Režiser
Silviu Purcărete po romanu Leva Nikolajeviča Tolstoja
Vojna in mir
Naslov izvirnika: Война и миръ
Krstna uprizoritev dramatizacije
Premiera
21. januar 2017
Gallusova dvorana Cankarjevega doma
Trajanje:
200 minut, z odmorom
Vojna in mir (prva knjižna objava 1869) Leva Nikolajeviča Tolstoja je s svojimi impresivnimi tisoč petsto stranmi tako rekoč pojem vsakršne obsežnosti. In čeprav je obdobje, v katero je umeščeno dogajanje, razmeroma kratko (1805–1812, v epilogu še 1820), je vtis epske širine neizpodbiten. Kljub natančno določenemu zgodovinskemu okviru in kljub opisom realnih dogodkov, podprtim z množico avtentičnega dokumentarnega gradiva, pa delo Vojna in mir ni le kronika nekega časa, ni zgodovinski roman, temveč je roman o zgodovini ali, natančneje, roman o vprašanju, kdo ustvarja zgodovino ter kakšna je v tem neobvladljivem in neustavljivem toku posameznikova odgovornost. Tej temi se je avtor zlasti v drugi polovici romana posvetil neposredno in izrecno v smislu filozofije zgodovine, v zgodbi o treh široko razvejenih aristokratskih družinah pa jo je obdelal tudi povsem konkretno. Iz ozadja razkošno zajetega konteksta izstopajo značajsko markantne osebe, katerih dejanja, razmisleki, dvomi in spoznanja zrcalijo vso kompleksnost, celo anarhičnost dinamičnega časa, in ob velikopoteznem zamahu, ki poskrbi za konsistentnost celote, se avtorju z nezmotljivim čutom za dramatično posreči ustvariti serijo razgibanih, prepričljivih prizorov, katerih občečloveška vsebina nas nagovarja še danes. Mir, ki ni nikoli zares mir, bitke, ki besnijo na oddaljenem ozemlju, zlovešči kremplji vojne, ki se stegujejo vse do odmaknjenih podeželskih posestev in velemestnih salonov … Zveni znano?
Velika dela fascinirajo. Ta fascinacija je nevarna, saj zaradi nje sanjamo o nemogočem. Kako na odru v samo nekaj urah poustvariti tako bogato in prostrano delo, kot je Tolstojev roman? Roman, pri katerem je njegova dolžina celo vir njegove lepote, bogastva in resnice. Roman, ki ga je nemogoče povzeti. Roman, poln nežnosti in krutosti, ki na ozadju velikanske zgodovinske freske prinaša izvirno in cinično meditacijo o tragičnosti zgodovine. Na odru ne bomo videli natančne kronologije tragičnih usod Bolkonskih, Rostovih, Bezuhovih in drugih ruskih aristokratov znotraj vrveža napoleonskih vojn. Niti vseh zapletenih ljubezenskih zgodb v primežu časa in nesreč. Niti vseh političnih kombinacij, ki vznikajo in se obnavljajo v neprestano trgajoči se Evropi. Uprizoritev ne bo nikakor mogla nadomestiti branja romana. Vabim vas torej, da ste priča, kako lahko v domišljiji skupine umetnikov danes odzvanjajo nekatere figure in dogodki Evrope, kot jo je pred 150 leti opisal veliki pisatelj. Njegovo sporočilo ni preveč spodbudno: vojna in mir, o katerih govorimo, sta iz iste snovi. Prve ni brez drugega. Mir se rodi iz vojne in tako že tudi sam vsebuje njene zasevke.
Silviu Purcărete
Iz gledališkega lista
Tolstojeva drama je tisto, kar si gledališče lahko samo želi; bralci ostalega, diskurzivnega v romanu morajo vložiti precejšen napor, tako kot pri branju Aristotela, da jadrajo na mehkih valovih razumskega užitka ob skrbni navigaciji med ostrimi stenami vraževerja, predvsem o ženskah. Z ločitvijo bralskih svetov drama le pridobi na dinamiki, nujni arbitrarnosti odnosov in se logično konča pri Andrejevem odkritju in sprejemanju ljubezni in smrti obenem. Izenačena v popolni odsotnosti razumevanja, možnosti analize in dojemanja posledic, sta ljubezen in smrt isto, dostopna samo človekovemu mirnemu sprejemanju. In oba pripadata vojni, edino smrt še lahko ustvari nekaj miru, če se z njo sprijaznimo … Vsečloveška ljubezen, poskus Pierrovega duhovnega vzleta, se konča s pristankom v vsakdanjiku. In s tem se konča tudi Andrejeva zahteva po »lepem in visokem« v moškem življenju. Ne eno ne drugo ni več del drame: vse, kar se zgodi po Andrejevi smrti, je samo še zamišljen napis na njegovem grobu, opomba, opomin; Andrejeva misel je pravi epilog romana, zgodovinski pogled z refleksijami in orisom družbenega načrtovanja – za dramo nepomemben, za tiste druge bralce pa ključen vpogled v misel avtorja, ki je živel dolgo in ki je izkoriščal usihanje moškosti tako, kot je to zahteval njegov junak.
Svetlana Slapšak, Vojna in mir: osvobajanje drame, zajete v romanu (odlomek)
Ustvarjalci
Avtorska ekipa
Igralska zasedba
Viktorija Bencik Emeršič
Nataša Iljinišna Rostova druga, Negovalka, Vojak, Mrtvec
Marja Lvovna Karagina, Obupana ženska, Vojak, Mrtvec
Sonja Rostova, Vojak, Mrtvec
Mirjam Korbar Žlajpah
Ana Mihajlovna Drubeckaja, Vojak, Mrtvec
Jette Ostan Vejrup
Katerina Semjonovna Mamont – Catiche, Kondratjeva, Zdravnik Métivier, Vojak, Mrtvec
Ajda Smrekar
Nataša Iljinišna Rostova prva, Mavruša, Vojak, Mrtvec
Miranda Trnjanin
Vera Iljinišna Rostova, Anuška, Vojak, Mrtvec
Marja Nikolajevna Bolkonska, Negovalka, Vojak, Mrtvec
Amélie Bourienne, Igralka, Vojak, Mrtvec
Judita Zidar
Natalija Rostova, Vojak, Mrtvec
Jana Zupančič
Jelena Vasiljevna Kuragina – Hélène, Nataša Iljinišna Rostova tretja, Negovalka, Vojak, Mrtvec
Sebastian Cavazza
Fjodor Ivanovič Dolohov, Delavec, Francoski vojak, Vojak, Mrtvec
Blaž Dolenc
Glasbenik, Norec, Vereščagin, Vojak, Mrtvec
Ilja Andrejevič Rostov, Makar Aleksejevič Bazdejev, Opazovalec goreče Moskve, Vojak, Mrtvec
Gregor Gruden
Boris Drubeckoj, Francoski vojak, Vojak, Mrtvec
Anatol Vasiljevič Kuragin, Car Aleksander glas, Volk, Vojak, Mrtvec
Aljaž Jovanović
Nikolaj Iljič Rostov, Vojak, Mrtvec
Andrej Nikolajevič Bolkonski, Glasbenik, Črnec, Vojak, Mrtvec
Boris Ostan
Nikolaj Andrejevič Bolkonski, Napoleon Bonaparte glas, Pjotr Nikolajevič Šinšin, Opazovalec goreče Moskve, Vojak, Mrtvec
Matej Puc
Pierre Kirilovič Bezuhov, Vojak, Mrtvec
Vasilij Sergejevič Kuragin, Lev Nikolajevič Tolstoj, Vojak, Mrtvec
Tines Špik
Vasilij Dmitrič Denisov, Glasbenik, Edvard Karlovič, Kapuška, Vojak, Mrtvec
Jernej Šugman
Marja Dmitrijevna Ahrosimova – Apraksina, Nastasja Ivanovna, Francoski veleposlanik, Mihail Ilarionovič Kutuzov glas, Fjodor Vasiljevič Rastopčin, Vojak, Mrtvec
Matej Zemljič
Pjotr Iljič Rostov – Petja, Vojak, Mrtvec
Kiril Vladimirovič Bezuhov, Mužik, Danila, Alpatič, Holandski veleposlanik, Nikola, Tajnik, Opazovalec goreče Moskve, Francoski vojak, Vojak, Mrtvec
Iz medijev
citymagazine.si, december 2016
travel.over.net, 31. december 2016
dnevnik.si, 14. januar 2017, Gregor Butala
delo.si, 14. januar 2017, Patricija Maličev
vecer.com, 17. januar 2017, Melita Forstnerič Hajnšek
rtvslo.si, 20. januar 2017, Lejla Švabič
sta.si, 20. januar 2017
delo.si, 20. januar 2017, Ženja Leiler
TV Slovenija 1, Odmevi, 20. januar 2017
Radio Slovenija 2, Kulturnice, 20. januar 2017
Radio Slovenija 3, Svet kulture, 20. januar 2017
mladina.si, 20. januar 2017, Petra Tihole
dnevnik.si, 21. januar 2017, Gregor Butala
rtvslo.si, 21. januar 2017, Lejla Švabič
TV Slovenija 1, Dnevnik, 21. januar 2017
Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 21. januar 2017
veza.sigledal.org, 21. januar 2017, Eva Mahkovic
24ur.com, 22. januar 2017, Alma Rahne
vecer.com, 22. januar 2017
vecer.com, 23. januar 2017, Melita Forstnerič Hajnšek
TV Slovenija 1, Umetnost igre, 23. januar 2017, Marjana Ravnjak
TV Slovenija 1, Odmevi, 23. januar 2017
svetkapitala.delo.si, 23. januar 2017
delo.si, 24. januar 2017, Vesna Milek
mladina.si, 27. januar 2017, Vesna Teržan
radiostudent.si, 27. januar 2017, Rok Bozovičar
Prikaži vseSkrij