Dostopnost
Search
Close this search box.

Goran Stefanovski

Figurae Veneris Historiae

»Se vam kdaj zazdi, da ste hipnotizirani? Da nimate nadzora nad sabo? … Kot da ste v glavi nekoga, ki se mu je zmešalo?«
– Goran Stefanovski

Naslov izvirnika: Figurae Veneris Historiae

Magnusu Hirschfeldu

Krstna uprizoritev

Premiera

16. oktober 2014

Veliki oder

Trajanje:

140 minut, z odmorom

Režiser

Aleksandar Popovski

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALKA

Valerija Cokan

Drama Igralec: Valerija Cokan | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFIJA

Numen + Ivana Jonke

Drama Igralec: Numen + Ivana Jonke | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFIJA

JSP

Drama Igralec: JSP | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Kiril Džajkovski

Drama Igralec: Kiril Džajkovski | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALCA LUČI

Aleksandar Popovski, Roman Kosmos

Drama Igralec: Aleksandar Popovski, Roman Kosmos | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOSTUMOGRAFIJE

Katja Magister

Drama Igralec: Katja Magister | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC VIDEA

Sandi Skok

Drama Igralec: Sandi Skok | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Polona JuhDrama Igralec: Polona Juh | odpri igralca

Baronica

Tina VrbnjakDrama Igralec: Tina Vrbnjak | odpri igralca

Gospodičnica

Jurij ZrnecDrama Igralec: Jurij Zrnec | odpri igralca

Kmetovalec

Saša PavčekDrama Igralec: Saša Pavček | odpri igralca

Kmetovalka

Blaž Setnikar

Študent

Saša TabakovićDrama Igralec: Saša Tabaković | odpri igralca

Mojster za vse

Barbara CerarDrama Igralec: Barbara Cerar | odpri igralca

Služkinja

Branko Jordan

Kaznjenec

Makedonski dramatik Goran Stefanovski, ki že več kot dvajset let živi in dela v Veliki Britaniji, je dobil navdih za svojo novo igro v delu znamenitega nemškega zdravnika in seksologa Magnusa Hirschfelda (1868−1935) Nravstvena zgodovina svetovne vojne (1930). Napredni judovski znanstvenik je proučeval predvsem povezavo med vojno in človekovim vedenjem ter dokumentiral številne, še danes neverjetne in šokantne pojave, ki so spremljali dotlej najbolj množično morijo v človeški zgodovini. Človeka sili občutek, da ga že jutri morda več ne bo, v svojevrstno brezglavo in tudi tvegano predajanje telesnim užitkom, ki so ena redkih stvari, ki mu še preostanejo.
Vojna, ki po svoje kroji usodo, ima v igri glavno vlogo. Njeno uničevalnost in njene paradokse Stefanovski v svoji zgodovinski družbeni satiri prikazuje s črnim humorjem, s sarkazmom in s svojevrstnim razumevanjem vsakršnih človeških šibkosti. Obenem pa gleda na prvo svetovno vojno kot na predigro k novi moriji, ki je nastopila, še preden so se lahko zares zacelile rane in prebolele travme iz prejšnje. Ali pa je prišlo do nje prav zato, ker ran in travm nismo znali ozdraviti.

 

Iz gledališkega lista

Figurae Veneris Historiae bi lahko imenovali tudi »ljubezen v času vojne«, kajti tako kot nasilje ima tudi ljubezen več obrazov, Eros in Tanatos se med vojno še posebej prežemata. In čeprav vojna erotiko najpogosteje spreminja v pornografijo, gon po preživetju ne vodi samo v zlorabljanje in ubijanje sovražnikov temveč tudi k iskanju stika, bližine in topline. Človek je razpet met obojim, še posebej, kadar je neusmiljeno vržen med politiko in zgodovino, kot je to v dramah Stefanovskega pogosto. Stefanovski tudi pogosto na tega ubogega človeka gleda s črnohumorno distance, s katero je laže prenašati sarkazem sveta in človekovo absurdnost v njem. Vojna je mašinerija, njeno gorivo pa so ljudje, njihove izgubljene, skrivenčene duše in bolna, okužena in pohabljena telesa. Vojna je kolektivna usoda, ne prizanaša nikomur, posameznik je v njej nemočen, a vendar v njegovi individualni reakciji, v njegovi »odločitvi za ljubezen« tlijo potencialne možnosti za mir. Igra Stefanovskega spominja na velika platna Hieronima Boscha: v globalni grozi njegovih podob se skriva nešteto slikovitih podrobnosti, ki vzbujajo presenečenje in smeh in odpirajo neslutene prostore groteske in absurda. Paradoksi človekove usode spominjajo na tiste gledalce Straussove frivolne operete Netopir, ki so 28. julija 1914, kot v igri navaja Magnus, mislili, da je vojna napoved samo del predstave.

Darja Dominkuš, Posiljena Evropa (odlomek)

Festival, gostovanje v tujini

2015

55. Ohridsko poletje Ohridsko leto

Gavellovo mestno dramsko gledališče Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb

Iz medijev

delo.si, 29. november 2014, Patricija Maličev

Vojna bo! Dovolj je bilo takšnega miru

mladina.si, 21. november 2014, Vesna Teržan

Seks in vojna

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri