Dostopnost
Search
Close this search box.

Kobo Abe

Prijatelji

»Devet proti enemu in nobene zlomljene kosti, dokazovanje nasilja tako postane malce težko.«
– Kobo Abe

Naslov izvirnika: Tomodachi

Prva slovenska uprizoritev

Premiera

13. december 2013

Mala Drama

Trajanje:

85 minut, brez odmora

Režiserka

Mateja Koležnik

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Iztok Ilc

Drama Igralec: Iztok Ilc | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Mojca Kranjc

Drama Igralec: Mojca Kranjc | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Marko Japelj

Drama Igralec: Marko Japelj | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAF

Alan Hranitelj

Drama Igralec: Alan Hranitelj | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Mitja Vrhovnik Smrekar

Drama Igralec: Mitja Vrhovnik Smrekar | odpri ustvarjalca

SVETOVALEC ZA ODRSKI GIB

Matija Ferlin

Drama Igralec: Matija Ferlin | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Arko

Drama Igralec: Arko | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Pascal Mérat

Drama Igralec: Pascal Mérat | odpri ustvarjalca

KOREPETITORKA

Mojca Lavrenčič

Drama Igralec: Mojca Lavrenčič | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Vanja PlutDrama Igralec: Vanja Plut | odpri igralca

Zaročenka

Tadej Pišek/Klemen JanežičDrama Igralec: Klemen Janežič | odpri igralca

Zaročenkin brat

Katja Levstik/Andrej Nahtigal

Stara mati/Stari oče

Uroš FürstDrama Igralec: Uroš Fürst | odpri igralca

Prvorojeni sin

Klemen Slakonja

Drugorojeni sin

Saša MihelčičDrama Igralec: Saša Mihelčič | odpri igralca

Prvorojena hči

Maša DergancDrama Igralec: Maša Derganc | odpri igralca

Drugorojena hči

Iva BabićDrama Igralec: Iva Babić | odpri igralca

Tretjerojena hči

Vojko ZidarDrama Igralec: Vojko Zidar | odpri igralca

Prvi policist

Tadej Pišek/Klemen JanežičDrama Igralec: Klemen Janežič | odpri igralca

Drugi policist

Igra japonskega pisatelja in dramatika Koba Abeja Prijatelji (Tomodachi, 1967) je napeta  in duhovita drama o destrukciji individuuma. V stanovanje mladega moškega nepričakovano vstopi nenavadna družina in se naseli pri njem. Družina se odlo­či, da bo mladega moškega rešila osamljenosti. Mladi moški, pretresen ob nenavadnem vdoru, jih poskuša prepričati, naj odi­dejo, vendar je razum ob njihovem »dobrohotnem« vztrajanju popolnoma neučinkovit.

 

Iz gledališkega lista

Kobo Abe (1924–1993) je bil sodobni japonski pisatelj svetovnega formata. Čeprav je najbolj znan kot romanopisec, posebej po Ženski s peščin (1962), so njegovi dramski dosežki skoraj enako pomembni, objavil pa je tudi več odličnih literarnoteoretskih knjig. Pogosto so ga omenjali kot verjetnega dobitnika Nobelove nagrade za literaturo, vendar mu je smrt pri oseminšestdesetih, ko je bil še na vrhuncu moči, preprečila, da bi bil deležen te časti.
Donald Keene, Igre Koba Abeja: uvod (odlomek)

Kobo Abe je pri nas kljub dvema prevodoma (Ženska s peščin, Ladja Sakura) skoraj že pozabljena figura, čeravno gre po izpovedni moči za enega zanimivejših in relevantnejših japonskih piscev po drugi svetovni vojni. Rojen je bil v Tokiu, a je preživel mladost v Mandžuriji, ki je bila pod japonsko oblastjo. Takrat se mu je živo vtisnil v zavest razkorak med uradno ideologijo prijateljstva do domačinov, kakršno je pridigal uradni militaristično-nacionalistični diskurz, in dejansko držo oblasti ter stanjem na ulici. Zaradi življenja v tujini ni nikdar čutil potrebe po pretirani identifikaciji z Japonsko ali japonskostjo.
Koliko je na Abejevo ustvarjanje vplivala povojna spreminjajoča se družbena stvarnost in koliko je njegov umetniški razvoj posledica naravnega človekovega zorenja, je stvar interpretacije, toda povojno obdobje je po dinamiki sprememb tako agresivno, da kratko malo ne moremo zanemariti osnovnih potez politično-zgodovinskega okolja, v katerem so nastala njegova dela.
V Prijateljih je dramski zaplet preprost: v stanovanje mlajšega moškega vdre skupina ljudi, ki se izdajajo za družino, z namenom, da ga odrešijo osamljenosti, v resnici pa bi se radi okoristili z njegovim denarjem in ga, če bo vse po sreči, vpletli še v nadaljnje posle. Abejeva stalna tema – konflikt med posameznikom in družbo oziroma organizirano skupino – je tukaj kot na dlani. Zraven vplete še močan odpor do družbenega reda, ki se ne oblikuje spontano iz posameznikov. Za Abeja organiziran družbeni red ni nujno sredstvo za povečanje svobode – za posameznika ali za družbo. V resnici se pod njegovim okriljem pogosto odvijajo tiranije in manipulacije, odrekanje pravici do lastnega razmisleka, kar je temelj za delovanje svobodnega človeka. Vendar za Abeja čista individualnost ni odgovor: po njegovem posameznik ne more uspevati v osami. Potemtakem odločitve Moškega v Prijateljih, da se vda v usodo, ne moremo brati kot preprost defetizem, temveč kot nekakšen korak naprej v osebni rasti. Problematično pri vsem skupaj pa je, da si skupine, ki naj bi ji pripadal, ne izbere sam.
Iztok Ilc, Prijatelji na ozadju japonske politične in gledališke stvarnosti po drugi svetovni vojni (odlomek)

Nagrada

Mateja Koležnik – Borštnikova nagrada za režijo, tudi za režijo Prijateljev, FBS

Festival

2014

49. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor (FBS)

Iz medijev

delo.si, 18. december 2013, Zala Dobovšek

Ocenjujemo: gledališka predstava Prijatelji

dnevnik.si, 18. december 2013, Nika Leskovšek

Obiski, ki ne odidejo

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri