Dostopnost
Search
Close this search box.

Simon Stephens

Maria

Ria: Okej. Šit.
Babi: Ja.
Ria: Fak, babi, no.
Babi: Kaj?
Ria: Nisi mi ravno v oporo.
Babi: Ne.

Naslov izvirnika: Maria
Prva slovenska uprizoritev

Premiera

11. januar 2020

Veliki oder

Trajanje:

110 minut, brez odmora

Režiser

Janusz Kica

Ustvarjalci

Avtorska ekipa

PREVAJALKA

Tina Mahkota

Drama Igralec: Tina Mahkota | odpri ustvarjalca

DRAMATURGINJA

Darja Dominkuš

Drama Igralec: Darja Dominkuš | odpri ustvarjalca

SCENOGRAFINJA

Karin Fritz

Drama Igralec: Karin Fritz | odpri ustvarjalca

KOSTUMOGRAFINJA

Bjanka Adžić Ursulov

Drama Igralec: Bjanka Adžić Ursulov | odpri ustvarjalca

IZBOR GLASBE

Janusz Kica

Drama Igralec: Janusz Kica | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC VIDEA

Sandi Skok

Drama Igralec: Sandi Skok | odpri ustvarjalca

OBLIKOVALEC LUČI

Aleš Vrhovec

Drama Igralec: Aleš Vrhovec | odpri ustvarjalca

LEKTORICA

Tatjana Stanič

Drama Igralec: Tatjana Stanič | odpri ustvarjalca

ASISTENT REŽISERJA (ŠTUDIJSKO)

Aljoša Živadinov

Drama Igralec: Aljoša Živadinov | odpri ustvarjalca

ASISTENTKA DRAMATURGINJE (ŠTUDIJSKO)

Zala Norčič

Drama Igralec: Zala Norčič | odpri ustvarjalca

ASISTENT LEKTORICE

Jože Volk

Drama Igralec: Jože Volk | odpri ustvarjalca

Igralska zasedba

Saša TabakovićDrama Igralec: Saša Tabaković | odpri igralca

Zdravnik; Ena

Vanja PlutDrama Igralec: Vanja Plut | odpri igralca

Receptorka; Medicinska sestra 3; Štiri

Sabina KogovšekDrama Igralec: Sabina Kogovšek | odpri igralca

Nosečnica; Medicinska sestra 2

Barbara ŽefranDrama Igralec: Barbara Žefran | odpri igralca

Soseda; Medicinska sestra 1

Matic Valič

Pristaniški delavec 1

Gorazd LogarDrama Igralec: Gorazd Logar | odpri igralca

Pristaniški delavec 2; Gospod Santiago

Rok ViharDrama Igralec: Rok Vihar | odpri igralca

Pristaniški delavec 3

Boris MihaljDrama Igralec: Boris Mihalj | odpri igralca

Šef; Dva

Eva Stražar

Najboljša prijateljica; Medicinska sestra 4

Branko Jordan

Duhovnik; Tri

Matija RozmanDrama Igralec: Matija Rozman | odpri igralca

Zdravstveni tehnik

Osemnajstletna Ria je noseča. Kot je razumljivo za mlado dekle, se boji poroda in vseh neznank, povezanih z njim. Ko ji zdravnik svetuje, naj jo pri porodu kdo spremlja, da ji bo v tolažbo in oporo, se znajde pred dodatno težavo. Pokaže se, da je naloga najti spremljevalca vse prej kot preprosta. Kdo je otrokov oče, ne ve. Matere nima, ker jo je pred dvema letoma zbil tovornjak. Njen oče dela v trgovini na blagajni in si ne more vzeti časa zanjo. Brat je izginil. Babica sovraži bolnišnice. In tako dalje in tako dalje. Če ne bo našla nikogar, bo vzela s seboj svoj pametni telefon in si ogledala kakšen dokumentarec. Tako ali tako se trudi, da bi si vsak dan ogledala vsaj en dokumentarni film, ker bi rada razumela, kako deluje svet.
Pot Riinega iskanja pomoči je nekakšna pot skozi prerez današnje družbe ali vsaj skozi tisti njen segment, ki se za preživetje podreja novodobnim pogojem dela. Ujet v mrežo storilnosti in učinkovitosti, suženj dobičkonosnosti, odvisen od delodajalčeve dobre volje živi dobršen del družbe v nenehnem strahu in negotovosti. Vero v lepši jutri je že zdavnaj zamenjala bojazen, da se lahko jutri z izgubo službe sesuje še tisto malo varnosti, ki jo danes še ima, čeprav za ceno popolnega prilagajanja in zatajevanja samega sebe. Frustracije se kopičijo na vseh ravneh, izgubljeno svobodo največkrat nadomešča agresija. Čeprav je igra postavljena v pristaniško mesto predbrexitovske Velike Britanije, so vse njene teme, vsi njeni problemi dobro znani. V drugem delu, po rojstvu hčerkice, se igra preseli na splet. Ria se namreč zaposli kot camgirl: za plačilo se pogovarja s tujci. Čeprav nekateri živijo na drugem koncu sveta, so problemi ljudi, ki so pripravljeni plačevati za pogovor, povsod podobni: osamljenost, strahovi, pogrešanje sogovornika, frustracije v medčloveških odnosih.
Čeprav Stephens skozi svojo mlado junakinjo občutljivo detektira probleme našega negotovega sveta; stiska posameznikov, ujetih v mlin neoliberalnega kapitalizma, življenje na spletu kot kompenzacija stvarnega življenja, grožnje ekonomiji, planetu, naravi, ljudem, pa igra ni brez humorja. Skozi oči mlade Rie ‒ ta iz pomoči potrebne mladenke počasi raste v tolažnico in svetovalko ‒, ki svojo vednost o človeku in svetu črpa tako iz svojih izkušenj kot iz zakladnice dokumentarnih filmov, se pogosto pokažejo smešni, včasih absurdni paradoksi naših življenj. Humor je ves čas na meji z ironijo; novodobna Maria lahko svoje poslanstvo opravlja prav zaradi svojevrstne prostodušnosti in mladostne neposrednosti. Zato ne preseneča, da so nemški kritiki ‒ igra Maria je krstno uprizoritev doživela februarja letos v hamburškem gledališču Thalia ‒ o glavni junakinji pisali: »Maria brez Jožefa«, igro pa označili za svojevrstno božično igro.
Simon Stephens (1971) sodi med najplodnejše britanske dramatike. Njegove igre, zanje je dobil več britanskih in tujih nagrad, prevajajo v številne jezike in uprizarjajo tako doma kot v tujini. Odlikujejo jih živi, aktivni, pogosto nevsakdanji protagonisti, izjemen občutek za stvarnost, iz katere prihajajo, presenetljivi obrati in duhoviti dialogi, tudi kadar govorijo o resnih stvareh.

Darja Dominkuš

Iz gledališkega lista

Rijina družina je fizično res razpadla, a je iz njihovih pogovorov mogoče razbrati, da je bila nekoč enota, katere člani so se imeli zares radi. In tega občutka se ne da uničiti. Oče, ki mora na blagajni v supermarketu skenirati štiriindvajset artiklov v minuti in ima odmor odmerjen do sekunde natančno, babica, ki umira in se pred smrtjo spominja svojega življenja, brat Christian, ki po materini smrti ni prenesel pogleda na svojo družino, zato je odšel, predvsem pa sama Ria nam dajejo občutek, da ima dovolj moči, da bo prebrodila težave, v katerih se je znašla – in mi z njo. /…/ Maria je namreč tudi to – igra o osamljenosti in samoti. Hoja po meji med obema je tisto, kar jo kljub sivini dela tako odprto: Ria je morda sama, ni pa osamljena. Družina in okolica, četudi čudaški, ji puščata dovolj svobode, da sta ji hkrati v oporo – pa naj se še tako nenavadno sliši. Ria je samotarska mlada ženska, dovolj odgovorna in uporniška, da bi bila lahko sprožilo sprememb. Če ne za babico, očeta, brata in zase, pa za svojo hčer. Ria zdaj ve, kakšno vlogo igra v svetu.
Barbara Skubic, Z otroki je vse v redu (odlomek)

Iz medijev

koridor-ku.si, 22. januar 2020, Kaja Novosel

Maria

Prikaži vseSkrij

Podpornik

Zapri