Homer

Iliada

»Pesem, boginja, zapoj, o jezi Pelida Ahila,
srdu pogubnem, ki silo gorja prizadel je Ahajcem: množico duš močnih upotil je v Hadove dvore.«
– Homer

Naslov izvirnika:Ἰλιάς

Krstna uprizoritev priredbe

Režiser

Jernej Lorenci

  • Koproducenta
    Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom
  • Prevajalec
    Anton Sovrè
  • Avtorji priredbe
    Jernej Lorenci, Matic Starina, Eva Mahkovic
  • Dramaturga
    Eva Mahkovic, Matic Starina
  • Lektorica
    Tatjana Stanič
  • Scenograf
    Branko Hojnik
  • Kostumografinja
    Belinda Radulović
  • Skladatelj
    Branko Rožman
  • Koreograf
    Gregor Luštek
  • Oblikovalec luči
    Pascal Mérat
  • Asistent režiserja
    Gregor Luštek
  • Asistentka scenografa
    Eva Brvar Ravnikar
  • Asistentka skladatelja
    Zvezdana Novaković

Iliada je pratemelj in izvor Evrope. Je njen začetek.
Njeno prvo seme, njeno prapočelo, njen nizki štart in visoki cilj.
Iliada je prvi ep Evrope, je praroman, praopera, praspektakel,
prvi MTV.
Iliada je temeljno šolsko čtivo in nedosežni književni
vrh.
Iliada je muka šolskega kurikuluma in nenehna točka
radikalne fascinacije.
A
Iliada je del vseh nas. Vsi poznamo Zevsa in Hero, vsi Ateno
in Aresa, vsi lepo Heleno in Parisa, Agamemnona in Menelaja,
vsi Ahila in Patrokla. Zakaj torej je to preobsežno in tolikokrat
vsiljeno megadelo tako globoko vtkano v civilizacijo Evrope?
Odkod fascinacija sodobnega človeka nad prastaro zgodbo,
odkod čudenje nad navidez že zdavnaj izumrlim junaškim,
heroično ljubezenskim, velikopotezno usodnim?
In kako je mogoče, da je to veliko, skoraj božansko literarno delo
postalo kanon, dogma, skoraj zakon, vzor vsemu, kar mu je
sledilo, ko pa je njegova vsebina ena sama medčloveška klavnica?
Ko pa so temeljni vzgibi protagonistov Iliada skoraj samo
zavist, pohlep, poželenje, maščevanje, gon po ponižanju,
razčlovečenju, ubijanju?
In kje so današnji junaki, ki bi jih bilo mogoče primerjati s
tistimi starimi? Brad Pitt kot Ahil? Je sploh čas za junake in
junaštva? Se ni svet pomanjšal do te mere, da potrebuje preprostega,
nevelikopoteznega človeka, ki ne dela zgodovine, temveč
zgolj življenje? Začasno, skromno, vsakdanje življenje?
A
Iliada je del vseh nas.
In je sploh mogoče, da bi se skupnost, ki ji rečemo država,
ne utemeljevala v krvi? Da bi ne bili na račun drugega?
Da bi – jaz, Jernej – ne živel na račun drugega?
Ni vsaka oblika kolektivizacije nevarna?
In spet: nikdar nisem sam, ne v gledališču ne v življenju.
Brez dvoma:
liada je del vseh nas.
Jernej Lorenci

Zaključna pesem 'I am going to die' je škotski napev neznanega avtorja.

Facebook stran Iliade

Iz gledališkega lista

Vsebinsko Homer v Iliadi obravnava pet osrednjih tematskih konceptov: nostos, vrnitev domov (pogost motiv v grški antični literaturi, najbolj očitno prisoten v drugem velikem grškem epu Odiseji), težnja po vzpostavitvi miru, četudi gre za nenaravno stanje; kleos, slavo, ki jo je mogoče doseči le v bitki, glavni motiv Ahila in večine drugih borcev pred Trojo; time, čast, ki jo bojevnik doseže z generalnim brezmadežnim življenjem; menin, jezo, primarno Ahilovo stanje; in ker, usodo, neizbežen izid vsega, ki presega celo Zevsa, vendar pa najpogosteje ni neznana: usodo napovedujejo izbrani mediji, medtem ko se morajo ljudje, figure na šahovnici, do izida čim bolj častno prebiti. Čim bolj častno: ko je izid dogodkov bolj ali manj znan, sta pot in osebni odnos do neizbežnega konca ključnega pomena. Čim bolj častno tako spodbuja tekmovalni egoizem, tekmovalni egoizem spodbuja samoljubje, samoljubje spodbuja prekomerni ponos. Ključna značajska komponenta junakov pred Trojo je samoljubje, njihova osrednja značajska napaka pa napuh. #fascinacije #v #vsebini
Eva Mahkovic: Čudovita Helena, najlepši trinožnik, ponos in kul punce (odlomek)

Iz medijev

delo.si, 2. januar 2015, Ženja Leiler
»Pesem, boginja, zapoj, o jezi Pelida Ahila«

torekobpetih.si, 6. januar 2015, Izak Košir
Jernej Lorenci

delo.si, Minute za kulturo, 16. januar 2015, Igor Bratož
Matej Puc in Marko Mandić

sigledal.org, 22. januar 2015
Jernej Lorenci: Ne maram igralcev, ki čakajo na zapovedi režiserja (intervju)

siol.net, 22. januar 2015, Deja Crnović
Iliada: Ko napuh enega zaneti spor med tisoči

TV Slovenija 1, Osmi dan, 22. januar 2015, Tjaša Razdevšek
Na oder Gallusove dvorana prihaja Iliada

delo.si, 22. januar 2015, Ženja Leiler
Svetlana Slapšak: Ne, vojne niso zakrivile ženske!

sigledal.org, 22. januar 2015
Koprodukcijska Iliada kot čustveno in čutno potovanje skozi njen svet

janezplatise.blogspot.com, 22. januar 2015, Janez Platiše
Homerjeva Iliada v režiji Jerneja Lorencija bo zaživela v Gallusovi dvorani CD

delo.si, 23. januar 2015, Ženja Leiler
Tri hiše, trideset ustvarjalcev, en ep

pogledi.si, 23. januar 2015, Zala Dobovšek
Pot do Iliade vodi prek igralcev

mladina.si, 23. januar 2015
Krstna uprizoritev znamenitega Homerjevega epa

radiostudent.si, 23. januar 2015, Katarina Stopar
Čakajoč Iliado

TV Slovenija 1, Dnevnik, 24. januar 2015, Špela Kožar
Iliada

rtvslo.si, 24. januar 2015, Lejla Švabič
Iliada – od zibelke evropske tradicije … do olivnega olja

delo.si, Sobotna priloga, 24. januar 2015, Patricija Maličev
Jure Henigman: Vedno grem proti toku. To imam v sebi.

delo.si, Sobotna priloga, 24. januar 2015, Vesna Milek
Jernej Lorenci: Ko se nekdo vzpostavi kot idol, ga je treba čim prej zaklati.

dnevnik.si, 24. januar 2015, Ana Schnabl
Iz glave je zlezla v meso, telo, srce

vecer.com, 24. januar 2015, Petra Vidali
Nocoj premiera Iliade, praepa in praspektakla

TV Slovenija 1, Utrip, 24. januar 2015
Iliada

Radio Slovenija 1, Jutranja kronika, 25. januar 2015
Homer: Iliada

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 25. januar 2015, Dušan Rogelj
Homer: Iliada

24ur.com, 25. januar 2015
FOTO: Ker si je Sebastian Cavazza zlomil nogo, je moral Jure Henigman njegovo vlogo naštudirati v devetih dneh

delo.si, 26. januar 2015, Ženja Leiler
Od Ahila do Tetide, od režiserja do scenografa

delo.si, 26. januar 2015, Nika Arhar
Ocenjujemo Homer: Iliada

TV Slovenija 1, Studio City, 26. januar 2015
Ocena Homer: Iliada

vecer.com, 26. januar 2015, Petra Vidali
Forma je dozorela

arheologija.hr, 27. januar 2015, Vendi Jukić Buča
[SLO] DRAMA | CD | MGL – ‘Ilijada’ [Osvt Vendi Jukić Buča]

dnevnik.si, 27. januar 2015, Nika Leskovšek
Preverjanje živega utripa gledališča

Radio Slovenija 3, Oder, 27. januar 2015
Pogovor o premierni uprizoritvi Iliade v Cankarjevem domu

torekobpetih.si, 27. januar 2015, Matej Repič
Ko človek postane večji od bogov

rtvslo.si, 28. januar 2015, Lejla Švabić
Iliada Jerneja Lorencija: izstop iz subjektivnega v kolektivno

pogledi.si, 28. januar 2015, Zala Dobovšek
Kruta selekcija

radiostudent.si, 28. januar 2015, Alja Lobnik
Ritem naseli telo

delo.si, 29. januar 2015, Ženja Leiler
Tri desetletja pozneje

TV Slovenija 1, Dobro jutro, 29. januar 2015
Iliada

mladina.si, 30. januar 2015, Katja Perat
Vojna, kabaret in svinjske polovice

caranduser.com, 31. januar 2015, Boštjan Prapotnik
Iliada v slovenski različici

vecer.com, 31. januar 2015
Zakaj brati Iliado

Val 202, 1. februar 2015
Ime tedna, Jernej Lorenci

mladina.si, 6. februar 2015
Jernej Lorenci, gledališki režiser

TV Slovenija 1, Dobro jutro, 11. februar 2015, Mojca Mavec
Aljaž Jovanović o Iliadi

3. program Radia Slovenija, Arsov forum, 18. februar 2015
Umetniško delo in postpotrošniška družba: Iliada

rtvslo.si, 28. maj 2016, Špela Kožar
Iliada oživljena!

delo.si, 30. maj 2016
Slovenski Iliadi trojček poljskih nagrad

vecer.com, 31. maj 2016, Petra Vidali
Grand prix za Iliado na Poljskem

TV Slovenija 1, Osmi dan, 2. junij 2016, Špela Kožar
Nagrajeno gostovanje Iliade na Poljskem

bnt.bg, 6. junij 2016
Iliada v Bolgariji

veza.sigledal.org, 6. junij 2016
Koprodukcijska Iliada se je včeraj predstavila bolgarskemu občinstvu

sta.si, 16. maj 2017
Lorencijeva Iliada v nedeljo zadnjič na odru Cankarjevega doma

Premiera

24. januar 2015 Gallusova dvorana Cankarjevega doma

Trajanje:

190 minut, z odmorom

Nagrade

  • Peter Uhan
    posebno priznanje OFF SOF za najboljšo fotografijo v oglaševanju na 24. Slovenskem oglaševalskem festivalu v Portorožu

  • Nagrada občinstva na 49. Bitefu

  • Jernej Lorenci
    38. Politikina nagrada za najboljšo režijo
    na 49. Bitefu

  • Jette Ostan Vejrup

    Borštnikova nagrada za igro

  • Borštnikova nagrada po presoji žirije izvedbeno-igralskemu ansamblu

  • Pascal Mérat
    Borštnikova nagrada za oblikovanje luči

  • Maja Gspan
    Nagrada Gorana Merkaša za najboljši gledališki plakat oziroma serijo plakatov
    na 4. Bienalu gledališkega plakata v Varaždinu

  • Glavna nagrada na 23. Mednarodnem gledališkem festivalu Kontakt

  • Nagrada novinarjev in kritikov na 23. Mednarodnem gledališkem festivalu Kontakt

  • Nagrada Radia Gra iz Torunja za najboljšo zvočno podobo Branku Rožmanu in izvajalcem na 23. Mednarodnem gledališkem festivalu Kontakt

Festivali

  • 49. Bitef, Beograd, Srbija (2015)

  • 50. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor (2015)

  • 23. Mednarodni gledališki festival Kontakt (2016)

  • 24. Mednarodni gledališki festival Poletje v Varni (2016)

  • Svetovno gledališče v Sofiji (2016)

  • Mednarodni gledališki festival v Sibiuu (2017)

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Piškotki