Goran Stefanovski

Figurae Veneris Historiae

»Se vam kdaj zazdi, da ste hipnotizirani? Da nimate nadzora nad sabo? ... Kot da ste v glavi nekoga, ki se mu je zmešalo?«
– Goran Stefanovski

Naslov izvirnika:Figurae Veneris Historiae

Magnusu Hirschfeldu


Krstna uprizoritev

Režiser

Aleksandar Popovski

  • Prevajalka
    Valerija Cokan
  • Dramaturginja
    Darja Dominkuš
  • Scenografija
    Numen + Ivana Jonke
  • Kostumografija
    JSP
  • Skladatelj
    Kiril Džajkovski
  • Lektorica
    Tatjana Stanič
  • Oblikovalca luči
    Aleksandar Popovski, Roman Kosmos
  • Asistentka kostumografije
    Katja Magister
  • Oblikovalec videa
    Sandi Skok

Igrajo

Makedonski dramatik Goran Stefanovski, ki že več kot dvajset let živi in dela v Veliki Britaniji, je dobil navdih za svojo novo igro v delu znamenitega nemškega zdravnika in seksologa Magnusa Hirschfelda (1868−1935) Nravstvena zgodovina svetovne vojne (1930). Napredni judovski znanstvenik je proučeval predvsem povezavo med vojno in človekovim vedenjem ter dokumentiral številne, še danes neverjetne in šokantne pojave, ki so spremljali dotlej najbolj množično morijo v človeški zgodovini. Človeka sili občutek, da ga že jutri morda več ne bo, v svojevrstno brezglavo in tudi tvegano predajanje telesnim užitkom, ki so ena redkih stvari, ki mu še preostanejo.
Vojna, ki po svoje kroji usodo, ima v igri glavno vlogo. Njeno uničevalnost in njene paradokse Stefanovski v svoji zgodovinski družbeni satiri prikazuje s črnim humorjem, s sarkazmom in s svojevrstnim razumevanjem vsakršnih človeških šibkosti. Obenem pa gleda na prvo svetovno vojno kot na predigro k novi moriji, ki je nastopila, še preden so se lahko zares zacelile rane in prebolele travme iz prejšnje. Ali pa je prišlo do nje prav zato, ker ran in travm nismo znali ozdraviti.

Iz gledališkega lista

Figurae Veneris Historiae bi lahko imenovali tudi »ljubezen v času vojne«, kajti tako kot nasilje ima tudi ljubezen več obrazov, Eros in Tanatos se med vojno še posebej prežemata. In čeprav vojna erotiko najpogosteje spreminja v pornografijo, gon po preživetju ne vodi samo v zlorabljanje in ubijanje sovražnikov temveč tudi k iskanju stika, bližine in topline. Človek je razpet met obojim, še posebej, kadar je neusmiljeno vržen med politiko in zgodovino, kot je to v dramah Stefanovskega pogosto. Stefanovski tudi pogosto na tega ubogega človeka gleda s črnohumorno distance, s katero je laže prenašati sarkazem sveta in človekovo absurdnost v njem. Vojna je mašinerija, njeno gorivo pa so ljudje, njihove izgubljene, skrivenčene duše in bolna, okužena in pohabljena telesa. Vojna je kolektivna usoda, ne prizanaša nikomur, posameznik je v njej nemočen, a vendar v njegovi individualni reakciji, v njegovi »odločitvi za ljubezen« tlijo potencialne možnosti za mir. Igra Stefanovskega spominja na velika platna Hieronima Boscha: v globalni grozi njegovih podob se skriva nešteto slikovitih podrobnosti, ki vzbujajo presenečenje in smeh in odpirajo neslutene prostore groteske in absurda. Paradoksi človekove usode spominjajo na tiste gledalce Straussove frivolne operete Netopir, ki so 28. julija 1914, kot v igri navaja Magnus, mislili, da je vojna napoved samo del predstave.
Darja Dominkuš: Posiljena Evropa (odlomek)

Iz medijev

siol.net, 15. oktober 2014
V Drami igra Gorana Stefanovskega o spolnosti med vojno

dnevnik.si, 16. oktober 2014
Satirično o vojni

TV Slovenija 1, Odmevi,16. oktober 2014
Figurae Veneris Historiae

delo.si,16. oktober 2014, Igor Bratož
Množična orgija, bakanalija ... vojna

siol.net,17. oktober 2014, Deja Crnović
Zgodovina vojne je tudi zgodovina seksa

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi,17. oktober 2014, Dušan Rogelj
V ljubljanski Drami uprizorili delo Figurae Veneris Historiae

rtvslo.si, 22. oktober 2014, Lejla Švabič
Podoba podob spolnosti in njenih vojnih skrivenčenosti

delo.si, 22. oktober 2014, Nika Arhar
Ocenjujemo: Figuræ Veneris Historiæ

koridor-kriziscaumetnosti, 27. oktober 2014, Ajda Bračič
Recenzija gledališke predstave Figurae Veneris Historiae

mladina.si, 21. november 2014, Vesna Teržan
Seks in vojna

delo.si, 29. november 2014, Patricija Maličev
Vojna bo! Dovolj je bilo takšnega miru

Premiera

16. oktober 2014 veliki oder

Trajanje:

140 minut, z odmorom

Festivali

  • 55. Festival Ohridsko poletje, Ohrid, Makedonija (2015)

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Politika varovanja osebnih podatkov