Režiser
Mile Korun
Sveti mož
»… moje fikcije so moja last!«
Postmeščanski igrokaz
Krstna uprizoritev
Krstna uprizoritev
Premiera
2. december 2017
Veliki oder
Trajanje:
145 minut, z odmorom
Nova igra Mileta Koruna izhaja iz tradicije meščanske drame in prikazuje majhno, zaprto družbo, ki živi v meščanskem stanovanju s salonom, samovarjem in stereotipnimi meščanskimi obredi, je pa popolnoma izpraznjena smisla in do kraja dezorientirana. Družinsko zgodbo avtor postmodernistično prekinja z absurdističnimi, ludističnimi in satiričnimi dialogi, ki kolobarijo od intimnih do političnih intrig. Skoz ves »igrokaz« pa se vleče motiv domnevno obstoječega svetega moža, ki postaja iz prizora v prizor jasnejša metafora izgubljenosti in umanjkanja kakršnekoli orientacije sodobne družbe. Sveti mož, nekakšen slovenski Godot, deluje v tej nenavadni igri z mnogimi komičnimi prvinami in presenetljivimi retoričnimi zasuki kot svojevrsten macguffin, saj se v zgodbo nenehno vpleta kot objekt, ki vodi in usmerja dogajanje in ki mu vse dramske osebe pripisujejo določen pomen, je pa kljub indicem prisotnosti in drobcem različnih identitet, ki mu jih dramski liki pripisujejo, odsoten ali neobstoječ. Sveti mož je tragikomična igra z jasno nazorsko orientacijo, saj z ironijo izraža brezupno umanjkanje odnosa sodobne neoliberalne družbe do političnih in socialnih vprašanj kot tudi izgubo posameznikove etične drže, ki se je utopila v kapitalu.
Čeprav Korun na prvi pogled predvsem parodira zatohlost in izpraznjenost (post)meščanske družbe, pa na drugi strani pri seciranju človeške psihe misli resno. V tem kontekstu se z vso ostrino pojavi problem, ki ga uprizoritev ne bo obšla: absurdno iskanje smisla, ki se našim protagonistom vedno znova izmuzne. Zato je prostor (post)meščanskega salona, v katerega je postavljena igra, treba razumeti širše. Skoz znano Nietzschejevo metaforo »cerkve brez boga« – svetišča, iz katerega so vsi svetniki že zdavnaj pobegnili – namreč lahko vstopimo v aktualno, novodobno kapitalistično, postmeščansko (z)družbo, ki si svojega svetega moža »mala« na steno samo še iz zasebnih, partikularnih in grotesknih potreb: lahko bi tudi rekli, iz psihičnih fantazem v prostoru svetega neoliberalizma.
Matjaž Zupančič
Iz gledališkega lista
Situacija je še toliko bolj absurdna, ker osrednja protagonistka igre Erika Aškerc že od samega začetka poskuša dopovedati, da svetega moža ni, da si ga je izmislila v trenutku nepremišljenosti, samo zato, da bi preizkusila, kakšen učinek bo imela njena precej bizarna izmišljotina na obrekljivo znanko, konkurentko za predsednico lokalnega balinarskega kluba. Toda že na samem začetku je prepozno za kakršnokoli zanikanje. Lažna novica je sprožila plaz in nikakršni popravki niso več mogoči. Že res, da živimo v času, v katerem resnica ni noben argument, tako imenovane fake news pa obvladujejo in oblikujejo naš vsakdan, toda Korunov odsotni sveti mož ima že kar neverjetno moč. V dramaturškem smislu je nekakšen motor igre, ki jo požene v verigo raznovrstnih bizarnih prizorov, v vsebinskem smislu pa nekakšen lakmusov papir, ki zaznava stanje in še bolj potrebe družbe, ki si ga je izmislila in se zdaj te svoje izmišljotine oklepa z vsemi sredstvi. Tako nekako tudi Korun preide iz teatrske komične situacije v ironično detekcijo sveta, v katerem živimo.
Darja Dominkuš, Zmota v Bogu (odlomek)
Ustvarjalci
Igralska zasedba
Erika Aškerc roj. Kopitar, podjetnica
Melita Prešeren, služkinja
Magda Šturmhalter, prijateljica
Vera Aškerc, Erikina starejša hči
Nina Aškerc, Erikina mlajša hči
Žan Govekar, sosed
Emil Strošek, akademski slikar
Dr. Herbert Pohlin, Verin zaročenec
Aleš Valič
Ing. Evgen Aškerc, Erikin mož
Primož Vrhovec
Gorazd Aškerc, Erikin sin
Jaka Čop, lokalni novinar
Olaf Rasmundsen 1, agent Interpola
Olaf Rasmundsen 2, agent Interpola
Nagrada
Jurij Zrnec – priznanje Združenja dramskih umetnikov Slovenije 2017, tudi za vlogo Žana Govekarja in Olafa Rasmundsena 2
Iz medijev
delo.si, 2. november 2018
sta.si, 30. oktober 2018
TV Slovenija 1, Umetnost igre, 18. december 2017
fokuspokus.si, 9. december 2017, Marko Crnković
TV Slovenija 1, Dnevnik, 2. december 2017
rtvslo.si, 2. december 2017
sta.si, 2. december 2017
delo.si, 1. december 2017, Igor Bratož
Radio Slovenija 3, Svet kulture, 1. december 2017
Prikaži vseSkrij