Heiner Müller

Cement

KLEIST: Cementarna več ne obstaja,
a ne razumete, Čumalov.
Rdeča ali bela, Rusija znova je
dežela bréz. Kaj imate proti brezam.
Ta kup kamenja in rje zgrajen
je bil za tisoč let. Minila so.
Glejte vodo, ki priteka s hribov.
Kamne, ki smo iztrgali jih hribom,
zdaj izpira in nosi hribom jih nazaj.

Naslov izvirnika:Zement. Nach Gladkow

Režiser

Sebastijan Horvat

  • Avtor priredbe
    Milan Ramšak Marković
  • Prevajalka
    Mojca Kranjc
  • Dramaturg
    Milan Ramšak Marković
  • Scenograf in avtor videa
    Igor Vasiljev
  • Kostumografinja
    Belinda Radulović
  • Avtor glasbe
    Drago Ivanuša
  • Oblikovalec svetlobe
    Aleksandar Čavlek
  • Lektorica
    Tatjana Stanič
  • Asistentka režiserja
    Nina Ramšak Marković

Igrajo

Cement je ena največjih ljubezenskih zgodb svetovne dramatike. Gleb Čumalov se po nekaj letih državljanske vojne po oktobrski revoluciji vrne domov, kjer se znajde v tovarni cementa, ki kljub visokoletečim revolucionarnim maksimam sameva sama, prazna in nedelujoča. Njegova vrnitev domov je tudi vrnitev k ženi in njunemu otroku. Toda žena mu ne vrača poljubov in objemov. Zaljubljena je drugam: njena ljubezen je zdaj Revolucija, njeno telo in srce sta zapečatena, njun otrok pa zaradi lakote kmalu mrtev. Glebov cilj je od tega trenutka dvojen: prepričati novo oblast, da lahko ljudje/delavci sami ponovno usposobijo tovarno, ki lahko dela in proizvaja še več in bolje kot prej, ter ponovno pridobiti srce svoje žene.
Cement je ljubezensko pismo nekemu trenutku preloma, rezu med obstoječim in radikalno novim, naslikano z brutalno surovo silo in mrakom, ki skozi celotno pisavo neizprosno izpričuje vero, da vse to je in mora biti, ne glede na grozljive izpeljave, in da je naša prihodnost, prihodnost človeštva, točno ta prelom ali pa … je sploh ne bo.
Ves svet je stisnjen v odnos med Odisejem – Glebom Čumalovom, ki se po državljanski vojni kot zmagovalec vrne domov k Penelopi – Daši Čumalovi. Namesto prazne tovarne, kjer iz betonskih zidakov raste trava in se pasejo koze, je dom: hiša, ki se izrisuje kot fatalno tuje, »das Unheimliche«. Namesto množice delavcev, revolucionarjev, aparatčikov, kozakov, izdajalcev, fanatikov, fantastov sta le mož in žena ter prostor med njunima telesoma in besedami. Ves zunanji družbeni konflikt panoramskih razsežnosti se stisne med Gleba in Dašo. Gledamo eksplozijo komunistične revolucije, identitetne in spolne politike, razrednega boja, feminizma, zgodovinskih opolnomočenj in ekonomske emancipacije na prizorišču zakonske spalnice in kuhinje. Kot da se vsi politični boji začnejo na koži in se brutalno zarivajo in preizkušajo odpornost ženskega telesa. Kot da zgodovina 20. stoletja najde svoje pravo prizorišče – prostor sape med usti njega in nje.

Sebastijan Horvat

Iz gledališkega lista

Junake tega romana obdajata smrt in nasilje, vendar se prihodnost odpira pred njimi kot brezno. Skok v to brezno pomeni gotovo smrt – morda samo simbolno (konec tega, kar je dotlej pomenilo človek, delo, moški, ženska, ljubezen …), morda pa tudi biološko. V takih časih senc ni mogoče držati daleč od sebe revolucionarjem zmeraj sedi na rami smrt.
Mi živimo v čisto drugačnih časih. Revolucionarjev ni več in smrt nikomur več ne sedi na rami, pa kljub temu čutimo, da nekaj ni prav. Grožnja realne katastrofe, ki se odpira pred nami, ni zadosti velika, da bi jo bili zmožni v popolnosti dojeti. Vendarle pa nismo prepuščeni samim sebi. Nekdo (ali nekaj) je z nami. Čutite? Ko smo bili otroci, smo si dovolili videti, občutiti ta isti neprijetni občutek, ki mu ne bomo mogli uiti, ko bomo stari in bolni gledali ples svetlobe in senc na steni nad posteljo – slutnjo, da nekaj strašnega, monstruoznega ves čas stoji v mraku in nas opazuje. Civilizacija, ki ji pripadamo, ne pozna načina, kako misliti seksualnost, smrt ali strašljiva brezna svobode, in zato smo se morali naučiti živeti z monstrumi. Ampak s čim se bodo ukvarjali monstrumi, ko nas več ne bo?
Milan Ramšak Marković: Cement in breze (odlomek)

Na sporedu

  • mar
    26
    Veliki oder
    Abonma Premiera, abonmaji Veliki oder, Študentski abonma, IZVEN in KONTO
    TUDI KOT IZBIRNA PREDSTAVA
    Prenos v živo z velikega odra
    Nakup vstopnic
  • mar
    27
    Veliki oder
    Abonmaji Veliki oder, Študentski abonma, IZVEN in KONTO
    TUDI KOT IZBIRNA PREDSTAVA
    Prenos v živo z velikega odra
    Nakup vstopnic

Premiera

26. marec 2021 veliki oder

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov