Dostopnost
Search
Close this search box.

Anton Pavlovič Čehov

Ivanov

Kaj je narobe z mano?

Naslov izvirnika: Иванов

Premiera

12. januar 2019

Veliki oder

Trajanje:

200 minut, z odmorom

Režiser

Aleksandar Popovski

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALKA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFINJA

Meta Hočevar

Drama Igralec: Meta Hočevar | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Barbara Podlogar

Drama Igralec: Barbara Podlogar | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Marjan Nečak

Drama Igralec: Marjan Nečak | odpri ustvarjalca

LEKTORICA IN SVETOVALKA ZA RUŠČINO

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Metod Novak

Drama Igralec: Metod Novak | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERJA

Juš Zidar

Drama Igralec: Juš Zidar | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA SCENOGRAFINJE

Sara Slivnik

Drama Igralec: Sara Slivnik | odpri ustvarjalca

ASISTENT KOSTUMOGRAFINJE

Lovro Ivančić

Drama Igralec: Lovro Ivančić | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA SCENOGRAFINJE (ŠTUDIJSKO)

Nastja Miheljak

Drama Igralec: Nastja Miheljak | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Uroš FürstDrama Igralec: Uroš Fürst | odpri igralca

Ivanov, Nikolaj Aleksejevič, stalni član urada za kmetijsko dejavnost

Polona JuhDrama Igralec: Polona Juh | odpri igralca

Ana Petrovna, njegova žena, rojena Sara Abramson

Gregor BakovićDrama Igralec: Gregor Baković | odpri igralca

Šabelski, Matvej Semjonovič, grof, ujec Nikolaja Aleksejeviča

Igor SamoborDrama Igralec: Igor Samobor | odpri igralca

Lebedev, Pavel Kirilič, predsednik zemske uprave

Iva BabićDrama Igralec: Iva Babić | odpri igralca

Zinaida Savišna, njegova žena

Mia Skrbinac

Saša, hči Lebedevih, 20 let

Timon ŠturbejDrama Igralec: Timon Šturbej | odpri igralca

Lvov, Jevgenij Konstantinovič, mlad okrajni zdravnik

Maruša MajerDrama Igralec: Maruša Majer | odpri igralca

Babakina, Marfa Jegorovna, mlada vdova, posestnica, hči bogatega trgovca

Rok ViharDrama Igralec: Rok Vihar | odpri igralca

Kosih, Dmitrij Nikitič, uradnik na davčni upravi

Jurij ZrnecDrama Igralec: Jurij Zrnec | odpri igralca

Borkin, Mihail Mihajlovič, daljni sorodnik Ivanova in upravitelj njegovega posestva

Saša PavčekDrama Igralec: Saša Pavček | odpri igralca

Avdotja Nazarovna, starka z neugotovljivo zaposlitvijo

Valter DraganDrama Igralec: Valter Dragan | odpri igralca

Prvi gost

Matija RozmanDrama Igralec: Matija Rozman | odpri igralca

Drugi gost

Zvone HribarDrama Igralec: Zvone Hribar | odpri igralca

Tretji gost

Vanja PlutDrama Igralec: Vanja Plut | odpri igralca

Praskovja, služkinja pri Lebedevih

Drama Ivanov (1887) sodi v zgodnje ustvarjalno obdobje Antona Pavloviča Čehova. Ob svojem nastanku je zmedla tako občinstvo kot kritike, navajene jasne karakterizacije likov in nedvoumnih žanrskih pravil. Čehov, v marsičem predhodnik in začetnik sodobne dramatike, je vsa pravila postavil na glavo. Komični, včasih celo groteskni elementi in liki se tudi v Ivanovu prepletajo z žalostnimi usodami, zavoženimi življenji in tragičnimi prvinami. Čehov je na svojega osrednjega junaka in njegovo okolje gledal kot umetnik in kot zdravnik, posebej so ga zanimala področje psihiatrije in etična vprašanja. »Diagnoze«, ki jih je postavil svojemu junaku, se zdijo presenetljivo današnje: izgorelost, malodušnost, naveličanost, zdolgočasenost nekoč sijajnega izobraženca, podjetnega in karizmatičnega idealista. Poleg depresije pestijo Ivanova tudi materialne težave, denar si izposoja pri oderuhih, njegovi rokohitrski uslužbenci mu parajo živce ter uničujejo imetje in ugled. Predvsem pa ga muči slaba vest zaradi bolne žene, ki ji ne more zares stati ob strani, saj je že dolgo ne ljubi več. Novo ljubezensko zvezo s hčerjo bogatih posestnikov tako že v izhodišču zaznamujejo občutki krivde pa tudi obsojanje okolice. Toda Ivanov je sam sebi najostrejši sodnik, neusmiljeno se analizira, koplje po svojih mislih in čustvih, da bi razumel, kaj se mu je zgodilo, kako se je sam prignal na rob duševnega zdravja. In vendar je tudi na robu še sposoben radikalno razrešiti svoj položaj. Zato sodi Ivanov kljub vsej svoji »neustreznosti« ali pa prav zaradi nje med magistralne like svetovne dramatike, med tiste »omahljivce«, ki zaradi neprizanesljivih etičnih načel nastavljajo ogledalo tako sebi kot celotni družbi.

Čehov pravi v Ivanovu, da ženske kvarijo človeški rod in da se bojo po njihovi zaslugi kmalu rojevali samo še nergači in psihopati. V neki drugi njegovi igri pijani in razočarani moški v kavarni modrujejo, da največje zlo na svetu niso vojne, temveč ženska. Ko poskušamo danes na novo definirati moško-ženske odnose in vzpostaviti nove standarde v skupni komunikaciji, ki si je želimo in se je hkrati bojimo, zveni Čehov neverjetno vznemirljivo. Slika moško nesposobnost, nemoč, strah, neodločnost in žensko željo po aktivni ljubezni. Več ko je treba vložiti v ljubezen do nesrečnika, boljša je, meni mlada Saša v odgovor vsem Ivanovovim dvomom. Prvinski odnos med moškim in žensko je v samem središču Ivanova, ponuja možnost za globinsko raziskovanje in tudi za preverjanje naših današnjih »liberalnih« in »konservativnih« stališč. Je ženska res največje zlo ali pa je ljubezen edina rešitev?
Aleksandar Popovski

Iz gledališkega lista

V tem grobem, materialistično naravnanem okolju boleče izstopajo vsi, ki so vsaj malo drugačni. Seveda je prvi med njimi Ivanov, potem pa še vsi, ki so tesneje povezani z njim. Ivanov je prototip intelektualca, idealista, ki se ne prilagodi okolju in zato propade. V igri sam večkrat razloži svojo situacijo: bil je mlad, na univerzi si je pridobil znanje in verjel, da bo z njim izboljšal svet, pa četudi gre samo za podeželsko posestvo. Modernizirati je poskušal kmetijstvo, izobraziti kmete, poskrbeti za boljše razmere. Zaljubil se je strastno, idealistično, niso ga ustavile ovire, kot je druga vera. In v nekaj letih izgorel, zapravil denar, izgubil iluzije, ostala je samo pošastna utrujenost, ki je ubila celo ljubezen. Čehov zelo natančno popisuje, kako Ivanov v svoji, danes bi temu rekli izgorelosti postaja drugačen, apatičen, do nesrečne žene celo grob. In če avtorjevi sodobniki v gledališču niso mogli sprejeti podobe propadlega junaka, je danes prav to tisto, zaradi česar nam je blizu in ga lahko razumemo.
Darja Dominkuš, Čehov, naš tovariš (odlomek)

Nagradi

Žaromet za najboljšo gledališko uprizoritev sezone 2018/19, revija Vklop, Ljubljana

Danijela Grgić – nagrada Gorana Merkaša za plakat, 6. Bienale gledališkega plakata Bijenale kazališnog plakata, Varaždin, 2019

Iz medijev

lokalne-ajdovscina.si, 18. januar 2019, Nejc Furlan

Recenzija uprizoritve: Ivanov

Prikaži vseSkrij

Podporniki

Zapri