Thomas Mann

Čarobna gora

»Bolezen je nekaj častivrednega … neumen človek je zdrav in navaden, bolezen pa mora narediti človeka plemenitega, pametnega in posebnega.«
– Thomas Mann

Naslov izvirnika:Der Zauberberg

Potovanje na mestu v treh dejanjih


Krstna uprizoritev dramatizacije

Režiserka

Mateja Koležnik

  • Koproducent
    Slovensko stalno gledališče, Trst
  • Avtorica dramatizacije
    Katarina Pejović
  • Prevajalka
    Aleksandra Rekar
  • Dramaturginja
    Katarina Pejović
  • Scenograf
    Henrik Ahr
  • Kostumograf
    Alan Hranitelj
  • Skladatelj
    Mitja Vrhovnik Smrekar
  • Koreografinja
    Magdalena Reiter
  • Oblikovalec luči
    Pascal Mérat
  • Avtor videoprojekcij
    Andrej Intihar
  • Lektor
    Arko
  • Svetovalec za francoščino
    Primož Vitez
  • Asistent kostumografije
    Andrej Vrhovnik

Igrajo

Mannova Čarobna gora (1924) sodi med tiste najznamenitejše romane dvajsetega stoletja, ki tako za bralce kot za kritike in teoretike vse do danes ohranjajo skrivnostno privlačnost.
Zgodba o mladem inženirju ladjedelništva Hansu Castorpu, ki pride v mondeno višinsko zdravilišče za štirinajst dni obiskat bolnega bratranca, a tam še sam zboli in ostane celih sedem let, je izhodišče za najkompleksnejšo pripoved o stvareh telesa in duha. Vključuje tako idejna in nazorska vprašanja turbulentnega časa z začetka dvajsetega stoletja kot tudi širšo sliko dekadentne družbe, ki se v eskapizmu zaprtega in zavarovanega okolja sanatorija sicer osredotoča na konkretne pljučne bolnike, a razkriva predvsem podobo (tudi našega) bolnega sveta vprašljivih in propadajočih vrednot. Svojevrstni zdraviliški mikrokozmos je Mann prežel z ironijo, obenem pa vnesel vanj poezijo in magičnost poslednjih skrivnosti fizisa, duše in srca, pa tudi kritiko nase osredotočene elite in institucij, ki z negovanjem bolezni kujejo profit.
Čarobna gora se konča z odhodom glavnega junaka na bojišče prve svetovne vojne in tako ponuja tudi svojevrstno izhodišče za razmislek ob stoti obletnici njenega začetka.

Iz gledališkega lista

Kaj pa Hans Castorp, ta »otrok, ki vzbuja življenju skrbi« (kot pravi njegov tutor Settembrini), sredi te zmede duha in sveta, v suspendiranem času, kot kakšen starodoben »emo-metroseksualec«. Zaradi svoje prostodušnosti, naivnosti in frivolnosti velja za idiota v družbi, ki še vedno dojema cinizem kot višjo obliko intelektualne zavesti. Nima tiste življenjske energije in penetrativne moči, da bi se vzpostavil kot »pravi moški« v »pravem svetu« (»This is a Man’s World« (ur. opomba Moški svet je to)). Vendar se želi učiti. Radoveden je in splet misli ga lahko spravi v ogenj razburjenja, ki potem žari iz njega. Negotov je glede lastnih idej in zelo dojemljiv za ideje drugih. Dojemljiv, sicer ne nujno sugestibilen. Nerodno kompilira tisto, kar pobere od pametnih glav, vseeno pa naredi neko lastno sintezo. V svoji negotovosti, upogljivosti, nerodnosti, naivnosti, smešnosti, v svoji končni pripravljenosti, da si odpre srce, tudi za ceno globoke ranjenosti, Hans Castorp, ki prepusti lastno usodo drugim, poteka svojih misli in čustev ne jemlje samoumevno. In prav to dejstvo lahko naredi iz tega večnega učenca našega učitelja. Bolj kot kdaj prej moramo »pozabiti« čimveč načinov in modelov dojemanja stvari, ker je to edina možnost, da se rešimo iz globalne slepe ulice.
Katarina Pejović: Being Hans Castorp (ur. opomba Biti Hans Castorp) ali komu mar življenjske (ne)dogodivščine »nekega preprostega mladega moža«? (odlomek)

Iz medijev

film-mag.net, 25. september 2014
‘Čarobna gora’ in ‘Hinkemann’, prvi premieri nove sezone v ljubljanskoj SNG Drami

TV Slovenija 1, Dnevnik, 26. september 2014
100-letnica 1. svetovne vojne v Drami

rtvslo.si, 26. september 2014
V Drami premieri dveh predstav, ki "med seboj korespondirata"

mladina.si, 26. september 2014
V novo sezono z dvema premierama in koncertom

Radio Slovenija 3, Svet kulture, 26. september 2014
Napovedali bomo prihajajoče premiere v Ljubljanski Drami

Dnevnikov objektiv, 27. september 2014, Tanja Lesničar Pučko
Gluhi in nemi čas, brez odgovorov

delo.si, 27. september 2014, Igor Bratož
Vesela mračna zgodba o času, umiranju in smrti

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 28. september 2014, Dušan Rogelj
Ocena predstave Čarobna gora

dnevnik.si, 29. september 2014, Nika Leskovšek
Življenje v času konca?

TV Slovenija 1, Odmevi, 29. september 2014, Teja D. Kunst
Premiera Čarobna gora

delo.si, 29. september 2014, Nika Arhar
Ocenjujemo: Čarobna gora

rtvslo.si, 1. oktober 2014, Lejla Švabič
Življenje tam gori na Čarobni gori

TV Slovenija 1, Osmi dan, 2. oktober 2014
Čarobna gora

rtvslo.si, 3. oktober 2014, Polona Balantič
Thomas Mann ali zakaj je kombinacija neumnosti in bolezni nekaj najhujšega

mladina.si, 17. oktober 2014, Vesna Teržan
Oni zgoraj?

rai.tv, 6. november 2014
Čarobna gora

primorske.si, 7. november 2014, Maja Pertič
Gora, ki ostaja čarobna

primorski.it, 7. november 2014
Čarobna gora metafora sedanjosti

Radio Koper, Opoldnevnik, 7. november 2014, Neva Zajc
Slovensko stalno gledališče iz Trsta začenja drevi premierno sezono

primorski.it, 8. november 2014
O koncu dobe, ki spominja na današnjo

TV Koper, Primorska kronika, 8. november 2014
Čarobna gora

primorske.si, 11. november 2014, Anja Bajda
Čarobni razgledi na anatomijo človečnosti

Premieri

27. september 2014 veliki oder SNG Drama Ljubljana, 7. november 2014 Slovensko stalno gledališče, Trst

Trajanje:

210 minut, z dvema odmoroma

Nagrade

  • Nataša Barbara Gračner

    Župančičeva nagrada Mesto Ljubljana

Festivali

  • 50. Festival Borštnikovo srečanje, Maribor (2015)

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Piškotki