13. april 2024
Veliki oder
Edmond Rostand, Martin Crimp
Cyrano de Bergerac
Naslov izvirnika: Cyrano de Bergerac
Avtor priredbe Martin Crimp
Prva slovenska uprizoritev
Prva slovenska uprizoritev
Trajanje:
160 minut, z odmorom
Režiser
Tin Grabnar
Ustvarjalci
Avtorska ekipa
Igralska zasedba
Roksana
Cyrano
Lignière
Christian
Lejla Ragueneau
De Guiche
Gašper Lovrec
Valvert, Vojak, Občinstvo
Klemen Janežič/Jure Šimonka
Montfleury, Vojak, Občinstvo
Saša Pavlin Stošić
Marie-Louise, Vojak, Občinstvo
Hostesnik, Zateženec, Duhovnik, Vojak, Občinstvo
Kdo je glavni naš junak?
Cyrano de Bergerac!
Kdo načitan je vojak?
Cyrano de Bergerac!
Kdo kretenom viša tlak?
Cyrano de Bergerac!
Cyrano de Bergerac je vsenaokrog znan kot izjemen vojščak, ki se lahko sam spoprime s celo armado razjarjenih bojevnikov. S tem ko kljubuje pariškim veljakom in javno ščiti državljanske svoboščine, si je pridobil že skorajda zvezdniški status ponosnega upornika. Slovi tudi po virtuoznem kovanju verzov. Zdi se, da zna pero sukati še spretneje kot meč. Z besedami lahko prodre vse do največjih globočin prefinjene ženske duše, ki jo razume bolje kot marsikateri ljubimec iz sedemnajstega stoletja. Toda Cyrano de Bergerac ima velik nos. To je nos, ki mu kot nekakšna ogromna in nepremostljiva prepreka zapira pot do prave ljubezni. Neskončno je zaljubljen v lepotico Roksano, pa ji tega preprosto nikoli ne zaupa. Kar bi se lahko končalo kot čudovita renesančna romanca, se zato sprevrže v eno najbolj tragičnih ljubezenskih zgodb iz zgodovine svetovne književnosti.
Sodobni angleški dramatik Martin Crimp je prepisal eno od klasičnih del francoske literature. Z verzi, ki se poigravajo z elementi rapanja in spoken word pesmi, je na novo vzpostavil pravila vezane besede v dramski literaturi. Visok jezik je postavil ob bok profanemu in tako razprl bitko med protagonisti. Ti tekmujejo v tem, kdo bolje in bolj spretno rima. V visokih pariških krogih namreč nekaj veljaš samo, če znaš izjemno dobro kovati stihe. S takšnimi metagledališkimi postopki uspe Martinu Crimpu ob kopici pikrih opazk lahkotno ošvrkniti družbenopolitična razmerja francoske renesanse, ki jih duhovito vzporeja z enaindvajsetim stoletjem. Njegova lingvistična mojstrovina se z različnimi humornimi peripetijami postopoma zgosti okrog vprašanja lepote in lepotnih idealov. Raziskuje sram in jezo, ki ju občuti sodobni človek, ker njegova zunanja podoba ne ustreza nedosegljivim družbenim normam. V času pobezljanega narcisizma se zato sprašuje, kako živeti zares izpolnjeno življenje.
Tin Grabnar
Iz gledališkega lista
Kakšen moški moraš biti, da te grabi tak strah?« ob koncu Crimpove drame Roksana vpraša Cyranoja, ko ta prizna, da ni bil zmožen ne besede ne dejanja, da je v njem ležalo premalo moči, premalo poguma za iskrenost. In zdi se, da strah grabi tudi družbo, strah pred kontinuiranim in enakovrednim izrekanjem ne le žensk, ne le Roksane, temveč vseh tistih, ki se tradicionalno niso umeščali v njeno središče, v njeno jedro. Toda ko se jedro vda, ko središče ne drži, so prav njihove besede tiste, ki ponudijo izhod, orodja, nudijo možnosti ponovne gradnje, možnosti alternativ. Kajti njihove besede so besede preživetja, besede upornosti in vztrajnosti.
Pia Prezelj, Četudi je ženska (odlomek)
Na sporedu
Galerija
Vse fotografije so avtorsko zaščitene in so last SNG Drama Ljubljana. Njihova uporaba brez pisnega dovoljenja je strogo prepovedana in bo kazensko preganjana.
Iz medijev
Megafon.si, 8. junij 2024, Pia Nikolič
Student.si, 3. maj 2024, Žiga Kastelic
Veza.sigledal.org, 16. april 2024
Veza.sigledal.org, 16. april 2024, Jaka Smerkolj Simoneti
Ljubljanainfo.com, 15. april 2024
Delo.si, 15. april 2024, Igor Bratož
ars.rtvslo.si, 14. april 2024, Dušan Rogelj
Rtvslo.si, 13. april 2024, A.J.
Sta.si, 13. april 2024
Dnevnik.si, 13. april 2024, Gregor Butala
Metropolitan.si, 12. april 2024
Si21.com, 10. april 2024
Delo.si, 9. april 2024, Igor Bratož
Sta.si, 8. april 2024, STA
Prikaži vseSkrij