Režiser
Bertolt Brecht
Ustavljivi vzpon Artura Uia
Gangsterski šov v visokem stilu o gangsterju vseh gangsterjev.
Naslov izvirnika: Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui
Koproducenta Cankarjev dom in Maribor 2012 – Evropska prestolnica kulture
Premiera
20. januar 2012
Gallusova dvorana Cankarjevega doma
Trajanje:
150 minut
Ustavljivi vzpon Artura Uia je satirična alegorija vzpona Adolfa Hitlerja in je napisana kot kronika vzpona tipičnega gangsterja iz Chicaga 30. let preteklega stoletja, ki prevzame oblast nad prodajalci cvetače. V karikaturno prikazanem svetu poslovnežev in gangsterjev je zlahka mogoče prepoznati osebe iz Hitlerjeve neposredne bližine. Artura Uia je Brecht napisal leta 1941, in sicer z neskritim didaktičnim namenom: ameriški publiki ponuditi jasno posledično-vzročno analizo dogajanja zadnjega desetletja v Nemčiji in opozoriti na dejstvo, da je Hitler, ta monstruozna pojava, pred katero je onemel cel svet, doživel enostaven, hiter in povsem zaustavljiv vzpon, ki so ga omogočile lastnosti kapitalizma, psihološki mehanizmi naroda soočenega z ogroženo eksistenco in sprva majhne koruptivne metode akumulacije moči, ki zanemarjajo zavest o dolgoročni odgovornosti.
To, kar je bilo v Brechtovem času alegorija, poenostavljena in povsem groteskna slika avanture, ki se je v pohodu na moč in dobiček skupaj lotita mafija in oblast, danes deluje docela stvarno.
Igra je bila napisana za ameriško publiko, ki naj bi jo opozorila o logiki vzpona nacionalsocializma. Prvič je bila igra uprizorjena šele leta 1958, Brecht postavitve na odru nikoli ni videl. Nikoli ni sodila med njegove najpogosteje uprizarjane igre, a pozna nekaj slovitih postavitev.
Iz gledališkega lista
Ustavljivi vzpon Artura Uia nas opozarja, da smo soodgovorni za vse, kar se dogaja v družbi. Vsaka zamolčana krivica ali zločin je zločin sam po sebi. »Ljudje so pač ljudje, in ne angeli,« in vsak od nas poskrbi najprej za lastni interes. Pa se zavedamo, da smo prav s tem morda omogočili vzpon zločinca, čigar zločinski »manevri« se multiplicirajo in dobivajo globalne razsežnosti? Brechtov Ustavljivi vzpon govori o tem, kako malo je dovolj, da smo soudeleženi v zločinu. Pošastni gangster Arturo Ui korak za korakom osvoji ulico, četrt, mesto, državo, celino, pet celin … Ta zgodba, ne o lokalnem gangsterju, temveč o vzponu diktatorja, nam nazorno pokaže, kako enostavna je pot zločina. Najbolj osupljivo pa je dejstvo, da je v ozadju zmeraj materialni interes in neskončna želja po konformizmu.
Žanina Mirčevska, Daj nam danes našega vsakdanjega diktatorja (odlomek)
Ustvarjalci
Avtorska ekipa
Igralska zasedba
Jernej Šugman
Arturo Ui
Ernesto Roma
Emanuele Giri
Dockdaisy
Flake
Butcherjeva
Katja Levstik
Carutherjeva
Clark
Aleš Valič
Dogsborough
Ignacijus Dullfeet
Betty Dullfeet
Sodnica
Igralec
Goodwillova
Gafflesova
Marko Okorn
Sheet
Boštjan Gombač
Fish
Gašper Jarni
Bowl
Boštjan Gombač (klarinet, pojoča žaga, žepna trobenta, sopranski saksofon), Janez Dovč (harmonika, orgle), Matija Krečič (violina, viola, mandolina), Goran Krmac (tuba), Vid Drašler (bobni, zvočila)
Orkester
Slobodan Anđelić (trener), Mitja Dišič, Gal Šmid, Ervin Brulc, Leo Kostič
Boksarji
Iz medijev
Prikaži vseSkrij