2020

Dojemanje utopije in distopije je odvisno od tega, kakšne vrednote imate.

Naslov izvirnika:2020

Po motivih besedil Yuvala Noaha Hararija
Znanstveni kabaret
Krstna uprizoritev

Režiser

Ivica Buljan

  • Koproducenta
    Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom
  • Avtor koncepta
    Ivica Buljan
  • Dramaturginja
    Petra Pogorevc
  • Scenografa
    Karmen Klučar, Ivica Buljan
  • Kostumografinja
    Ana Savić Gecan
  • Avtor glasbe in korepetitor
    Mitja Vrhovnik Smrekar
  • Avtor videa
    Vanja Černjul
  • Koreograf
    Ahmed Soura
  • Lektor
    Martin Vrtačnik
  • Umetniški sodelavec
    Robert Waltl
  • Oblikovalec svetlobe
    Sonda
  • Oblikovalka maske
    Mirela Brkić
  • Asistent režiserja
    Žiga Hren
  • Asistentka dramaturginje
    Nika Korenjak
  • Asistentka dramaturginje (študijsko)
    Iva Štefanija Slosar
  • Asistentka kostumografinje
    Ana Janc
  • Glasbeniki
    Jošt Drašler, Vid Drašler, Andraž Polič

Projekt 2020 želi celostno performativno prikazati izzive skorajšnje prihodnosti. Izhodiščna točka raziskovanja je leto 2020. V gledališču, denimo v opusu režiserke Ariane Mnouchkine, poznamo uprizoritve, ki rekonstruirajo pomembne letnice, kot so 1789, 1848, 1914 ali 1968. V leposlovju poznamo dela, ki so napovedovala prihodnost, denimo Orwellov roman 1984. Kubrickov genialni film 2001: Odiseja v vesolju je zastavil vprašanje, ali smo kot človeška vrsta zmožni shajati s prekrasnim sporočilom upanja, obarvanega s humanizmom.
Predstava 2020, navdihnjena z deli Yuvala Hararija, bo tematizirala usodo in evolucijo človeka. Analogije s Kubrickovo Odisejo 2001 nastajajo v filozofskem in alegoričnem pomenu. Kot je za osnovo filma služila kratka zgodba The Sentinel Arthurja C. Clarka, bodo Hararijeve misli postale izhodišče za dialoge, monologe, plesne in glasbene prizore v žanrski obliki znanstvenega kabareta. Naša ambicija je ustvariti pametno, zabavno in poučno umetniško delo o evoluciji, vesolju in našem prostoru v njem, o eksistencializmu in umetni inteligenci.
V prizadevanju, da bi ponudil odgovore na pomembna vprašanja našega obstoja, Harari postavlja v ospredje težnjo po nesmrtnosti ter izboljšanih telesnih in duhovnih sposobnostih ljudi kot prihodnjih projektov, v katere bo človeštvo kot kolektiv usmerilo svoja prizadevanja. 2020 (MMXX) bo prestopno leto, ki se bo po gregorijanskem koledarju začelo na sredo. To bo dvajseto leto tretjega tisočletja, dvajseto leto enaindvajsetega stoletja in prvo leto novega desetletja. Simbolika številk je več kot očitna. Leta 2020 bodo odprli veliko svetovno razstavo v Dubaju, priredili poletne olimpijske igre v Tokiu ter izvedli postbrexitovske volitve v Veliki Britaniji, konec leta pa bodo Britanci tudi dokončno izstopili iz Evropske unije. Famoznega 3. novembra bodo v Združenih državah Amerike izvedli predsedniške volitve. Pri NASI v letu 2020 načrtujejo misijo na Mars z namenom, da bi preučili naselitvene možnosti planeta in ga pripravili za prihodnje človeške misije. Načrtujejo tudi izstrelitev vesoljske sonde brez človeške posadke Evklid, katere namen bo preučevanje temne energije.
Liberija bo postala prva afriška država, v kateri bodo v zameno za pomoč pri razvoju povsem prenehali sekati drevesa. Norveška bo financirala obstanek gozdov v revnih državah, ki zaradi hitrega razvoja drvijo v ekološko katastrofo. Po navedbah Christiane Figueres, vodje Urada za podnebne spremembe pri Združenih narodih, bo leto 2020 kritično za omejevanje podnebnih sprememb in preprečevanje njihovih nepovratnih posledic. Leta 2020 bodo končali gradnjo stolpa Jeddah v Savdski Arabiji, ki naj bi postal najvišja zgradba na svetu. Na Poljskem naj bi dokončali raketni obrambni sistem Aegis Ashore.
Predstava se sprašuje o tem, kaj je dobro življenje. Osrednje vprašanje ne samo oblikuje kot filozofsko ali religiozno misel, temveč človeški obstoj postavlja na prvo mesto! Sprašujemo se, kako človeštvo uresničuje temeljni vrednoti: ljubezen in spoštovanje do drugega.
Problem vseprisotnosti smrti v človeškem umu nas navaja k temu, da se vprašamo, kako narediti življenje srečno in vznemirljivo. Katere so eksistencialne vrednote? Je svet racionalen ali kaotičen?
Kaj želimo na Zemlji? Pravzaprav to vprašanje določa obe predhodni. Umetnik išče smisel življenja kot Homer v Odiseji. Od kaosa do miru! Od izgnanstva do vrnitve k svoji družini in narodu. Od nesreče do radosti! Moder človek premaguje strah. Tako je zmožen ljubiti druge in misliti o njih. Danes živimo v družbah, ki jim vlada strah.
Modrec ni samo tisti, ki je premagal svoj strah, ampak tudi tisti, ki živi v sedanjem trenutku, ne v preteklosti in ne v prihodnosti. Seneka je zapisal, da nam »zaradi življenja v preteklosti ali prihodnosti zmanjkuje časa, ker ne živimo njegove edine prave razsežnosti«.
Citirajmo Spinozo: »Strasti, ki sta najbolj skrbeli Nizozemsko v njeni zlati dobi, sta bili upanje in strah, kajti oboje izvira iz negotovosti zaradi plodov prihodnosti.« Na podlagi številnih znanstvenih in umetniških citatov si bomo prizadevali zastaviti prava vprašanja.

Ivica Buljan

Iz gledališkega lista
Ker ustvarjalci nismo izhajali iz dramskega besedila, temveč iz stvarne literature oziroma iz treh poljudnoznanstvenih knjig na temo človekove preteklosti, prihodnosti in sedanjosti, je bilo že od vsega začetka jasno, da kopice razpoložljivega materiala ne bomo ne dramatizirali ne interpretirali, temveč bomo po njegovih motivih poskušali ustvariti lastnega. Igralke in igralci so se že pred začetkom študija spoprijeli s 1229 stranmi branja ter ob podpori Ivice Buljana, dramaturške ekipe in drugih umetniških sodelavcev v 11 tednih vaj prelili poglavja iz vseh treh Hararijevih knjig v formalno in žanrsko raznovrstne prizore, ki načrtno odstopajo od tradicije dramskega gledališča ter se večinoma navezujejo na zgodovino performansa kot specifične uprizoritvene zvrsti, ki je v šestdesetih letih 20. stoletja izšla iz likovne umetnosti.
Petra Pogorevc: Dlan jamskega človeka (odlomek)

Na sporedu

  • apr
    6
    Veliki oder
    IZVEN
    Gallusova dvorana Cankarjevega doma
    ODPADE
  • apr
    7
    Veliki oder
    Abonma ČETRTEK POPOLDANSKI, Abonma NAJST in IZVEN
    Gallusova dvorana Cankarjevega doma
    ODPADE
  • apr
    22
    Veliki oder
    Abonma SREDA in IZVEN
    Gallusova dvorana Cankarjevega doma
    ODPADE
  • apr
    23
    Veliki oder
    IZVEN
    Gallusova dvorana Cankarjevega doma
    ODPADE
  • apr
    24
    Veliki oder
    Abonma PETEK, Abonma PETEK NOVI in IZVEN
    Gallusova dvorana Cankarjevega doma
    ODPADE

Iz medijev

sta.si, 3. januar 2020
V CD velika gledališka koprodukcija po motivih del Yuvala Noaha Hararija

delo.si, 4. januar 2020, Patricija Maličev
Robotska roka nas bo objela in nam ponudila užitke naslade

govori.se, 20. januar 2020
Zvezdana Mlakar: Izobražujete se, ne verjemite splošnim trendom in nasvetom

delo.si, 21. januar 2020, Irena Štaudohar
Znanstveni kabaret človeštva

sta.si, 22. januar 2020, Irena Štaudohar
Uprizoritev 2020 v CD predstava o vesolju in našem prostoru v njem

mladina.si, 24. januar 2020, Lara Paukovič
Ivica Buljan: »BDP raste, ampak – ali mi vidimo, da raste? Ne.«

dnevnik.si, 24. januar 2020, Ingrid Mager
Predstava 2020 v Cankarjevem domu: »Montypythonovski« pogled na človeštvo

Radio Slovenija 3, Svet kulture, 24. januar 2020
2020

TV Slovenija 1, Odmevi, 25. januar 2020, Marjana Ravnjak
KRSTNA UPRIZORITEV ZNANSTVENEGA KABARETA 2020

sta.si, 25. januar 2020
V CD premiera znanstvenega kabareta 2020

rtvslo.si, 25. januar 2020
Tematiziranje usode in evolucije človeka po motivih Hararijevih besedil

performans.si, 26. januar 2020, Nenad Jelesijević
Zemlja pleše

gledalecwatcher.blogspot.com, 27. januar 2020
Znanstveni kabaret 2020

24ur.com, 27. januar 2020, Anja Komučar
Predstava 2020: o človeški prihodnosti, ljubezni in spoštovanju do sočloveka

TV Slovenija 1, Osmi dan, 30. januar 2020
O USODI ČLOVEŠTVA V ZNANSTVENEM KABARETU 2020

student.si, 31. januar 2020
2020: krvava zgodovina človeštva

Napovednik, januar – februar 2020
Ivica Buljan: Poigravanje z nepredvidljivim

koridor-ku.si, 8. februar 2020, Jaka Smerkolj Simoneti
2020

revijazarja.si, 11. februar 2020, Marija Šelek
Izgubil sem vero, da bi sploh lahko bilo bolje

TV Slovenija 1, Umetnost igre, 24. februar 2020, Marjana Ravnjak
ZNANSTVENI KABARET 2020

Premiera

25. januar 2020 Gallusova dvorana Cankarjevega doma

Trajanje:

210 minut, z odmorom

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov