Premiera
31. marec 2012
Veliki oder
»In tak, kot ste vi, da mi bo ukazoval, kako naj se obnašam?«
– Miroslav Krleža
31. marec 2012
Veliki oder
Trajanje:
Režiser
Ivo Ban
Naci (Ignjat, Jacques) Glembay
Baronica Castelli-Glembay
Leone Glembay
Angelika Glembay; Futuristka
Matjaž Tribušon
Titus Andronicus Fabriczy-Glembay
Aljaž Jovanović
Puba Fabriczy-Glembay
Jose
Paul Altmann
Alojzij Silberbrandt
Jernej Gašperin
Oliver Glembay; Futurist
von Ballocsanszky; Futurist
Ditka Haberl
Futuristka
Drama Gospoda Glembajevi enega največjih hrvaških literatov Miroslava Krleže je prva iz cikla o dinastiji Glembay. Dogaja se v poletni noči leto dni pred prvo svetovno vojno, v času, ko je gospodarski in družbeni uspeh družine dosegel zenit. Toda kljub razkošju in svetovljanstvu, ki napolnjujeta trenutno življenje Glembajevih, zadostuje en sam povod, da se razkrije veriga izsiljevanja, prikrivanja, nasilja, tragedij in smrti, ki usodno spremljajo družino vse od začetka njenega vzpona. Drama se krvavo zaključi s tempom in silovitostjo antičnih tragedij. Kljub temu pa glembajevski junaki niso antično premočrtni, ampak moderni; pravzaprav bi lahko rekli, da nam Gospoda Glembajevi z izjemno ostrino, gledališko močjo in senzibilno kritičnostjo prikazujejo, kaj se zgodi, kadar tajkuni srečajo usodo.
»Ali torej resnično življenje piše zgodbe tako, da bi nam postal jasnejši Krleža, ali pa je Krleža pisal tako, da bi nam bilo resnično življenje bolj jasno …«
»Šele ko smo Glembayeve na ta način prepoznali kot svoje, današnje, šele ko se je naš svet razdelil na bankirje, advokate, škofe in njihove sluge, lakaje in sobarje, na plemiško gospodo, baronice in njihove guvernante, šivilje in povožene uboge starke, in ko je nesmiselni, absurdni glembajevski svet postal povsem okrogel, univerzalen in naš, šele tedaj smo namreč lahko razbrali tudi notranje drame senc, ki živijo v njem, nenavadne pokrajine človeških duš, ki so enake – ampak res! – tako v tistih mračnih letih na začetku 20. stoletja kot v tistih sivih komunističnih osemdesetih letih in tistih fluorescentnih korporativnih letih na začetku 21. stoletja.«
Boris Dežulović, Dobro jutro, dragi Krleža (odlomek)
»Krleževa drama se uvršča med številna literarna besedila tedanjega časa, ki so na estetsko bolj ali manj učinkovit način raziskovala prostrano deželo človeške duše. Drugačnost in s tem posebna oblika in zanimivost Krleževe drame pa je, da skozi nekoliko robat spoj naturalistične literarne tradicije in psihoanalize izpostavi težnjo tedanje diskurzivne prakse po ,biologizaciji‘ erotike in nasilja, torej težnjo po uveljavljanju pojmovanja erotike in nasilja kot proizvodov narave. Ta narava, ki naj bi bila zasidrana v človekovi telesnosti, v psihičnem pa zastopana v obliki gonov življenja in smrti, nenehno grozi, da bo izbruhnila v iracionalno spolno in nasilno vedenje, če je ne obrzda kultura. Uveljavljanje takšnega pojmovanja spolnosti in nasilja ter z njim povezanega pojmovanja narave in kulture ima svoje dobre in slabe plati. Obe je mogoče ponazoriti s primerom baronice Castelli-Glembay.«
»Krleža nam morda ne bo pomagal, da bi bolje razumeli ekonomijo in libidinalno ekonomijo, lahko pa nam pomaga, da svoje nerazumevanje ozavestimo.«
Špela Virant, Organske napake in finančne transakcije Glembajevih (odlomek)
»Krleževa drama ni mizogina drama: neizprosnosti znanja in dobička, pripisovani sipam, postavlja po robu nevrotizirano moškost, ki nima nobene možnosti, da se jima upre. Kakorkoli so jo že brali med vojnama in po drugi svetovni vojni, nemara šele danes dopušča, da jo beremo pravilno – kot grozo pred nenasitnim kapitalizmom in njegovim znanjem.«
Svetlana Slapšak, Jaguar in sipa: smrt modernizma v drami Miroslava Krleže (odlomek)
»Temeljni stavek ne zveni dobrohotno: ,Glembayevi ubijajo, Daniellijevi se ubijajo.‘«
Željka Matijašević, Katera je prava barva nečiste krvi: Gospoda Glembajevi (odlomek)
Premožni, uglajeni in celo dobrodelni so Glembayi v svojo podobi za javnost, za zidovi palače pa neprestano kipi tisto potlačeno v njih.«
Nina Šorak, Pasivnih ljudi svet ne potrebuje (odlomek)
»Gospoda Glembajevi so napisani v treh dejanjih. Ivica Buljan je na vajah hitro usmeril optiko branja, tako da je na grobo opredelil razliko med vsemi tremi dejanji. V prvem dejanju je v ospredju to, da vsak govori nekaj čisto drugega, kot misli. […] V drugem dejanju so besede zlepljene z mislimi. […] V tretjem dejanju pa so pred nami le še misli v podobah, ki iz iste so snovi kot sanje.«
Tjaša Črnigoj, Poskus situacijske anamneze po buljanovsko (odlomek)
Najboljša uprizoritev po presoji občinstva, Marulićevi dnevi
Nataša Barbara Gračner – Borštnikova nagrada za igro, FBS
Nataša Barbara Gračner – marul za igro, Marulićevi dnevi
Nataša Barbara Gračner – nagrada Sklada Staneta Severja 2012, tudi za vlogo Baronice Castelli-Glembay
Aljaž Jovanović – priznanje Združenja dramskih umetnikov Slovenije 2012, tudi za vlogo Pube Fabriczy-Glembaya
2. Festival Miroslava Krleže, Zagreb
23. Festival hrvaške drame in avtorskega gledališča Marulićevi dnevi Festival hrvatske drame i autorskog kazališta Marulićevi dani, Split
47. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor (FBS)
27. Gavellovi večeri Gavelline večeri, Zagreb
Ostanimo v stiku
Od prejemanja obvestil se lahko kadarkoli odjavite.
Več informacij o politiki varovanja osebnih podatkov SNG Drama Ljubljana je dostopnih na www.drama.si.
Slovensko narodno gledališče
Drama Ljubljana
Litostrojska 56
1000 Ljubljana
Blagajna SNG Opera in balet Ljubljana
Župančičeva 1
Od ponedeljka do petka
Od 14.00 do 17.00
2021 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana
Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta in spletne trgovine Politika varovanja osebnih podatkov
Izjava o dostopnosti Prijava po zakonu o zaščiti prijaviteljev | Avtorji
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
pll_language-Sl | 1 leto | Piškotek pll _language uporablja Polylang, da si zapomni jezik, ki ga je izbral uporabnik, ko se vrne na spletno mesto, in tudi za pridobitev informacij o jeziku, če niso na voljo na drug način. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
_ga-SI | 2 leti | Piškotek _ga, ki ga namesti Google Analytics, izračuna podatke o obiskovalcih, sejah in oglaševalskih akcijah ter spremlja tudi uporabo spletnega mesta za analitično poročilo spletnega mesta. Piškotek shranjuje podatke anonimno in dodeli naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat_gtag_UA_71260805_1-SI | 1 minuto | Nastavi Google za razlikovanje uporabnikov. |
_gid-SI | 1 dan | Piškotek _gid, ki ga namesti Google Analytics, shranjuje informacije o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, hkrati pa ustvarja analitično poročilo o uspešnosti spletnega mesta. Nekateri zbrani podatki vključujejo število obiskovalcev, njihov vir in strani, ki jih obiščejo anonimno. |
CONSENT-SI | 2 leti | YouTube nastavi ta piškotek prek vdelanih youtube videoposnetkov in registrira anonimne statistične podatke. |
iPROM UID | 3 leta | iPROMov oglaševalski piškotek deluje na način, da sistem namesti piškotek na podlagi katerega se po zapustitvi spletne strani na drugih spletnih medijih prikazuje prilagojene oglase. Sistem namesti piškotek uporabniškemu profilu (brskalniku) ob predhodno izrecno pridobljenem soglasju na spletni strani. Uporabnikov profil je anonimiziran in ne vsebuje osebnih podatkov. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
elementor-Sl | nikoli | Ta piškotek uporablja tema spletnega mesta WordPress. Lastniku spletnega mesta omogoča implementacijo ali spreminjanje vsebine spletnega mesta v realnem času. |
ls_smartpush-SI | 2 meseca | Ta piškotek nastavi ponudnik Litespeed Server. Ta piškotek strežniku omogoča shranjevanje nastavitev in izboljšanje delovanja spletnega mesta. |
Piškotek | Trajanje | Opis |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE-SI | 6 mesecev | Piškotek, ki ga nastavi YouTube za merjenje pasovne širine, ki določa, ali uporabnik dobi nov ali stari vmesnik predvajalnika. |
YSC-SI | seja | Piškotek YSC nastavi Youtube in se uporablja za spremljanje ogledov vdelanih videoposnetkov na straneh Youtube. |
yt-remote-connected-devices-SI | nikoli | YouTube nastavi ta piškotek za shranjevanje nastavitev videoposnetka uporabnika, ki uporablja vdelani videoposnetek YouTube. |
yt-remote-device-id-SI | nikoli | YouTube nastavi ta piškotek za shranjevanje nastavitev videoposnetka uporabnika, ki uporablja vdelani videoposnetek YouTube. |
yt.innertube::nextId-Si | nikoli | Ta piškotek, ki ga nastavi YouTube, registrira edinstven ID za shranjevanje podatkov o tem, katere videoposnetke iz YouTuba je uporabnik videl. |
yt.innertube::requests-SI | nikoli | Ta piškotek, ki ga nastavi YouTube, registrira edinstven ID za shranjevanje podatkov o tem, katere videoposnetke iz YouTuba je uporabnik videl. |