Heinrich von Kleist

Razbiti vrč

Sej vem, da sm lagala. A sm lagala čist
sam s tem, da sm bla tih.

Naslov izvirnika:Der zerbrochne Krug

Veseloigra

Režiser

Vito Taufer

  • Prevajalec
    Andrej Rozman Roza
  • Avtor priredbe in dramaturg
    Mate Matišić
  • Scenograf
    Igor Pauška
  • Kostumografka
    Barbara Stupica
  • Skladatelj
    Mate Matišić
  • Oblikovalec svetlobe
    Pascal Mérat
  • Lektor
    Arko
  • Asistent režiserja
    Mitja Lovše

Igrajo

Večplastna komedija Razbiti vrč (krstno uprizorjena 1808, objavljena 1811) je ena najznamenitejših iger Heinricha von Kleista in obenem kánonsko delo nemške romantike.

Kleistov Razbiti vrč je nastal le nekoliko zatem, ko se je z Linhartovima veseloigrama rodilo naše sodobno gledališče. In tudi pri Razbitem vrču gre za razkrinkavanje nečednih erotičnih namenov moškega, ki ima družbeno moč. Oziroma se v primeru Tulpenheima in Micke dela, da jo ima. Vplivni in ugledni gospodje, ki si proti njihovi volji želijo telesne intimnosti s socialno nižje stoječimi lepimi mladimi dekleti, so bili svetu komedije namreč znani že davno pred škandali, ki so lani zatresli Hollywood. Vendar pri Razbitem vrču žrtev pohote sodnika Adama ni mlada Evica, ampak njena mati, ki ji je sodnik med nočnim izletom razbil vrč. Posebnost Kleistove veseloigre pa je predvsem v tem, da mora vaški sodnik odkriti in obsoditi storilca dejanja, za katerega je gledalcu že od samega začetka jasno, da je bil to on sam. In ker gre za »jezičnega dohtarja«, je prav v besednih igrah, s katerimi se sodnik Adam izmika resnici, in v njegovem neumornem trudu, da bi se neizprosnim dejstvom navkljub izvil iz primeža resnice, največji šarm tega besedila. A čeprav je vsej njegovi oziroma Kleistovi jezikovni spretnosti navkljub krivec na koncu razkrinkan, žrtvi njegovega dejanja to ne pomaga in bo morala za razbiti vrč iskati zadoščenje na višji sodni instanci. S tem pa je za naš današnji svet ta komedija aktualna tudi na nek čisto konkreten in družbeno realen način.

Andrej Rozman Roza

Samo črepinje vidite pred sabo,
najlepši vrč je šel na dvoje.
Tu, kjer zdaj zija votlina in praznina,
je bila slika …
(Prevedel Miran Jarc)

To, kar so zdaj zgolj črepinje, je bil glinast vrč in na njem slika. Slika je prikazovala zgodbo – zgodovino Nizozemske. Torej tam, kjer je bila prej zgodba-zgodovina, je zdaj votlina, praznina, nič. Od Karla V. so ostale noge, od Filipa Španskega pa samo rit. Metafora naših črepinjastih prostorov in našega črepinjastega časa po koncu konca zgodovine. Črepinjastih junakov črepinjaste družbe.
Sodnik Adam ni kakšen junak Zgodovine. Je pa gotovo junak našega časa, v kratkem času mu uspe zagrešiti skoraj vse možne grdobije: od bežanja pred odgovornostjo, laganja, ponarejanja dokumentov, izsiljevanja, prikrivanja dokazov, navajanja na krivo pričanje z grožnjami in podkupovanjem, do spolnega nadlegovanja, bežanja pred zakonom … Na prvi pogled gledališka šala sestavlja črepinje nekih pričanj v zgodbo, ki se dotakne najglobljih človeških vzgibov – glavni liki ves čas po lastni krivdi ali brez nje tragikomično bingljajo nad breznom niča.
Tudi Kleistu je bila inspiracija neka slika oziroma bakrorez. Izziv so mu bili drobni psihološki detajli na starem bakrorezu, ki je prikazoval dramatičen trenutek sodnega procesa nekje na nizozemskem podeželju. Na podlagi teh detajlov – psiholoških črepinj – je razvil zgodbo, študijo zapletene in kompleksne človeške nravi, obsojene na beganje med dobrim in zlim, zgodbo o zlorabi moči in oblasti, o pogoltnosti, pohoti, obsojenosti na življenje v krempljih banalnosti in banalnih uzurpatorjev moči in oblasti.
Občutek imam, da je naša naloga obuditi zgodbo te slike, ki se je že Kleistu razbila na dve varianti – črepinji konca. Kaj pa danes, ko namesto slike kompleksne človeške nravi zija »votlina in praznina«?

Vito Taufer

Iz gledališkega lista

Razbiti vrč Heinricha Von Kleista je resda dramsko besedilo z začetka 19. stoletja, vendar gre pri njem za zgodbo, ki še zmeraj odmeva v sodobnosti. Poglejmo samo grob opis, kajti Kleistova veseloigra, kakor je sam žanrsko poimenoval delo, govori o starejšem moškem na visokem družbenem položaju, ki s svojimi dejanji povzroči hude težave mlajši ženski, pri tem je pa pripravljen narediti vse za ohranitev lastnega statusa quo. Preko različnih peripetij se nam razkrije njegova dvoličnost, vendar na koncu, kljub njegovemu porazu, ne pride do spremembe sistema, odgovornega za njegovo ustoličenje. Ne, sistem preživi, pokaže pa se še, da ta moški ni njegova aberacija, temveč običajni element. Kar naenkrat nam neka na prvi pogled starinska fabula postane današnja vest.
Mitja Lovše: Neznosna sodobnost Razbitega vrča (odlomek)

Sponzor:

Na sporedu

  • dec
    2
    Veliki oder
    Za srednje šole, IZVEN in KONTO
  • dec
    8
    Gostovanje
    Stadttheater Klagenfurt/Mestno gledališče Celovec, Avstrija
  • dec
    9
    Gostovanje
    Gledališče park, Murska Sobota
  • dec
    10
    Gostovanje
    Gledališče park, Murska Sobota
  • dec
    19
    Veliki oder
    Zaključena za srednje šole
  • dec
    19
    Veliki oder
    Zaključena za srednje šole
  • dec
    30
    Veliki oder
    IZVEN in KONTO
  • dec
    31
    Veliki oder
    IZVEN in KONTO
    Nakup vstopnic

Iz medijev

sta.si, 11. april 2019
V ljubljanski Drami Kleistov Razbiti vrč o moči oziroma nemoči tišine

Radio Slovenija 2, Kulturnice, 12. april 2019
Razbiti vrč

Radio Slovenija 3, Svet kulture, 12. april 2019
Razbiti vrč

rtvslo.si, 13. april 2019
Premiera Kleistove dramedije Razbiti vrč, ki v ospredje postavlja molčečo žrtev

sta.si, 13. april 2019
Ljubljanska Drama sezono o intimi zaokrožuje s Kleistovim Razbitim vrčem

delo.si, 13. april 2019, Igor Bratož
Zgodba o dvojni morali in zlorabi moči

24ur.com, 14. april 2019, Alma Rahne
Ljubljanska Drama sklenila sezono z zgodbo o zlorabi moči

Radio Slovenija 2, Dogodki in odmevi, 14. april 2019
Razbiti vrč

TV Slovenija 1, Odmevi, Kultura, 15. april 2019
RAZBITI VRČ V LJUBLJANSKI DRAMI

mladina.si, 19. april 2019
Heinrich von Kleist: Razbiti vrč, SNG Drama Ljubljana

koridor-ku.si, 24. april 2019, Kaja Novosel
Razbiti vrč

odkrito.si, 26. april 2019, Teja Pelko
»Dramedija«, ki nastavlja ogledalo družbi ter razkriva dvojno moralo in zlorabo moči

lokalne-ajdovscina.si, 9. maj 2019, Nejc Furlan
GLEDALIŠČE: RAZBITI VRČ

TV Slovenija 1, Osmi dan, 16. maj 2019
RAZBITI VRČ ZAKLJUČIL SEZONO DRAME

vecer.si, 20. maj 2019, Melita Forstnerič Hajnšek
Po robu komedijantske klišejskosti

delo.si, 20. junij 2019, Peter Rak
Kritika manipulantov in manipuliranih

Premiera

13. april 2019 veliki oder

Trajanje:

90 minut, brez odmora

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov