Diracov akord

DRAMA LABORATORIJ
Matematično-fizikalni croquis
Krstna uprizoritev

Režiser

Matej Filipčič

  • Koproducent
    Umetniško društvo Osum
  • Avtor projekta in scenograf
    Matej Filipčič
  • Avtorica besedila in dramaturginja
    Sonja Dular
  • Kostumograf
    Alan Hranitelj
  • Oblikovalka giba
    Tanja Zgonc
  • Oblikovalec svetlobe
    Igor Remeta
  • Oblikovalec videa
    Andrej Intihar
  • Oblikovalec zvoka
    Peter Penko
  • Oblikovalec promocijskega materiala
    Rok Marinšek
  • Lektorica
    Maja Cerar

Stephen Hawking je umrl na rojstni dan Alberta Einsteina. Ko je umrl Einstein, so prvič videli jokati Paula Diraca (1902–1984), najmlajšega prejemnika Nobelove nagrade za teoretično fiziko. Hawking je imel sklepni govor ob postavitvi spominske plošče skrivnostnežu in redkobesednežu, ki je zgradil most med relativnostno in kvantno teorijo, poleg Newtonovega groba in lučaj stran od Darwinovega. Na plošči je zapisana ena najlepših enačb vseh časov, po mnenju Diracovega biografa Grahama Farmela prava »pesem v znanosti«. Dirac je namreč verjel, da imajo temeljne fizikalne teorije matematično lepoto, in če niso lepe, tudi niso pravilne.
Enačba, s katero je Dirac napovedal obstoj antimaterije, je podstat gledališke uprizoritve
Diracov akord. V režijski maniri Mateja Filipčiča je tematski izbor vselej palimpsest. Prvotno besedilo je odstranjeno, njegovo mesto zasede avtorski premislek, poosebljen in posplošen hkrati. Tokrat je odstranitev še zlasti utemeljena, saj je fizik ob koncu življenja dejal, da bi pot opravil znova, a drugače.
V Akordu zato uprizarjamo Antidiraca. Sledimo mu na postajah, na katerih se ni ustavljal. Dogajanje je postavljeno v svet, ki ga ni več in ki ga še ni. V njem je ena sama misel v treh fazah. Zato trije liki. Lahko bi jih bilo tudi trideset, vsi pa bi trčili ob eno in isto zgodbo z večnim vprašanjem. Vsaka doba ga zastavlja po svoje. Nekoč miti, potem religije, zdaj znanost. Mikroskopskih in teleskopskih orodij je vse več. Odgovora še vedno ni.
Kako do (s)počela? Morda s predahom, ki nas bo toliko omehčal, da uzremo finejše od najfinejšega in se predamo zavedanju tistega (delca sebe), ki se sprašuje: »Je Luna tam, če je nihče ne opazuje?«

Sonja Dular

Iz medijev

morel.si, 18. oktober 2018
Dve krstni uprizoritvi v ljubljanski Drami

david-magazine.com, 19. oktober 2018
LJUBLJANSKA DRAMA PREDSTAVLJA…

sta.si, 21. oktober 2018
Filipčič v Drami z matematično-fizikalnim krokijem Diracov akord

njena.si, 23. oktober 2018, Teja Pelko
Diracov akord združil Darjo Zgonc, Borisa Cavazzo in Jožico Avbelj

24ur.com, 23. oktober 2018, Janez Usenik
Ste človek, ki ima rad lepoto in umetnost, ne razume pa, recimo, kvantne fizike?

sta.si, 24. oktober 2018, Janez Usenik
V ljubljanski Drami krstna uprizoritev Filipčičevega Diracovega akorda

rtvslo.si, 24. oktober 2018
To ni potovanje, je le serija stanj: krstna uprizoritev Diracovega akorda

delo.si, 24. oktober 2018, Irena Štaudohar
Lepota je povezana z melanholijo, minljivostjo in redom

mladina.si, 24. oktober 2018, Damjana Kolar
Svet, ki ga ni več in ga še ni

TV Slovenija 1, Kultura, 24. oktober 2018
DIRACOV AKORD V LJUBLJANSKI DRAMI

odkrito.si, 6. november 2018, Andreja Comino
Mnogi osupli, ko so Darjo Zgonc videli z njim!

Premiera

24. oktober 2018 levi oder

Trajanje:

50 minut, brez odmora

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov