svoje vloge in stopijo na mesto rezonerjev, ki na dogajanje že gledajo od zunaj.⁴ Morda pri tem ne gre toliko za to, da bi gledalce poučevale, temveč da same postanejo model gledalca, kakršnega naj bi proizvedlo epsko oz. dialektično gledališče: kritičnega opazovalca resničnega sveta, ki svoja opažanja že razume tudi v kontekstu njegovega spreminjanja.
Rok Benčin, Se lahko iz tega kaj naučimo? (odlomek)

3 Bertolt Brecht, »Die Dreigroschenoper«, v: ibid., str. 57.
4 Kot v svojem komentarju Brechtovega gledališča pravi Louis Althusser, »ni nobena oseba v sebi ›morala zgodbe‹ – razen v primerih, ko nekdo stopi naprej k odrski rampi, si sname masko in potem, ko je igra končana, ›potegne iz nje nauk‹ (in je tedaj zgolj gledalec, ki razmišlja o nji od zunaj ali, bolje povedano, ki nadaljuje njeno gibanje: ›Nismo mogli storiti bolje, na vas je, da iščete naprej …‹).« Louis Althusser, »›Piccolo‹, Bertolazzi in Brecht«, prev. S. Žižek, v: Za Marxa, Ljubljana: Založba /*cf., 2023, str. 149.

Na sporedu

10

JUNIJ

TOREK

SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

Abonma Torek in Izven

Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.

11

JUNIJ

SREDA

SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

Izven

Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.

12

JUNIJ

ČETRTEK

SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

Abonma Četrtek popoldanski in Izven

Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.

13

JUNIJ

PETEK

SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

Izven

Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.

14

JUNIJ

SOBOTA

SNG OPERA IN BALET LJUBLJANA

Izven

Izvedba v slovenskem jeziku s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.

Iz medijev

Veza.sigledal.org, 31. marec 2025, Evelin Bizjak

Med zapeljevanjem in nelagodjem

Prikaži vseSkrij
Zapri