Dostopnost
Search
Close this search box.

Ivan Cankar

Kralj na Betajnovi

»In dali boste krono z glave, žezlo z roke!«
– Ivan Cankar

Premieri

6. februar 2014
Veliki oder SNG Drama Ljubljana

 

28. februar 2014
Drama SNG Maribor

Trajanje:

100 minut, brez odmora

Režiser

Eduard Miler

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

KOPRODUCENTKA

Drama SNG Maribor

Drama Igralec: Drama SNG Maribor | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA, AVTORICA PRIREDBE IN SONGOV

Žanina Mirčevska

Drama Igralec: Žanina Mirčevska | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Branko Hojnik

Drama Igralec: Branko Hojnik | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Jelena Proković

Drama Igralec: Jelena Proković | odpri ustvarjalca

AVTOR GLASBE

Boštjan Gombač

Drama Igralec: Boštjan Gombač | odpri ustvarjalca

KOREPETITOR

Joži Šalej

Drama Igralec: Joži Šalej | odpri ustvarjalca

KOREOGRAF

Ivan Peternelj

Drama Igralec: Ivan Peternelj | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Pascal Mérat

Drama Igralec: Pascal Mérat | odpri ustvarjalca

ASISTENTKI KOSTUMOGRAFINJE

Katja Magister, Tea Bašić

Drama Igralec: Katja Magister, Tea Bašić | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA DRAMATURGINJE (ŠTUDIJSKO)

Tjaša Mislej

Drama Igralec: Tjaša Mislej | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA LEKTORICE (ŠTUDIJSKO)

Kristina Mihelj

Drama Igralec: Kristina Mihelj | odpri ustvarjalca

NOTNI ZAPIS

Marko Brdnik

Drama Igralec: Marko Brdnik | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Jernej Šugman

Jožef Kantor, fabrikant

Zvezdana MlakarDrama Igralec: Zvezdana Mlakar | odpri igralca

Hana, Kantorjeva žena

Nina IvanišinDrama Igralec: Nina Ivanišin | odpri igralca

Francka, Kantorjeva hči

Tina VrbnjakDrama Igralec: Tina Vrbnjak | odpri igralca

Nina, sorodnica Kantorjeva

Marko Okorn/Vojko ZidarDrama Igralec: Vojko Zidar | odpri igralca

Krnec, nekdanji štacunar in krčmar

Vladimir Vlaškalić

Maks, Krnecov sin

Aleš Valič

Župnik

Aljaž Jovanović

Franc Bernot, posestnik

Kristijan Ostanek

Adjunkt

Maja KončarDrama Igralec: Maja Končar | odpri igralca

Lužarica

Nejc Ropret

Koprivec

Matija Stipanič

Kantorjev oskrbnik

V središču drame Kralj na Betajnovi (1901) je fabrikant, mogo­tec in kandidat za poslanca Jožef Kantor: povzpetnik, egocen­trik, manipulant, nasilnež, oblastnik, materialist … Podkupo­vanje, umazan lobizem in spletke so temeljni načini za dosego cilja, ko pa ti ne zadostujejo, je tudi umor sredstvo, po katerem rad poseže Kantor. Čeprav vsi vedo za Kantorjeve zločine, si nihče ne upa pokazati s prstom  nanje. Nasprotno,  Kantor je vodja, je kralj na Betajnovi in vzbuja strahospoštovanje. Betajnova si zaradi svojega hlapčevskega duha ne zasluži nič boljšega. Jožef Kantor je tisti, ki bo Betajnovo vodil ali pokon­čal, in to visoko poslanstvo mu izroča v roke sama Betajnova.

Iz gledališkega lista

Primarna naloga interpretacije Kralja na Betajnovi v tokratni produkciji je opraviti s klišeji in s klasično percepcijo sveta, v katerem so eni izkoriščevalci in drugi izkoriščani. Z vidika neoliberalističnega kapitalizma lahko rečemo, da je Kantor tisti, ki poganja razvoj in vzpostavlja res na Betajnovi. Njegova dejanja počistijo vse, kar je nesposobno, neproduktivno, bolno in gnilo na Betajnovi. Kantor reciklira propadle usode in ustvarja kapital, s katerim preživlja celotno Betajnovo. Čeprav je zgrajen na truplih, Kantorjev imperij raste in ne samo preživlja, temveč tudi financira razvoj Betajnove. Žal je lahko zgodba o kapitalizmu tako banalno preprosta. Kantor je nujnost kapitalističnega sistema.
Betajnova je koruptivna in hlapčevska skupnost. Vsak posameznik je povezan z drugimi. Izključeni in potisnjeni na rob so samo tisti, ki niso sprejeli sistema, oziroma so se uprli Kantorju. Brezpogojna predanost gospodarju je nujnost hlapčevega preživetja. Ko se utrdi odnos med gospodarjem in hlapci, je preživetje sistema zagotovljeno. Gospodar bo poskrbel za svoje hlapce in hlapci bodo poskrbeli za dobrobit svojega gospodarja.  Betajnova živi od reciklaže lastnega umazanega perila oziroma, z drugimi besedami, se hrani z lastnimi izločki. Na Betajnovi se pogosto govori o spravi. Po vseh storjenih zločinih se ponavadi predlaga sprava, ne da bi imenovali zločinca in zločin. Hlapčevska duša je slepa in izdajalska, najbolj od vsega pa konformistična. Majhne skupnosti so posebej neodporne na hlapčevstvo. Betajnova je samozadovoljna, zatohla enoumnost.
Žanina Mirčevska, Betajnova, lepa dolina smrdljivega samozadovoljstva (odlomek)

Nagrada

Branko Hojnik – Borštnikova nagrada za scenografijo, tudi za scenografijo Kralja na Betajnovi, FBS

Festivala

2015

60. Sterijino pozorje, Mednarodna selekcija Krogi Međunarodna selekcija Krugovi v okviru projekta Mostovi kulture, nastalega na pobudo Mednarodnega združenja gledaliških kritikov (AICT), Novi Sad

2014

49. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor (FBS)

Iz medijev

sigledal.org, 20. oktober 2014, Kristina Mihelj

Gostilna – ponekod skoraj literarni prostor

Prikaži vseSkrij
Zapri