Dostopnost
Search
Close this search box.

O. J. Traven

Ekshibicionist

Krstna uprizoritev

Premiera

8. december 2001

Mala Drama

Trajanje:

165 minut

Režiser

Dušan Jovanović

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

DRAMATURGINJA

Maja Kranjc

Drama Igralec: Maja Kranjc | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFINJA

Jasna Vastl

Drama Igralec: Jasna Vastl | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Bjanka Adžić Ursulov

Drama Igralec: Bjanka Adžić Ursulov | odpri ustvarjalca

SKLADATELJ

Drago Ivanuša

Drama Igralec: Drago Ivanuša | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Jan Jona Javoršek

Drama Igralec: Jan Jona Javoršek | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Saša PavčekDrama Igralec: Saša Pavček | odpri igralca

Dorothy Jackson

Gregor BakovićDrama Igralec: Gregor Baković | odpri igralca

Fred Miller

Branko ŠturbejDrama Igralec: Branko Šturbej | odpri igralca

Daniel Parker

Davor Janjić/Jernej Šugman

Jimmy Pollack

Avtor Ekshibicionista, igre o patološkem razkrivanju, se nam sam ni želel razkriti. Za njim so ostale le tri sledi: njegov elektronski prstni odtis, ki ga je žal zabrisal Internet (avtor je besedilo namreč poslal po elektronski pošti), njegov psevdonim, ki je očitno namenjen temu, da nas zabava in zavaja, in odtis njegove pisave v besedilu, ki ga boste morda odkrili tudi na odru.

Travnov prvenec Ekshibicionist kaže sodoben in krut svet, ki na vsakem koraku omejuje svobodo posameznika in ga prizadene. Nobena od oseb ne more biti celovita osebnost, ker Traven svetu ne priznava nobenih idealov, prepričanj ali načel, na katera bi se lahko oprle. Avtorjev osrednji lik, borzni posrednik Fred Miller, je edini, ki še ima moč, kajti v rokah ima edino vrednoto Travnovega sveta, ki je svet korporativne logike: borzno bogastvo. Iz njegove usode lahko sklepamo, da Traven niti tej vrednoti več ne priznava resnične moči, kajti finančna moč ni dovolj, da bi Miller skril svojo pomanjkljivost, ki se kot bolezen ali patologija kaže ravno z razkrivanjem samega sebe, z ekshibicionizmom. Prisiljen se je razkrivati, to je njegovo edino orožje, in njegovo edino upanje je, da ga bo svet sprejel takšnega, kakršen je. Traven je dogajanje postavil v nedoločeno anglosaksonsko okolje, ki ga moramo imeti za neko tipizirano, navidezno (virtualno) Ameriko. (Morda Traven svari tudi pred amerikanizacijo slovenske družbe. Ali pa se ji vsaj smeji.) V njegovi Ameriki družbo predstavljajo štiri osnovne institucije: zaporniški paznik, socialna delavka, psihologinja in psihoanalitik. Vsak je nepopoln in vsak se skuša kot posameznik dopolniti z drugimi. Na zadnji stopnji je za vsakega od njih edina pot do odrešitve prav žrtev, ekshibicionist. Toda Traven je vsakemu posamezniku dal lastno govorico in logiko njegove institucije, ki ne more sprejeti razkrivanja resnice sveta. Njihovi pojmi, vrednote in čustva nimajo mesa, so le še virtualni nadomestki. Zato je vsak od njih prisiljen obravnavati ekshibicionista po logiki svojih vrednot. Avtorja zanima, ali je v tem okviru mogoče žrtvi priznati človeško dostojanstvo, vendar se izkaže, da je takšen svet sposoben le delitve na tiste, ki so po merilih zakona, družbe, psihiatrije in psihoanalize »normalni«, »kompatibilni«, in tiste, ki meril ne izpolnjujejo, pa čeprav so morda prav zato bolj človeški.

J. Traven se skriva za zgodbo o razkrivanju, o ekshibicionistu, ki poleg butare in pirhov svetu pokaže tudi ogledalo. Poteze v tem ogledalu bo gledališko izbrusil Dušan Jovanović in njegova uprizoritev bo prav gotovo razkrila še kaj več.

Nagradi

Najboljša uprizoritev po presoji občinstva, Skup

O. J. Traven – nagrada Slavka Gruma, 2002

Festivali, gostovanje v tujini

2003

Mestno gledališče Celovec Stadttheater Klagenfurt

Zapri