Simon Stephens

Maria

Ria: Okej. Šit.
Babi: Ja.
Ria: Fak, babi, no.
Babi: Kaj?
Ria: Nisi mi ravno v oporo.
Babi: Ne.

Naslov izvirnika:Maria

Prva slovenska uprizoritev

Režiser

Janusz Kica

  • Prevajalka
    Tina Mahkota
  • Dramaturginja
    Darja Dominkuš
  • Scenografinja
    Karin Fritz
  • Kostumografinja
    Bjanka Adžić Ursulov
  • Izbor glasbe
    Janusz Kica
  • Oblikovalec videa
    Sandi Skok
  • Oblikovalec luči
    Aleš Vrhovec
  • Lektorica
    Tatjana Stanič
  • Asistent režiserja (študijsko)
    Aljoša Živadinov
  • Asistentka dramaturginje (študijsko)
    Zala Norčič
  • Asistent lektorice
    Jože Volk

Igrajo

Osemnajstletna Ria je noseča. Kot je razumljivo za mlado dekle, se boji poroda in vseh neznank, povezanih z njim. Ko ji zdravnik svetuje, naj jo pri porodu kdo spremlja, da ji bo v tolažbo in oporo, se znajde pred dodatno težavo. Pokaže se, da je naloga najti spremljevalca vse prej kot preprosta. Kdo je otrokov oče, ne ve. Matere nima, ker jo je pred dvema letoma zbil tovornjak. Njen oče dela v trgovini na blagajni in si ne more vzeti časa zanjo. Brat je izginil. Babica sovraži bolnišnice. In tako dalje in tako dalje. Če ne bo našla nikogar, bo vzela s seboj svoj pametni telefon in si ogledala kakšen dokumentarec. Tako ali tako se trudi, da bi si vsak dan ogledala vsaj en dokumentarni film, ker bi rada razumela, kako deluje svet.
Pot Riinega iskanja pomoči je nekakšna pot skozi prerez današnje družbe ali vsaj skozi tisti njen segment, ki se za preživetje podreja novodobnim pogojem dela. Ujet v mrežo storilnosti in učinkovitosti, suženj dobičkonosnosti, odvisen od delodajalčeve dobre volje živi dobršen del družbe v nenehnem strahu in negotovosti. Vero v lepši jutri je že zdavnaj zamenjala bojazen, da se lahko jutri z izgubo službe sesuje še tisto malo varnosti, ki jo danes še ima, čeprav za ceno popolnega prilagajanja in zatajevanja samega sebe. Frustracije se kopičijo na vseh ravneh, izgubljeno svobodo največkrat nadomešča agresija. Čeprav je igra postavljena v pristaniško mesto predbrexitovske Velike Britanije, so vse njene teme, vsi njeni problemi dobro znani. V drugem delu, po rojstvu hčerkice, se igra preseli na splet. Ria se namreč zaposli kot camgirl: za plačilo se pogovarja s tujci. Čeprav nekateri živijo na drugem koncu sveta, so problemi ljudi, ki so pripravljeni plačevati za pogovor, povsod podobni: osamljenost, strahovi, pogrešanje sogovornika, frustracije v medčloveških odnosih.
Čeprav Stephens skozi svojo mlado junakinjo občutljivo detektira probleme našega negotovega sveta; stiska posameznikov, ujetih v mlin neoliberalnega kapitalizma, življenje na spletu kot kompenzacija stvarnega življenja, grožnje ekonomiji, planetu, naravi, ljudem, pa igra ni brez humorja. Skozi oči mlade Rie ‒ ta iz pomoči potrebne mladenke počasi raste v tolažnico in svetovalko ‒, ki svojo vednost o človeku in svetu črpa tako iz svojih izkušenj kot iz zakladnice dokumentarnih filmov, se pogosto pokažejo smešni, včasih absurdni paradoksi naših življenj. Humor je ves čas na meji z ironijo; novodobna Maria lahko svoje poslanstvo opravlja prav zaradi svojevrstne prostodušnosti in mladostne neposrednosti. Zato ne preseneča, da so nemški kritiki ‒ igra Maria je krstno uprizoritev doživela februarja letos v hamburškem gledališču Thalia ‒ o glavni junakinji pisali: »Maria brez Jožefa«, igro pa označili za svojevrstno božično igro.
Simon Stephens (1971) sodi med najplodnejše britanske dramatike. Njegove igre, zanje je dobil več britanskih in tujih nagrad, prevajajo v številne jezike in uprizarjajo tako doma kot v tujini. Odlikujejo jih živi, aktivni, pogosto nevsakdanji protagonisti, izjemen občutek za stvarnost, iz katere prihajajo, presenetljivi obrati in duhoviti dialogi, tudi kadar govorijo o resnih stvareh.

Darja Dominkuš

Iz gledališkega lista
Rijina družina je fizično res razpadla, a je iz njihovih pogovorov mogoče razbrati, da je bila nekoč enota, katere člani so se imeli zares radi. In tega občutka se ne da uničiti. Oče, ki mora na blagajni v supermarketu skenirati štiriindvajset artiklov v minuti in ima odmor odmerjen do sekunde natančno, babica, ki umira in se pred smrtjo spominja svojega življenja, brat Christian, ki po materini smrti ni prenesel pogleda na svojo družino, zato je odšel, predvsem pa sama Ria nam dajejo občutek, da ima dovolj moči, da bo prebrodila težave, v katerih se je znašla – in mi z njo. /.../ Maria je namreč tudi to – igra o osamljenosti in samoti. Hoja po meji med obema je tisto, kar jo kljub sivini dela tako odprto: Ria je morda sama, ni pa osamljena. Družina in okolica, četudi čudaški, ji puščata dovolj svobode, da sta ji hkrati v oporo – pa naj se še tako nenavadno sliši. Ria je samotarska mlada ženska, dovolj odgovorna in uporniška, da bi bila lahko sprožilo sprememb. Če ne za babico, očeta, brata in zase, pa za svojo hčer. Ria zdaj ve, kakšno vlogo igra v svetu.
Barbara Skubic: Z otroki je vse v redu (odlomek)

Sponzor:


Iz medijev

sta.si, 9. januar 2020
V ljubljanski Drami Stephensova Maria v režiji Kice

Radio Slovenija 3, Svet kulture, 10. januar 2020
Maria

mladina.si, 10. januar 2020, Izak Košir
Simon Stephens: Maria, SNG Drama Ljubljana Premiera

delo.si, 11. januar 2020, Gregor Butala
Marijin pasijon iz novega tisočletja

sta.si, 11. januar 2020
V ljubljanski Drami Stephensova sodobna junakinja Maria

rtvslo.si, 11. januar 2020
"Agresivni optimizem", ki pa ne poenostavlja problemov postmilenijcev

delo.si, 11. januar 2020, Igor Bratož
Ženska, ki nosi upanje

24ur.com, 12. januar 2020, Anja Komučar
Eva Jesenovec odlično upodobila mlado najstniško nosečnico

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 12. januar 2020
Maria na Velikem odru

performans.si, 13. januar 2020, Nenad Jelesijević
Dramatizirati situacijo

delo.si, 13. januar 2020, Igor Bratož
Ocenjujemo: Maria

TV Slovenija 1, Odmevi, Kultura, 13. januar 2020
PREMIERA PREDSTAVE MARIA V LJUBLJANSKI DRAMI

TV Slovenija 1, Osmi dan, 16. januar 2020
MARIA - SODOBNA BRITANSKA DRAMA V REŽIJI JANUSZA KICE

novice.svet24.si, 16. januar 2020
Ria je Mari(j)a: Novodobna "online" odrešenica

mladina.si, 17. januar 2020, Lara Paukovič
Eva Jesenovec, igralka

dnevnik.si, 18. januar 2020, Gregor Butala
Kritika predstave Maria v ljubljanski Drami: O ohranjanju upanja v umazanem svetu

metropolitan.si, 19. januar 2020, Alenka Klun
Eva Jesenovec v svoji prvi odrski glavni vlogi: "Soliranja" ne maram najbolj

koridor-ku.si, 22. januar 2020, Kaja Novosel
Maria

odkrito.si, 2. februar 2020, Teja Pelko
Problemi našega negotovega sveta skozi oči 18-letnega dekleta

Premiera

11. januar 2020 veliki oder

Trajanje:

110 minut, brez odmora

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov