Rihard III. + II.

»Sedimo v krogu in si pripovedujemo. Žalostne zgodbe o smrti kraljev. Nekateri odstavljeni. Nekateri ubiti v vojni. Nekateri zaklani med spanjem. Vsi mrtvi.«
– Rihard II., 3/2

Dramski diptih z epilogom o smrti

Po Rihardu III. in Rihardu II. Williama Shakespeara v prevodu Mateja Bora

Režiser

Tomaž Pandur

  • Avtorici priredbe
    Lada Kaštelan, Livija Pandur
  • Dramaturginja
    Livija Pandur
  • Scenograf
    Sven Jonke (Numen)
  • Oblikovalec videa
    Dorijan Kolundžija
  • Kostumograf
    Alan Hranitelj
  • Avtorja glasbe
    Primož Hladnik, Boris Benko (SILENCE)
  • Koreograf
    Anže Škrube
  • Lektorica
    Tatjana Stanič
  • Oblikovalec luči
    Andrej Hajdinjak
  • Asistent kostumografa
    Andrej Vrhovnik
  • Asistent režiserja (študijsko)
    Tin Grabnar

Igrajo

Režiser Tomaž Pandur se po motivih historičnih kronik Williama Shakespeara Rihard III. in Rihard II. ukvarja z »velikim mehanizmom« krvave zgodovine vzpona na oblast, izgube oblasti, in posledično smrti skozi psihologijo osebnosti, ki so v svojem osnovnem bistvu in krvotoku misli danes še vedno aktualne, prisotne in prepoznavne. Večno hlepenje po moči in oblasti je boj na več ravneh zavesti in razkriva človeške strasti, slabosti in neustavljiv nagon po destrukciji in avtodestrukciji. Je mikropsihologija velikih osebnosti, je razgaljanje oblasti, ki ima imena in priimke, je brezobziren boj živih ljudi, ki vsi sedijo okrog iste mize. Danes nas odkrivanje »velikega mehanizma« vodi v mehanizem znotraj nas samih, globoko tja, kjer z nasiljem ustvarjamo žrtve in kjer kot žrtve postanemo nasilneži. V moč lastne avtodestrukcije, ko hlepimo po moči, obvladovanju in posedovanju Drugega. Zaradi katere zavajamo, obsedamo, uničujemo, ranimo, zaradi katere smo brezčutni in brez milosti. In o tem ne razmišljamo. Toda ko jo enkrat imamo, se ji ne moremo več odreči. Ničemur se ne moremo odreči, niti življenju. Niti oblasti nad lastnim telesom. Vse močneje hočemo in vse težje predajamo svoje krone. Rihard III. bo storil vse, da jo dobi, Rihard II. bo storil vse, da jo zadrži. Vzponu sledi padec, padcu smrt. Smer je le ena. Vsi gremo v Jeruzalem.

Iz gledališkega lista

Rihard III. + II. Dramski diptih z epilogom o smrti smo v dramaturškem konceptu razdelili na tri dele: Vzpon, Padec in Jeruzalem. Vzpon na oblast, padec z oblasti in tako imenovani Jeruzalem kot univerzalni prostor prehajanja iz življenja v smrt, kot zaključek dolgega potovanja v noč. Kot pogled čez previs časa, ki nam odkriva, kaj vse lahko pretrpi »vohun božlji« ali »norec Časa – imenovan človek«. Kako se vzpenja, omahuje, dvomi, ljubi, sovraži, kako iz svojih rok noče ali ne more predati »krone«, kako pade in se sesuje v nič, da bi na prestol sedel novi kralj. ... Deluje inteligenca »velikega mehanizma« (Jan Kott), peklenski stroj, ki se v kolesju zgodovine ponavlja v neskončnost in vedno znova sledi istemu obrazcu: vzponu sledi padec. V tem mehanizmu zgodovine pa je protagonist vedno človek, mikropsihologija posameznika, njegovi osebni vzponi in padci, soočanje s samim sabo, s svojimi hotenji in strahovi. V prepoznavanju lastnega bistva in večnem vprašanju: »Sem – nisem? Nisem – sem?« (Rihard II., IV/1) V mreženju odnosov, neusmiljenem boju za prevlado, v nenehnem iskanju odraza v razbitem ogledalu, ki ne vrača prave slike. Rihard III. bi dal kraljestvo za konja, Rihard II. kraljestvo za grob. ... Potem se vse konča v Jeruzalemu. Krona je potovala z ene glave na drugo, znotraj je votla, in v tej praznini vlada Kralj. Ali krona sama. Kot jelenovo rogovje brez opore, nekje med tem in onim svetom. Kot vrh drevesa življenja. Kot vez med nebom in zemljo. Okrogla miza se je zožila na manjši krog. Enako popoln in brezkončen. V rogovju se bo nekoč pojavil križ in postalo bo simbol mističnega rešitelja.
Livija Pandur: Vzpon, padec in Jeruzalem (odlomek)

Iz medijev

delo.si, 3. februar 2014, Igor Bratož
Na obzorju razkošna kraljeva večerja

rtvslo.si, 4. februar 2014, Ana Jurc
Tomaž Pandur s "kraljevo večerjo" po skoraj 20 letih spet v slovenščini

TV Slovenija 1, Dobro jutro, 12. februar 2014, Mojca Mavec
Tomaž Pandur

rtvslo.si, 1. april 2014
Utrinki iz preteklih sezon ob 450-letnici rojstva "pesnika vseh časov"

delo.si, 1. april 2014, Špela Bizjak
Fenomen Shakespeara

TV Slovenija 1, Dobro jutro, 2. april 2014
Pogovor z Branetom Šturbejem

trendi.finance.si, 3. april 2014, Kaja Cencelj
Pandurjev debi v ljubljanski Drami

rtvslo.si, 3. april 2014, Ana Jurc
Miza za Pandurjevo "kraljevo večerjo" je pogrnjena

siol.net, 3. april 2014
V ljubljanski Drami Shakespeare skozi oči Tomaža Pandurja

sigledal.org, 3. april 2014
V ljubljanski Drami v soboto Shakespeare kot navdih za vpogled v današnji svet

Radio Slovenija 2, Kulturnice, 4. april 2014, Nina Zagoričnik
Vsi kralji Shakespearja

Radio Študent, 4. april 2014, Robert Bobnič
Shakespeare in kolaži

TV Slovenija 1, Odmevi, 4. april 2014
Pandurjeva premiera v ljubljanski Drami

delo.si, 5. april 2014, Patricija Maličev
Saša Tabaković

dnevnik.si, 5. april 2014, Ana Schnabl
Branko Šturbej

Radio Slovenija 1, Zrcalo dneva, 5. april 2014
Rihard III. + II.

TV Slovenija 1, Dnevnik, 5. april 2014
Rihard III. + II.

24ur.com, 6. april 2014
Premiera predstave Rihard III. + II.

Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi, 6. april 2014, Dušan Rogelj
Pandurjeva premiera v Drami oživila kraljevske boje

siol.net, 6. april 2014
Med igralsko smetano ob Pandurju tudi Kučan in Severina

TV Slovenija 1, Nedeljsko popoldne z Ulo, 6. april 2014
Rihard III. + II.

siol.net, 7. april 2014, Igor Đukić
Rihard III. + II.: Brezčutna oblast je lahko tudi človeška!

TV Slovenija 1, Studio City, 7. april 2014, Špela Kožar
Rihard III. + II.

Premiera

5. april 2014 veliki oder

Trajanje:

135 minut, z odmorom

2014 © Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana Pravila in pogoji uporabe spletnega mesta   Piškotki