Dostopnost

Sofokles

Antigona

»Iz modrih ust izvira slavni rek: kogar je bog udaril s slepoto, vidi večkrat dobro v tem, kar je zlo.«

Naslov izvirnika: Αντιγόνη

Režiser

Eduard Miler

Premiera

28. januar 2017

Veliki oder

Trajanje:

70 minut, brez odmora

Antigona je poleg Kralja Ojdipa najpomembnejša med sedmimi ohranjenimi Sofoklovimi tragedijami, zmeraj znova in v vsakem zgodovinskem trenutku drugače vredna uprizarjanja. Tako rekoč večno jo delajo njeni dramski liki z naslovnim na čelu, klasična zgradba, vprašanja, ki jih postavlja, in odgovori, ki jih daje sama, še bolj pa tisti, ki jih poišče vsakokratna dramaturško-režijska postavitev: razmerje med napisanimi in nenapisanimi zakoni, obseg človekovih (tudi mrličevih) temeljnih pravic, moč argumenta in argument moči …

Antigona kot upornica demonstrira svojo osebno voljo nad državnim ukazom. Popolnoma se zaveda, kaj pomeni njeno dejanje in kaj tvega z njim. Je spodbuda za njeno dejanje res pravica mrtvega brata do pokopa? Če gre Antigoni samo za to, da opravi obred za umrlim bratom, da bo šla lahko njegova duša onkraj, zakaj izvede pokop dvakrat? Dejstvo, da opravi obred dvakrat, odpira druge možne interpretacije. Kreontov argument, da Polinejk ne zasluži pokopa, ker je izdajalec, morda ni povsem prepričljiv, vendar tudi Antigonin argument, da je mrtve treba pokopati, ker to zahtevajo starodavni (božji) zakoni, vzbuja pomisleke. Verjetno gre za nekaj več kot pokop mrtveca ali posmrtno kazen. Živi so tisti, ki spoštujejo zakone ali jih ne spoštujejo. Pri tem je morda pomembnejše, kdo se mora komu podrediti. Čigavi zakoni so veljavni in kdo ima zadnjo besedo.
Eduard Miler

V uprizoritvi uporabljena luč lahko vznemiri svetlobno občutljive gledalce.

Iz gledališkega lista

Antigona je inteligentno bitje, čuteče in občutljivo, ki dobro pozna zgodovino človeštva in se zaveda, da ne more ničesar spremeniti … Skratka, njena gesta je avtodestrukcija z namenom, da ustavi krog nenehnih, cikličnih, verižnih destrukcij. Njena gesta je samoukinitev … Antigona se zaveda, da je prekleta, in verjetno dobro ve, da bo – če ga bo imela – prekleto tudi potomstvo. V tovrstni interpretaciji Antigone se skrivajo vsa skrajna dejanja kot odgovor na skrajno skrb vzbujajoče stanje sveta! Njena dejanja niso le upor zoper ustroj družbe in vladavine, temveč obračun s človeštvom in svetom, ki je ena sama klavnica.
Žanina Mirčevska, Ko se nič več ne da spremeniti (odlomek)

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Kajetan Gantar

Drama Igralec: Kajetan Gantar | odpri ustvarjalca

AVTORICA PRIREDBE IN DRAMATURGINJA

Žanina Mirčevska

Drama Igralec: Žanina Mirčevska | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Branko Hojnik

Drama Igralec: Branko Hojnik | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Jelena Proković

Drama Igralec: Jelena Proković | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Damir Avdić

Drama Igralec: Damir Avdić | odpri ustvarjalca

GLASBENI OPREMLJEVALEC

Eduard Miler

Drama Igralec: Eduard Miler | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Andrej Hajdinjak

Drama Igralec: Andrej Hajdinjak | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC VIDEA

Atej Tutta

Drama Igralec: Atej Tutta | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Jože Faganel

Drama Igralec: Jože Faganel | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA KOSTUMOGRAFINJE

Neli Štrukelj

Drama Igralec: Neli Štrukelj | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Nik Škrlec

Hajmon

Saša PavčekDrama Igralec: Saša Pavček | odpri igralca

Tejrezias

Vanja PlutDrama Igralec: Vanja Plut | odpri igralca

Stražar

Damir Avdić

Zbor

Nagrade

2020

Nina IvanišinNagrada Prešernovega sklada

2017

Damir Avdić – Borštnikova nagrada za avtorske pesmi

Festivali

2017

52. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor

Iz medijev

TV Slovenija 1, Dobro jutro, 25. januar 2017

Ljudski demokratični cirkus Sakešvili in Antigona

Prikaži vseSkrij
Zapri