Dostopnost
Search
Close this search box.

Vladimir Stojsavljević

Ljubezen in država

Ko gledališče neusmiljeno razgali sprevrženo oblast.

Naslov izvirnika: Ljubav i država

Premiera

24. september 2011

Veliki oder

Trajanje:

175 minut, z odmorom

Režiser

Dragan Živadinov

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALCI

Dražen Dragojević, Dragan Živadinov, Tatjana Stanič

Drama Igralec: Dražen Dragojević, Dragan Živadinov, Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFA

Dunja Zupančič, Miha Turšič

Drama Igralec: Dunja Zupančič, Miha Turšič | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Dunja Zupančič

Drama Igralec: Dunja Zupančič | odpri ustvarjalca

AVTORJA DIGITALNIH KONSTRUKCIJ

Dunja Zupančič, Miha Turšič

Drama Igralec: Dunja Zupančič, Miha Turšič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Milan Podlogar

Drama Igralec: Milan Podlogar | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

AVTORJA GLASBE

Dario Seraval, Dragana Jovanović

Drama Igralec: Dario Seraval, Dragana Jovanović | odpri ustvarjalca

KOREOGRAFA

Marko Mlačnik, Mateja Rebolj

Drama Igralec: Marko Mlačnik, Mateja Rebolj | odpri ustvarjalca

KOREŽISERKA

Anja Bajda

Drama Igralec: Anja Bajda | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Lotos Vincenc Šparovec

Will Shakespeare

Matjaž Tribušon

Dick Burbadge

Klemen Slakonja

Iack Ion Rice

Igor SamoborDrama Igralec: Igor Samobor | odpri igralca

William Nicholas Slye

Tom Ban

Alex Cooke

Janez ŠkofDrama Igralec: Janez Škof | odpri igralca

William Kempte

Jurij ZrnecDrama Igralec: Jurij Zrnec | odpri igralca/Aleš Valič

William Bell

Saša PavčekDrama Igralec: Saša Pavček | odpri igralca

Mama Rice

Barbara CerarDrama Igralec: Barbara Cerar | odpri igralca

Eleanor Bull

Veronika DrolcDrama Igralec: Veronika Drolc | odpri igralca

Mary Flaming

Bojan EmeršičDrama Igralec: Bojan Emeršič | odpri igralca

Harry Wriothesley

Alya

Titanija

Andrej Fon, Dario Seraval/Dragan Živadinov

Muzikanta

Na začetku sedemnajstega stoletja je London mesto gledališča, kraljevina Anglija pa velika čakalnica, ker se še ne ve, kdo bo prestolonaslednik po smrti ostarele in oboževane kraljice Elizabete I. Puritanci so pri gledališki skupini Dicka Burbadgea naročili dramo, ki naj bi pokazala preprostemu ljudstvu, kako sprevržena sta oblast in dvor, še prav posebej kraljica. Čuvaj konj boljših gledalcev Will Shakespeare ima dramski tekst Rihard III., nadvse primeren za namen puritancev. Tako kot v vsakem gledališču pa je tudi v Burbadgeevem agent, ki obvešča državo o skritih namenih skupine. Elizabeta z represivno toleranco dopusti, da se premiera odigra, po predstavi pa njen državni stroj neusmiljeno posreduje in zatre nevarne ideje sredi Londona.

Iz gledališkega lista

In vendar kot pisatelj še naprej menim, da je to delo, v katerega sem vključil največ svoje intime. Vse osebe temeljijo na dejanskih življenjepisih, na družbeni zgodovini in na različnih interpretacijah, temeljijo na znanju in na domišljiji, liki so tudi moja osebnost, osebnost, ki je nastajala v zgodnjih osemdesetih in je pri vseh premenah ostala in postala moja današnja osebnost.
Vladimir Stojsavljević, Ljubezen in država (odlomek)

Tudi Stojsavljevićevo Elizabetinsko trilogijo in še posebej njen osrednji del Ljubezen in država je danes mogoče brati v okviru sodobne fascinacije z elizabetinci in njihovo najpomembnejšo figuro, Shakespearom. Čeprav je nastala že v zgodnjih osemdesetih letih prejšnjega stoletja, se opira na številne, takrat še zelo sveže in širšemu krogu še lep
čas manj znane ugotovitve in spoznanja raziskovalnih zgodovinarjev. V svojih dramah z zgodovinsko snovjo je Stojsavljević sicer iskal vzporednice s takratno družbenopolitično
situacijo jugoslovanske države, ki je začela napovedovati svoj razpad, a se danes zdi, da so te drame novo aktualnost našle prav v temeljitem poznavanju zgodovinske snovi in v univerzalnih spoznanjih, ki jih je to vedenje omogočilo.
Darja Dominkuš, Pod Shakespearovim firmamentom (odlomek)

V drami zasledimo dinamiko nasprotij (in ko gre za vzpostavitev dinamike, so bistvenega pomena tudi vse formalne, stilne značilnosti), ki je spletena okoli glavnega para: pozicije in opozicije, ljubezni in države, svetlobe in sence. …
Skupno ljubezni in državi je reprezentacija ali njen nasledek, perspektivizem; skupno znotraj drame Ljubezen in država pa operira kot mnogoterost oz. proizvaja najmanj dve različni interpretaciji ljubezni, in sicer ljubezen kot identitetno politiko, ki je torej korumpirana oblika ljubezni, in ljubezen kot postajanje drugo, drugačen.
Anja Bajda, Skupno skozi ljubezen in državo (odlomek)

Kljub temu pa je Ljubezen in država sodobna, aktualna – kot je danes moderno reči – igra. Težko bi sicer rekli, da je tudi politikantska, vsekakor pa je to politična igra. Stojsavljević zelo dobro ve, da se Shakespeare ukvarja samo z dvema velikima temama: z ljubeznijo in s politiko, in na tem gradi svojo dramo.
Georgij Paro, Ljubezen in država (odlomek)

Zakaj Marlowe, Shakespeare, kraljica Elizabeta I. in Cromwell? Nenavadno je in tudi ni povsem preprosto razvozlati, zakaj prav določeni liki oživijo, izpisujejo svoj obstoj in si izborijo prostor v pisateljevem času. Izjemna tenkočutnost Vladimira Stojsavljevića pri zgodovinskem razlaganju sodobnosti ga v njegovi zgodnji zgodovinski trilogiji: Marlowe, Ljubezen in država in Prepovedano gledališče, pripelje naravnost v dobo kulturnega razcveta Anglije.
Ljiljana Filipović, Eno samo besedilo v alternativnih pokrajinah (odlomek)

Zapri