Dostopnost
Search
Close this search box.

Karl Valentin, Žanina Mirčevska

Valentiniada

Komična parada iz vsakdanjega življenja

Prva slovenska uprizoritev

Premiera

16. april 2016

Veliki oder

Trajanje:

85 minut, brez odmora

Režiser

Eduard Miler

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALEC

Eduard Miler

Drama Igralec: Eduard Miler | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Žanina Mirčevska

Drama Igralec: Žanina Mirčevska | odpri ustvarjalca

SCENOGRAF

Branko Hojnik

Drama Igralec: Branko Hojnik | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Jelena Proković

Drama Igralec: Jelena Proković | odpri ustvarjalca

AVTOR GLASBENEGA IZBORA

Eduard Miler

Drama Igralec: Eduard Miler | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Andrej Hajdinjak

Drama Igralec: Andrej Hajdinjak | odpri ustvarjalca

LEKTOR

Arko

Drama Igralec: Arko | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Alojz Svete

Adolf

Bavarskega komika Karla Valentina pogosto primerjajo s Charliejem Chaplinom in drugimi zvezdniki nemih filmskih burlesk. Literarno je predvsem mojster kolaža. V svojih fragmentarnih dramskih strukturah umešča natančno izbrane dramske like, predstavnike meščanskega življenja, v prepoznavne dramske situacije, ki temeljijo na nesporazumu. Nesporazum ali zmota je polje dramskih konfliktov, ki razkrivajo kompleksnost medčloveških odnosov in ustvarjajo učinek komičnega absurda. Valentinove dramske točke so lahkotne, stvarne, lucidne in preproste, hkrati pa je v njih vse tako posebno, enkratno in pristno. Njegovi navadni ljudje se komaj opazno spreminjajo v klovne, izobčence, posebneže. Jezik, ki ga mojstrsko uporablja, je velikokrat besedna igra, ki nazorno pokaže, da nesmisel ni brez smisla. Dramski konflikt temelji na absurdnem spotikanju znotraj nezmožnosti jezika, enkratni humor pa neusmiljeno razgalja resnico našega bivanja.

Iz gledališkega lista

Prizori Karla Valentina so kabaretne miniature, ki hočejo biti lucidne šale. Vendar zelo pogosto ne gre za zaokroženo šalo s komičnim preobratom. Pri Valentinu je tudi šala prekinjena prav tam, kje bi morala biti smešna. Valentin torej ustvarja komičnost (s pridihom nenavadnosti) s tem, da se poigrava tudi s formo skeča oziroma šale. Neskladje, ki izhaja iz nedoslednosti forme, tudi ustvari poseben komično-nenavaden efekt. Včasih njegovi skeči sploh niso komični, temveč predstavljajo situacijo in pojave, ki so napisani samo zato, ker gre za čisto neumnost, za nesmisel, za absurd, ki je sad človekove ujetosti v svoj pogled na stvari. Lahko rečemo, da je osrednja tema Valentinovega rokopisa trma malega človeka, ki vztraja pri svojem prav in je hkrati prepričan, da je vsevednež … Valentinovi skeči nas nepretenciozno opozarjajo, da se svet utaplja v človeški neumnosti, vsak od nas pa se ima za vsevedneža oziroma modrijana. Njegov rokopis pripisuje krivdo za vse katastrofe »zaciklanosti« uma. Ampak to je zgolj dramaturška interpretacija. Karl Valentin ni imel namena angažirano ali družbenokritično dramatizirati človeško neumnost ali požrešnost ali zlobo. Zanimal ga je zgolj učinek komičnega, ki nastane iz mehanizma »zaciklanosti«, ko posameznik lajna eno in isto vižo, ko nenehno ustvarja nesporazume in naleti na nove nesporazume in se pri tem sploh ne zaveda, da je zapadel v paradoks.
Žanina Mirčevska, V labirintu komičnega (odlomek)

Iz medijev

lokalne-ajdovscina.si, 24. maj 2016, Nejc Furlan

Valentiniada – Nekomičnost komičnosti

govori.se, 28. april 2016

Jurij Zrnec: Blestel na odru

Prikaži vseSkrij
Zapri