Dostopnost
Search
Close this search box.

Tena Štivičić

Kabaret Kaspar

Danes ima vse več ljudi občutek, da svobode ni. In zato so zelo jezni. Ne glede na to, da so svobodni na račun svobode drugih.

Naslov izvirnika: Cabaret Kaspar
Krstna uprizoritev

Premiera

26. maj 2022

Veliki oder

Trajanje:

115 minut, brez odmora

Režiser

Marjan Nečak

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALKA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

REŽISER IN SKLADATELJ

Marjan Nečak

Drama Igralec: Marjan Nečak | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFINJA

Urša Vidic

Drama Igralec: Urša Vidic | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Jelena Proković

Drama Igralec: Jelena Proković | odpri ustvarjalca

AVTOR VIDEA

Marin Lukanović

Drama Igralec: Marin Lukanović | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

KOREOGRAF

Klemen Janežič

Drama Igralec: Klemen Janežič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Borut Bučinel

Drama Igralec: Borut Bučinel | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERJA

Žiga Hren

Drama Igralec: Žiga Hren | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOSTUMOGRAFINJE

Saša Dragaš

Drama Igralec: Saša Dragaš | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Barbara CerarDrama Igralec: Barbara Cerar | odpri igralca

Andrea Gabiano, vodič/ka

Saša TabakovićDrama Igralec: Saša Tabaković | odpri igralca

Franz Gottlieb Glass, duhovnik

Iva BabićDrama Igralec: Iva Babić | odpri igralca

Mercy Hiscock, zaposlena na Agenciji za zaščito človekovih pravic

Pia ZemljičDrama Igralec: Pia Zemljič | odpri igralca

Michelle Janette Sorbonne, psihiatrinja

Uroš FürstDrama Igralec: Uroš Fürst | odpri igralca

Michel Julien Sorbonne, njen mož, psiholog

Benjamin KrnetićDrama Igralec: Benjamin Krnetić | odpri igralca

Sir Oliver Ritual, arheolog

Nina ValičDrama Igralec: Nina Valič | odpri igralca

Polona Planinc, pediatrinja

Janez ŠkofDrama Igralec: Janez Škof | odpri igralca

Zoran Udav, pesnik in umetnik

Počitnice na neobljudenem otoku obljubljajo oddih od ponorelega sveta, za tiste seveda, ki si jih lahko privoščijo. Pisana druščina tako ali drugače pregorelih posameznikov, strokovnjakinj in strokovnjakov, med katerimi sta tudi pustolovec in pesnik z blokado, si obeta nekakšen preporod v nedotaknjeni naravi, razstrupitev telesa in duha, okušanje svobode, ki je sicer nikjer več ni. Posebna atrakcija otoka je možnost srečanja s skrivnostnim »divjim človekom«, ki sodi v nabor lokalnih otoških legend.

Ideja o nekakšnem »naravnem« bitju, ki je zraslo v izolaciji in ga nista pokvarili vzgoja in kultura, že od nekdaj buri človeško domišljijo. Z njegovo pomočjo naj bi razrešili ključna vprašanja naše civilizacije o nasprotju med biologijo in kulturo. In čeprav se skrivnostni Kaspar na otoku res prikaže, počitnikarji o njem ne izvedo skoraj nič, pač pa veliko razkrijejo o sebi, o frustracijah, anomalijah in strahovih, ki poganjajo sodobni svet. Namesto regeneracije počitniška elita preživlja abstinenčno krizo, ker na otoku ni interneta. Relaksacijo onemogočajo nasprotja med njimi, ki se samo še poglabljajo, meditacijo pa motijo konkretna vprašanja o svobodi in etiki.

Tena Štivičić kritično, z izostrenim humorjem in ironijo opazuje svet, v katerem smo se znašli in ki niti na samotnem otoku ne more opustiti svojih protislovij in ujetosti v različne interese, prepričanja in predsodke. Kabaretni elementi se sproščeno vključujejo v dramsko pisavo, ki pronicljivo združuje psihološko in družbeno analizo, se norčuje iz tržnih niš, ki nam skupaj s stresom uravnavajo življenje, in slika trdovratno kakofonično podobo našega turbulentnega sveta.

Najnovejša igra mednarodno uveljavljene in večkrat nagrajene hrvaške dramatičarke Tene Štivičić Kabaret Kaspar (2021) je svetovno premiero doživela prav v našem gledališču. Nastala je po naročilu SNG Drama Ljubljana in v tesnem sodelovanju z režiserjem in glasbenikom Marjanom Nečakom.
Darja Dominkuš

Iz gledališkega lista

Tena Štivičić kritično opazuje sodobno družbo in pri tem ohranja smisel za humor. Svoje junake tipizira dvojno, poklicno in nacionalno. Vendar je še bolj kot rahlo komično tipiziranje pomembna samoironija, s katero se zgarana Slovenka, zaskrbljena Američanka, zapeti Anglež, svobodomiselna Francoza, lahkomiselni Balkanec in prestrašeni Nemec razgaljajo in obenem vzbujajo naše razumevanje. Na počitnice so šli, da bi se vsaj malo odmaknili od kriz našega časa, a so brez delujočega omrežja zapadli še v odtegnitveno krizo. Simptomi so resni in naše predstavnike družbene »elite« degradirajo v skupino smešnih, včasih že kar paničnih posameznikov, ki izgubljajo nadzor nad seboj. Videti je, da je digitalizirana zavest povozila tako samozavest kot tudi prepričanja in načela. Kar ostane, je sebičnost, strah pred vsem in vsakomer, strah pred katastrofo, ki bo prej ko slej prišla. In zdi se, da je v svetu negotovosti, v katerem smo se znašli, edina gotovost prav neizogibna katastrofa.

Tena Štivičić o trenutku, ki ga živimo, govori skozi stilizirano formo. Ritmiziran govor, rime, petje niso ravno kabaret v tradicionalnem smislu, ki s točkami in skeči skozi šalo in sarkazem opozarja na aktualne dogodke v družbi. Lahkotno prehajanje iz običajnega dialoga v druge, tako ali drugače stilizirane oblike govori tudi o tem, da je vse naše bivanje že dolgo en sam nastop, samoprezentacija, trženje, samoreklama, neskončen reality show, ki je nadomestil življenje samo. Tudi na samotnem otoku.

Darja Dominkuš, Kabaret na samotnem otoku (odlomek)

Nagrada

2023

Marjan Nečak – marul za režijo, Marulićevi dnevi

Festival

2023

33. Festival hrvaške drame in avtorskega gledališča Marulićevi dnevi Festival hrvatske drame i autorskog kazališta Marulićevi dani, Split

Podpornika

Zapri